نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4117
-
الف
+

پیام رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران

داکتر «غلامعلی حداد عادل» در پیامی به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران، با داغ دیدگان حادثه تروریستی دانشگاه کابل ابراز همدردی کرد.

به گزارش آی فیلم 2، داکتر «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران، در پیامی به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران، با داغ دیدگان حادثه تروریستی ماه گذشته در دانشگاه کابل ابراز همدردی کرد.

داکتر «غلامعلی حداد عادل» به مناسبت هفته هنر افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی» که از شنبه ۲۲  قوس (آذر) به صورت مجازی افتتاح شده، اظهار داشت: «جان پدر کجاستی؟»، این سوالی بود که پدر یکی از دانشجویان دانشگاه کابل بعد از آگاهی از حمله تروریستی به آن دانشگاه، بارها و بارها از فرزند دلبندش در موبایل پرسیده و پاسخی نشنیده بود.

وی ادامه داد: این صدا اگرچه به گوش آن دانشجوی شهید نرسید، به گوش همه مردم دنیا رسید سخنی برخواسته از دل بود که لاجرم بر دل نشست. «جان پدر کجاستی» حرف دل همه پدرانی بود که ده‌ها سال است در افغانستان مظلوم و قهرمان نگران سرنوشت فرزندان خود هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران با بیان اینکه این جمله صدایی است که از عمق تاریخ همه ملت‌های مظلوم به گوش می‌رسد، گفت: این عبارت کوتاه، تاریخی دراز از مقاومت، رنج دیدگی، حسرت و مظلومیت را در خود خلاصه کرده است. گویی از تک تک کلمات و حروف آن خون می‌چکد.

داکتر «غلامعلی حداد عادل» اذعان کرد: این کلام دردآلود اسم رمز همدلی و هم‌زبانی میان دو ملت ایران و افغانستان شد و به صورت حلقه وصل مردمی در آمد که بیش از چهل سال است در راه استقلال و عزت کشور خود مجاهدت می‌کنند، مردمی که جان بر سر ایمان و آرمان خود نهادند.

درست است هم همدلی از همزبانی بهتر است اما اگر همدلی همراه با همزبانی باشد پر مایه تر، ژرف تر و موثرتر می‌شود. شاعران ایران با شنیدن جان پدر کجاستی‌ ده‌ها رباعی و غزل و قصیده سرودند تا با مردم افغانستان همراهی، همدلی و همزبانی کنند. گویی این سخن زخمه ای بود که صدها تار دل را به لرزه و صدا درآورد گویی فریادی بود که در کوهی پیچید که صدها پژواک ایجاد کرد.

وی در پایان گفت: اکنون در ایران همه با آن پدر گمگشته فرزند، همدلی می‌کنند و جان پدر کجاستی‌ می‌گویند. ملت ایران خود را از ملت افغانستان جدا نمی‌دانند، مرزها، مرزهای خاک است، مرز دل‌ها نیست. دل‌های ما و شما یکی است آب اگر صد پاره گردد باز با هم آشناست.

گفتنی است هفته گرامی‌داشت هنر افغانستان، شنبه 22 قوس(آذر) به صورت مجازی افتتاحشده و تا 28 قوس(آذر) ادامه دارد.

همچنین در تاریخ ذکر شده هر شب به یکی از موضوعات ادبیات و فرهنگ، پیشینیه موسیقی افغانستان، خوشنویسی و زبان، نقاشی و مینیاتور، گرافیک و صنایع دستی پرداخته می شود.

 بیشتر بخوانید :

«هفته هنر افغانستان» به صورت مجازی برگزار می شود

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در هفته هنر افغانستان

غلامی: ایران هرگز دست از یاری افغانستان در عرصه علم اندوزی و دانش افروزی برنخواهد داشت

ع ا 

نظر شما
ارسال نظر
وهاب شریفی

ازهمه همزبانان ایرانی مان که نسبت به مصیبت وارده به دانشگاه کابل ابرازهمدردی نمودند، تشکرنموده برای ملت دوست داشتنی ایران آرزوی پیشرفت و سربلندی دارم دوستی مان همیشگی باد.