نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2269
-
الف
+

غلامی: ایران هرگز دست از یاری افغانستان در عرصه علم اندوزی و دانش افروزی برنخواهد داشت

وزیر علوم و تحقیقات جمهوری اسلامی ایران در پیامی هفته هنر افغانستان را تبریک گفت.

به گزارش آی فیلم2، داکتر «منصور غلامی» وزیر علوم و تحقیقات جمهوری اسلامی ایران در پیامی با تبریک هفته هنر افغانستان تاکید کرد: بی گمان ملت بزرگ افغانستان با وجود جوانان جویای دانش و خردمندی، آینده باشکوه و جلال خواهد داشت.

در این پیام  آمده است: بیش از ۱۵۰ سال است که با دسیسه استعمار پیر مرزهای جغرافیای یگانه، دوگانه گشته اما این دوگانگی تحمیلی، عشق و مهر و برادری ملت جاودان و یگانه افغانستان و ایران را از هم نگسسته است.

وی همچنین در این پیام نگاشته است:

باغ ها را گرچه دیوار و در است

از هواشان راه با یکدیگر است

شاخه ها را از جدایی گر غم است

ریشه هاشان دست در دست هم است

وی در این پیام افزوده است: اگر میان باغستان این ملت کهن، اغیار و اهریمنان دیوار و در کشیده اند چه جای غم که ریشه های قوی و غنی، دست های یکدیگر را می فشارند. ابتکار برگزاری هفته هنر افغانستان با عنوان “جان پدر کجاستی” بسیار ستودنی و ارجمند است.

وزیر علوم ایران در این پیام که در پایگاه خبری کمیسیون ملی یونسکو ایران منتشر شده است،  خاطرنشان کرد که بانگ و نوای پدری که پس از بارها تماس بی پاسخ دختر دانشجویش می گوید: «جان پدر کجاستی»  در حقیقت بانگ و نوای همه ایرانیان و افغانستانی هاست. پیر بلخی تبار خراسانی نژاد مولانا جلال الدین چه خوش فرمود: سخت گیری و تعصب خامی است/ تا جنینی کار خون آشامی است.

داکتر غلامی در این پیام تصریح کرد: خون آشامان متعصب و جاهل که خود محصول و میراث استعمارگر پیرند با خشونت و افراطی گری، می کوشند تا علم دانایی و خردمندی را در سرزمین ناصر خسرو و مولانا و فردوسی ویران کنند اما زهی خیال باطل که هزار سال پیش ناصر خسروی بزرگ به نیک اختری اشارت فرمود:

درخت تو گر بار دانش بگیرد

به زیر آوری چرخ نیلوفری را

داکتر غلامی در این پیام همچنین نوشت: بی گمان ملت بزرگ افغانستان با وجود جوانان جویای دانش و خردمندی، آینده باشکوه و جلال خواهد داشت و در این مسیر، سرزمین مادری ایران هرگز دست از یاری و همیاری آنان در عرصه علم اندوزی و دانش افروزی برنخواهد داشت.

وزیر علوم پایان این سخنان را با دوبیتی از زبان شاعر افغانی نجیب بارور به پایان رساند که:

ما اگر چون شاخه ها دوریم از هم عیب نیست

ریشه کولابی و بلخی و تهرانی یکی است

چیست فرق شعر حافظ با سرود مولوی؟

 مکتب هندی، عراقی و خراسانی یکی است

هفته فرهنگی افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی»، شنبه 22 قوس(آذر) 1399 به صورت مجازی افتتاح می‌شود و تا 28 قوس(آذر) ادامه دارد.

همچنین در تاریخ ذکر شده هر شب به یکی از موضوعات ادبیات و فرهنگ، پیشینیه موسیقی افغانستان، خوشنویسی و زبان، نقاشی و مینیاتور، گرافیک و صنایع دستی پرداخته می شود.

«عبدالغفور لیوال» سفیر جمهوری اسلامی افغانستان، «حجت الله ایوبی» دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران و «محمد عثمان بابری» رییس دانشگاه کابل، مهمانان برنامه افتتاحیه این مراسم خواهند بود و تنی چند از چهره‌های ادبی و هنری افغانستانی سخنرانی خواهند کرد.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند به نگارخانه مجازی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، مراجعه و جلسات گفت‌وگوهای تخصصی در طول هفته را از طریق اینستاگرام این نهاد به‌طور زنده، در زمان مقرر و به‌شکل ضبط شده در روزهای پیش رو دنبال کنند.

ح ح

 

نظر شما
ارسال نظر