نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1504
-
الف
+

«لطیف احمدی»: «جشنواره لاجورد» یک رویداد بزرگ فرهنگی در افغانستان است

«لطیف احمدی» فلمساز افغانستانی، جشنواره «لاجورد» را یک رویداد بزرگ فرهنگی در این کشور خواند.

به گزارش آی فیلم 2، «انجنیر لطیف احمدی» کارگردان و فلمساز افغانستان،  جشنواره ملی فلم «لاجورد» را یک رویداد بزرگ فرهنگی خواند.

«لطیف احمدی» با حضور در افتتاحیه جشنواره ملی فلم «لاجورد» در پیوند با تاثیر برگزاری این جشنواره گفت: برگزاری این جشنواره یک رویداد بزرگ فرهنگی افتخارآمیز و یک جایگاه برای سینمای افغانستان است.

وی ادامه داد: این جشنواره ها با ارتباط با سایر جشنواره های بین المللی می تواند نام سینما افغانستان را در کنار کشورهای پر افتخار این صنعت قرار دهد.

کارگردان فلم «حماسه عشق» با ارائه چند توصیه برای فلمسازان جوان اظهار داشت: سینماگران جوان را بسیار دوست دارم زیرا این جوانان در بدترین شرایط زحمت می کشند و در تلاشند فلمی تولید کنند و توصیه من به این فلمسازان این است که هیچگاه نویسنده های خود را فراموش نکنید و رابطه بسیار تنگاتنگی با نویسنده داشته باشید زیرا نویسنده تمام جامعه را در دست دارد و تمام مسایل آن را باز می کند تا شما فلم بسازید.

وی در پیوند با نقش و جایگاه سینما در پیشرفت فرهنگ یک جامعه  پاسخ داد: سینما مکتب است، یک مکتب احساسی که بازگو کننده رابطه هنر با تمام جامعه می باشد و تاثیر هنر در سینما بیش از سایر موضوعات دیگر است و تاثیر عمیق و ملموسی دارد.

«لطیف احمدی» در سال 1329 هجری خورشیدی در کابل دنیا آمد. در 1334 دوره ابتدایی را در مکتب «میرویس هوتکی»آغاز و در سال 1349 از لیسه غازی کابل فارغ شد، در همان سال شامل انیستیوت پولیتخنیک کابل شد و از رشته نفت و گاز در 1353 به درجه دیپلوم انجنیر فارغ تحصیل شد.

علاقه به سینما از دوران طفولیت در او ریشه داشت تا رمز و راز تصویر متحرک را که هنوز محصل بود، نزد استاد بزرگوار «سونه رام تلوار» به آموزش کمره فلمبرداری پرداخت و با قریحه ای که در مورد کارگردانی و فلمنامه داشت در کورسهای کوتاه مدت در مسکو و تاشکند اشتراک نمود.

در سال 1354 موسسه سینمایی «آریانا فلم» را تاسیس کرد و چند فلم بلند سینمایی را تولید نمود.

وی همچنین در ریاست افغان فلم ایفای وظیفه نمود؛ درسال 1361 علاوه بر ریاست به کارگردانی نیز پرداخت و چندین فلم بلند داستانی را از طریق افغان فلم ساخت، عضو اتحادیه هنرمندان افغانستان شد و ده ها مدال افتخار و نشان دریافت نمود.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر