نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2764
-
الف
+

نگاهی به کارنامه هنری «برادران محمودی» سینماگران افغانستانی مقیم ایران

در این گزارش مروری بر کارنامه هنری «برادران محمودی» سینماگران افغانستانی مقیم ایران خواهیم داشت.

به گزارش آی فیلم 2، در حالی که بیان معضلات اجتماعی از اهداف مهم دنیای سینما است؛ یک فلم ساز باید در اثر خود به طور منسجم به مفاهیم اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و... بپردازد و نقدانه به پرسشگری بپردازد.

«نوید محمودی» و «جمشید محمودی» دو سینماگر افغانستانی مقیم ایران هستند که در آثار سینمایی و تلویزیونی خود به بیان معضلات جامعه با زبان و سبک خاص خود می پردازند.

به همین بهانه، قصد داریم در ادامه این گزارش مروری بر آثار سینمایی و تلویزیونی «برادران محمودی» داشته باشیم. 

سریال «سایه بان»

سریال «سایه بان» در سال 1396 خورشیدی توسط این دوبرادر برای نشر از رسانه ملی ایران ساخته شد.

فلمنامه این سریال که موضوع آن جوانمردی و همدلی جوانان است توسط «سعید دولتخانی» و «جمشید محمودی » نوشته شد.

«امین تارخ»، «هستی مهدوی فر»، «محمدرضا غفاری»، «مجتبی پیرزاده»، «علی اوسیوند»، «کامران تفتی» اشاره کرد.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «سهراب» و «سعید» که در ساحه یی فقیرنشین بزرگ شده اند، کوشش می کنند تا در برابر سرنوشت ایستاده گی کنند و به رحمت خدا امید دارند تا اینکه دوستی دیرینه شان به خطر می افتد...

سریال «دلدار» 

سریال «دلدار» محصول سال 1398 خورشیدی که از نام آن هم روایت دلدادگی و دلبستگی هویداست به داستان عشق چند دختر و پسر می‌پردازد و معضلاتی مانند بیکاری و مشکلات نسل جوان را به تصویر می کشد. 

«محمدرضا غفاری»، «الناز حبیبی»، «حسام محمودی» و «سوگل خلیق»، «بهزاد فراهانی»، «پریوش نظریه»، «همایون ارشادی» و… دیگر بازیگران این سریال هستند.

فلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» 

چندمتر مکعب عشق

«برادران محمودی» نخستین فلم خود را با نام «چند متر مکعب عشق» مقابل کمره بردند. فلمی که با گذشت هفت سال همچنان بهترین فلم در کارنامه هنری این دو برادر محسوب می شود.

این فلم داستان عشق میان یک پسر ایرانی و یک دختر مهاجر افغانستانی است.

«ساعد سهیلی»، «حسیبا ابراهیمی»،«نادر فلاح»، «علیرضا استادی» و «مسعود میرطاهری» از بازیگران این فلم بودند.

«چند متر مکعب عشق» طی چند سال گذشته توانسته است جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف خارجی کسب کند.

همچنان این فلم برنده تندیس و دیپلم افتخار بهترین فلم، بهترین کارگردانی، بهترین فلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین طراحی صحنه و معرفی استعداد در هفدهمین جشن سینمای ایران شد.

فلم سینمایی «رفتن»

رفتن

«رفتن» روایتگر داستان عشقی است که در پیچ و تاب رسیدن و نرسیدن در غبار گم می‌شود، قصه‌ عشقی که از همه‌ چیز غیر از معشوق رنج می‌بیند، رفتن قصه درد است، درد خانه به دوشی، درد مهاجرت.

«رضا احمدی»، «فرشته حسینی»، «بهرنگ علوی»، «نازنین بیاتی»، «مسعود میرطاهری»، «سینا سهیلی»، «محفوظ محمودی» در این فلم نقش آفرینی دارند.

فلم سینمایی «رفتن» توانسته نامزد دریافت جایزه سینه ویژن جشنواره مونیخ و برنده بهترین بازیگر جشنواره‌ مراکش شود.

همچنان این فلم به نمایندگی از افغانستان به هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار نیز فرستاده شده بود. 

فلم سینمایی «شکستن همزمان بیست استخوان» 

«شکستن همزمان بیست استخوان» فلمی است که در سال ۹۷ به نویسندگی و کارگردانی «جمشید محمودی» و تهیه کنندگی «نوید محمودی» برای نمایش عمومی آماده شد و روایتگر قصه زندگی «عظیم» مهاجر افغانستانی مقیم ایران است. 

«محسن تنابنده» ،«مجتبی پیرزاده»، «فرشته حسینی»، «فاطمه حسینی»، «فاطمه میرزایی» و «محیی رضایی» ازجمله بازیگرانی هستند که در این فلم نقش آفرینی می کنند.

«شکستن همزمان بیست استخوان» سومین فلم «برادران محمودی» است که از طرف سینمای افغانستان برای اشتراک در مراسم اسکار 2019 به این آکادمی معرفی شد.

فلم سینمایی «هفت و نیم» 

فلم «هفت و نیم» به نویسندگی و کارگردانی «نوید محمودی» و تهیه کنندگی «جمشید محمودی» در سال روان ساخته شد.

این فلم که محصول مشترک ایران و افغانستان است، سال گذشته در جشنواره بین المللی فلم «بوسان» به نمایش درآمد.

قصه این فلم داستان زندگی دخترانی است که قرار است مراسم عروسی آن ها برگزار شود اما هر کدام از آن ها به نوعی مصروف مشکلی هستند.

فلم سینمایی «مردن در آب مطهر» 

فلم سینمایی «مردن در آب مطهر» به کارگردانی «نوید محمودی» و تهیه کنندگی «جمشید محمودی» در سی و هشتمین جشنواره فلم فجر ایران به نمایش در آمد.

«مردن در آب مطهر» قصه چند جوان مهاجر افغانستانی را روایت می‌کند که قصد رفتن به اروپا را دارند و با مشکلاتی در این راه مواجه می شوند. 

«علی شادمان»، «ندا جبرائیلی»، «متین حیدرنیا»، «صدف عسگری»، «سوگل خلیق»، «علیرضا آرا»، «امیررضا رنجبران»، «خیام وقار»، «پیمان مقدمی» و ... بازیگران این فلم هستند. 

این فلم که از آخرین آثار سینمایی «برادران محمودی» است به همان سوژه همیشگی شان یعنی «مهاجرت» پرداخته اند.

اکنون با قرار گرفتن فلم «مردن در آب مطهر» در بین کاندیدای اصلی نمایندگی اسکار کشور افغانستان؛ «برادران محمودی» این چانس را دارند که همچون سال های گذشته از این امتیاز برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید:

سریال «سایه بان» 

م ح

نظر شما
ارسال نظر