نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1598
-
الف
+

نگاهی بر زندگی «محمدرضا شجریان» به مناسبت هشتادمین سالروز تولدش

در این گزارش به مناسب هشتادمین سالرو تولد «محمدرضا شجریان» مروری بر زندگینامه وی خواهیم داشت.

به گزارش آی فیلم2، اولین روز ماه میزان(مهر) زادروز «محمدرضا شجریان» موسیقی‌دان، آهنگساز، آوازخوان و خوشنویس پرآوازه ایران است.

اکنون به مناسبت فرا رسیدن سالروز تولد هشتاد سالگی این هنرمند، مروری بر کارنامه درخشان وی خواهیم داشت که در ادامه می خوانید.

«محمدرضا شجریان» متولد 1319 خورشیدی در مشهد، پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایران است. بسیاری از رسانه های جهان وی را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی جهان و همچنین یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده اند. 

شجریان در ۹ سالگی تلاوت قرآن را آغاز کرد و یک سال بعد این کار را در مراسم ها و اجتماعات سیاسی آن سال‌ها ادامه می‌دهد.

در سال ۱۳۳۱ برای نخستین بار صدایش از رادیو خراسان نشر می‌شود. سال ۱۳۳۲ وی عنوان شاگرد ممتاز را در بین متعلمین مشهدی از آن خود می‌کند و سپس در لیسه شاهرضا تحصیلات خود را پی می‌گیرد. 

شجریان در سال ۱۳۳۶ برای نخستین بار با یک معلم موسیقی به نام «جوان» ‌آشنا شد. پی گیری جدی کار آواز سبب می‌شود تا در سال ۱۳۳۸ وی به اجرای آوازهایی بدون ساز و نیز قرائت قرآن برای رادیو بپردازد. 

او در سال ۱۳۴۷ به کورس های خوشنویسی استاد حسن میرخانی رفت. دو سال بعد همکاری خود با برنامه‌های تلویزیون ملی ایران آغاز کرد و همزمان موفق به دریافت عنوان خوشنویس ممتاز شد.

استاد شجریان در سال ۱۳۵۱ علاوه بر همکاری در برنامه «گلها» با استاد «نور علی خان برومند» آشنا شد و به آموزش آواز مصروف شد.

وی در سال ۱۳۵۶ کمپنی «دل آواز» را تاسیس و نیز در سال ۱۳۵۷ در مسابقات تلاوت قرآن ایران به مقام نخست رسید.

شجریان در سال ۱۳۵۸ با «غلامرضا دادبه» آشنا شد و سپس آلبوم‌های مختلفی را با گروه پایور و نیز آلبوم‌های دیگری را با گروه شیدا و عارف کار کرد.

«محمدرضا شجریان» در دهه شصت همکاری گسترده‌ای را با «پرویز مشکاتیان» آغاز کرد که نتیجه ‌آن آلبوم‌های «ماهور»، «بیداد»، «نوا»، «دستان» و ... می باشد. در همین سال‌ها وی به اتفاق گروه عارف کانسرت‌هایی را در خارج از ایران اجرا کرد.

استاد شجریان در سال ۱۳۷۴ کانسرت‌هایی در اصفهان، شیراز، ساری، کرمان و سنندج برگزار نمود و در همین سال آلبوم «چشمه نوش»، «گنبد مینا»، «جان عشاق» و مدتی بعد «در خیال» را با همکاری «مجید درخشانی» منتشر کرد.

«محمدرضا شجریان» در هفتم سنبله(شهریور) ۱۳۹۴ به علت مشکلات جسمانی در شفاخانه بستری شد و از سال ۹۵ در محفل‌های هنری حاضر نشد. اکنون «حسن عباسی» از دوستان و داکتران معتمد «محمدرضا شجریان» در آستانه هشتادمین سالروز تولد وی با نشر یک ویدیو از وضعیت جسمانی استاد شجریان خبر داده است.

وی گفت: «محمدرضا شجریان» از روز سوم سنبله(شهریور) به دلیل بهبود وضعیت عمومی ادامه روند تداوی خود را در منزل پیگیری می‌کند.

افتخارات:  

  • جایزه بنیاد آقاخان: جایزه ویژه خداوندگار موسیقی جشنواره موسیقی بنیاد آقاخان در سال 1398
  • نشان عالی هنر برای صلح در پنجمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح در سال 1396
  • نشان شوالیهدر سال 1393
  • جایزه بیتا در سومین سال بزرگداشت ادب و هنر پارسی در دانشگاه استنفورد امریکا در سال 1393
  • جوایز یونسکو و گرمی و دیپلوم افتخار از طرف سازمان یونسکو در پاریس در سال ۱۳۷۸

 «چهره به چهره»، «چاووش۲»، «چاووش۳»، «راز دل»، «خلوت‌گزیده»، «انتظار دل»، «پیوند مهر»، «آستان جانان»،«دل»،«مجنون»، «سرو چمان»، «آسمان عشق»، «دلشدگان»، «دیلمان»، «رباعیات خیام»، «رسوای دل»، «هم‌نوا با بم»، «جام تهی»، «ساز خاموش»، «سرود مهر»، «آه باران»، «زبان آتش»، «رندان مست»، «مرغ خوش‌خوان» و «طریق عشق» از دیگر البوم های استاد شجریان می باشند.

 در ویدیو بالا یکی از زیباترین پارچه های «محمدرضا شجریان» را باهم می شنویم.

م ح

نظر شما
ارسال نظر