نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3582
-
الف
+

«مهوش وقاری» در مصاحبه اختصاصی با آی فیلم2: با طعنه هایشان دلم را شکستند/تعهد و مسئولیت را از مادرم آموختم/ چشم و هم چشمی در فضای مجازی دامن گیر جوانان شده است

خبرنگار آی فیلم2 گپ و گفتی صمیمانه با بانوی بازیگری داشته که عشق و مسئولیت پذیری اش این روزها زبانزد همه شده است.

در روزگاری که معیار برخی جوانان برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک مواردی چون پول، موقعیت اجتماعی و ... می باشد و معیارهای اخلاقی مانند تعهد، وفاداری و مسئولیت پذیری به فراموشی سپرده شده، یک زن شجاعانه با وجود سختی های زندگی در برابر این باورهای غلط ایستادگی کرده است.

مهوش وقاری در این سال‌ها که شوهرش «محسن قاضی مرادی» از بیماری رنج می‌برد و ناتوان شده، با عشق و محبت از او مراقبت می‌کند و تمام توجه‌اش را به همسر خود معطوف نموده به طوری که زندگی عاشقانه این زوج در میان هنرمندان زبانزد است.

با او تماس گرفتم تا هم احوالات آقای بازیگر را جویا شوم و هم درباره زندگی مشترک با او صحبت کنم و رمز و راز سال ها زندگی بدون حاشیه و البته پر از عشقشان را پرسان کنم.

مهوش وقاری

بعد از گذشت پنج بوق دیگر داشتم ناامید می شدم که صدایی گرم اما خسته در تلفن پیچید، از «مهوش وقاری» درخواست کردم که اگر امکانش هست دقایقی از وقت خود را در اختیار ما قرار دهد تا با وی و همسرش گپ و گفتی صمیمانه داشته باشیم.

بانو وقاری که بی شک تخلصش زیبنده چنین زنی است، با ناراحتی پاسخ داد که متاسفانه وضعیت جسمانی همسرش طی روزهای اخیر به وخامت گراییده و به تازگی از شفاخانه به خانه آمده اند اما با وجود تمام خستگی که می شد از صدایش احساس کرد، وعده داد در زودترین فرصت ممکن وقتی را جهت انجام مصاحبه به ما اختصاص دهد.

وقتی برای بار دوم با او به تماس شدم از صدای غمگینش به رنجی كه در این 35 سال كشیده پی بردم؛ هر چند روزگار این روزها با او بد گذاره می کند اما در این مدت مثل كوه پایدار بوده و روز و شب با عشق از همسر خود مراقبت كرده است.

مهوش وقاری را می توانم قهرمانی بنامم که در این روزهای سخت کمر خم نکرده و تصمیم گرفته تا انتهای راه برود. به گفته خودش در این مسیر گاهی خسته شده، تحملش را از دست داده و گاهی هم از طعنه و کنایه های اطرافیانش رنج کشیده اما هیچگاه شانه خالی نکرده است.

 وقاری می‌گوید من این تعهد، مسئولیت پذیری و عشق را از مادرم یاد گرفته ام اما متاسفانه پناهگاه و تکیه گاه روزهای سختم را چند ماهی است از دست داده ام.

در ادامه متن، مصاحبه کامل آی فیلم2 با «مهوش وقاری» بازیگر نقش «ناهید» در سریال «کیمیا» را می خوانید:

آی فیلم2: قبل اینکه وارد سوالات مصاحبه شوم می خواهم کمی درباره وضعیت صحی آقای قاضی مرادی بگویید آخرین بار که با شما به تماس شدم اظهار داشتید که به تازگی از شفاخانه مرخص شده و به همین خاطر کمی نگران شدیم.

مهوش وقاری: خدا را شکر اکنون از روزی که با شما صحبت کردم وضعیت صحی ایشان بهتر است، آقای قاضی مرادی به دلیل عفونت ریه راهی شفاخانه شدند ولی اکنون خدا را شکر کمی بهبود یافته اند.

آی فیلم2: کارنامه شما به قدری درخشان است که من نمی خواهم از سریال هایی که در آن نقش آفرینی کردید، یاد کنید، بلکه فقط می خواهم به عنوان اولین سوال بگویید که چه شد وارد دنیای بازیگری شدید؟

مهوش وقاری: ابتدا اجازه بدهید سلامی کنم خدمت بینندگان عزیز و مردمی که اگر نبودند ما هم نبودیم، ورود من به بازیگری به گونه حرفوی بعد از انقلاب آغاز شد اما من از قبل انقلاب در سینمای آزاد آن زمان فعالیت می کردم و در فلم های کوتاه هشت میلی متری که آن زمان ثبت می شد ایفای نقش می کردم.

بعدها در گروهای جوانان تیاتر کار می کردیم تا اینکه انقلاب شد و هنرمندان دوباره به تلویزیون و عرصه نمایش راه پیدا کردند و چون از من شناخت داشتند دعوت به کار شدم.

آی فیلم2: اولین سریالی که بازی کردید را به یاد دارید؟

مهوش وقاری: یک سریالی بود برای گروه تلویزیونی شاهد که هر قسمت آن داستانی مجزا داشت و اپیزودی که من در آن ایفای نقش کردم اگر اشتباه نکنم «پرنده ای که رها نکردم» نام داشت که آقای «مهدی تقی نیا» کارگردانی آن را به دوش داشت.

آی فیلم2:  به سراغ سریال کیمیا برویم که اکنون از آی فیلم2 درحال نشر می باشد، شما در این سریال نقش ناهید را بازی کردید که می توانم بگویم کرکتر منفی داستان بود زنی که از گذشته آرش باخبر بود ، به عنوان خدمتکار وارد خانه او می شود و آن اتفاقات می افتد، کمی درباره نقش خودتان در این سریال بگویید.

مهوش وقاری: نقش من در این سریال برخلاف نقش های همیشگی من بود چون از زمانی که شروع به کار کردم 85 درصد نقش هایی که ایفا کردم مثبت بود و همیشه کرکتر یک مادر مهربان را بازی کرده بودم اما «ناهید» جزو نقش های کاملا منفی کارنامه من بود.

آی فیلم2: چه شد که این نقش منفی را قبول کردید؟

مهوش وقاری: من در بسیاری از کارها با اقای افشاری همکاری داشتم حتی زمانی که ایشان دستیار بودند. وقتی به من پیشنهاد ایفای نقش «ناهید» در سریال کیمیا را دادند با خودم گفتم بد نیست نقش منفی هم بازی کنم ضمن اینکه وقتی به یک کارگردان اطمینان داری می دانی بدون ملاحظه انتخاب نمی کند و کار ما هم بازیگری است چرا قبول نکنم که نقش منفی بازی کنم؟

آی فیلم2: خاطره ای از نقش آفرینی در این سریال به یاد دارید؟

مهوش وقاری: سریال کیمیا زمانی ثبت می شد که همسرم بیمار بود و من یکی دوبار موفق شدم همراه آقای قاضی مرادی البته با ویلچر به لوکیشن بروم، نقش ناهید برای من خاطره انگیز بود چرا که قبل از آن بیشتر در نقش های مثبت ظاهر شده بودم و اینکه بخواهم رفتارهای خشن از خود دربرابر دیگر بازیگران نشان بدهم کمی آزارم داد.

ضمن اینکه چون این کار به سال های گذشته باز می گشت سختی هایی را هم داشت مثلا اینکه ما سکانسی را ثبت می کردیم و بعد متوجه می شدیم چیزهایی در پلان ضبط شده دیده می شود که در آن زمان وجود نداشته و به همین دلیل مجبور می شدیم دوباره آن سکانس را برداشت کنیم.

مهوش وقاری

آی فیلم2: خانم وقاری عزیز، شما و همسرتان نمونه یک زوج هنری محبوب، موفق و البته عاشق هستید طی این چند سال که متاسفانه وضعیت جسمانی همسرتان نامساعد شده همه دیدند که چقدر شما با عشق از همسرتان نگه داری کردید، من می خواهم رمز و راز این زندگی آرام، بدون حاشیه و البته عاشقانه را اگر امکانش هست با بینندگان ما در میان بگذارید:

مهوش وقاری: اول اینکه مردم و شما همیشه لطف دارید به من و همسرم، من نمی دانم اسمش عشق یا هر چیز دیگر است اما فکر می کنم ریشه اصلی این نکته ای که شما مطرح کردید به تربیت آدم ها باز می گردد.

خدا رحمت کند مادرم را من تمامی این کارها را از وی یاد گرفته ام و مادرم از دوران طفولیت تعهد و مسئولیت پذیری را به من یادآوری می کردند البته هیچ وقت به من نمی گفت چگونه با شوهرت رفتار کن. ولی واقعا فکر می کنم یک مسئولیت بسیار عجیب و غریبی از ابتدای شروع زندگی مشترک من همسرم درون من بوده یعنی از اول تعهد درونم وجود داشت و وقتی آدم با شوهرش سال ها زندگی می کند این تعهد بیشتر می شود.

اینکه شما مطرح کردید زندگی مان آرام و بدون حاشیه بوده به این خاطر است که به نظرم دلیلی وجود ندارد که آدمی بخواهد اتفاقات زندگی شخصی اش را با همه در میان بگذارد، ممکن است بسیاری مسائل ناخوشایند هم در زندگی اش داشته باشیم ولی هیچ موقع اهل این کارا نبودم که بخواهم حاشیه ایجاد کنم. برعکس یک سری از رفتارهایی که امروزه می بینیم که بلافاصله سر و صدایش بلند می شود شاید به خاطر این باشد که یادآور شوند ما هم هستیم.

واقعا نه در سرشت من و نه همسرم این جور رفتار کردن نبود و بازهم می گویم این به تربیت آدم ها باز می گردد ، قبلا تربیت ها طوری بود که اصلا دلیلی وجود نداشت همه چیز پرحاشیه باشد. البته بسیاری از اتفاقات این روزها که سر و صدا می کند در نسل ما هم وجود داشت اما نمی دانم احساس مسئولیت و تعهدم باعث شده این طور رفتار کنم و یا شاید هم به قول شما عشقم مانع می شود . نمی دانم اسمش را چه بگذارم.

مهوش وقاری

آی فیلم2: در همه این سال ها که مصروف مراقبت از آقای قاضی مرادی بودید آیا احساس ناتوانی کرده اید؟

مهوش وقاری: نه هیچ موقع، البته بسیار وقت ها این موضوع از جانب دیگران به من گوشزد می شد یعنی از نگاه همکاران و دوستانم کار من بسیار غیرمنطقی به نظر می آمد، چند روز  پیش از زبان دوستی شنیدم که می گفت فکر می کنی به تو جایزه می دهند یا می خواهی مشهور شوی؟ این حرف ها آزرده خاطرم می کند و دلم را می شکند چون هیچ موقع اینچنین هدفی نداشته ام.

خسته که مسلما می شویم اما بیشتر خستگی که به افسردگی تبدیل می شود وقتی است که احساس می کنی عزیزت بیمار است و نمی توانی کاری برایش انجام دهی، شاید آرزو کنی گاهی اوقات جای آن بیمار بودی مخصوصا اکنون که آقای قاضی مرادی نمی تواند مسئله اش را عنوان کند و سخن بگوید.

گاهی اوقات یک ساعت روی پا می ایستم و نگاه می کنم تا شاید یک کلمه بفهمم چه می گوید و بقیه اش را خودم حدس بزنم. می دانید که تمام کارهای ایشان را خودم انجام می دهم. او قادر به انجام هیچ کاری نیست اما اینکه شانه خالی کنم هرگز!

مهوش وقاری

آی فیلم2: یکی از سوالات که اخیرا از بینندگانمان پرسیدیم بحث ازدواج است، شما به عنوان زوج موفق چه توصیه ای به جوانانی که اکنون قصد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک را دارند، می کنید؟

مهوش وقاری: من در حال حاضر آنقدر از جامعه و مسائل جوانان دور هستم که زیاد از دغدغه های جوانان و مشکلات آن ها خبر ندارم شاید هم علتش این است که ما فرزندی نداریم و اگر فرزندی داشتیم شاید بیشتر درگیر مسائل جوانان می شدم و مسائلشان را حس می کردم.

مسائل جوانان امروزی خیلی با زمان ما فرق کرده به خاطر همین نمی توانم توصیه کنم شبیه ما رفتار کنند آن زمان ها آبروداری و خویشتن داری جزو اصول تربیتی مسلم بود اما اکنون می بینم همه چیز به گونه دیگری است و به محض اینکه یک مسئله کوچک مثبت یا منفی پیش می آید همه خبردار می شوند و به نظرم همین موضوع به زندگی جوانان امروزی بسیار آسیب وارد کرده است.

زمان ما اگر زن و شوهر همراه یکدیگر مشاجره داشتند تلاش می کردند دیگران از این موضوع باخبر نشوند اما متاسفانه اکنون می بینیم که این اختلافات اول از همه از طریق فضای مجازی با دیگران به اشتراک گذاشته می شود و گویی زوجی که اختلاف پیدا می کنند در موقعیتی قرار می گیرند که اگر کدام نفری کوتاه بیاید مردم بگویند وای فلانی کوتاه آمد و این موضوع به نظر من یک خطر جدی است.

توصیه من به جوانان این است که زود عصبی نشوند و تصمیمات مهم زندگی شان را با عجله نگیرند.

آی فیلم2: ما در بخش دیدگاه سایتمان از مخاطبان خواسته ایم سوالات پیشنهادی خود را برای مصاحبه با هنرمندان با ما به اشتراک بگذارند، شما اگر قرار باشد به عنوان یک مخاطب نظر مهوش وقاری را درباره یک موضوع جویا شوید چه سوالی می پرسید؟

مهوش وقاری: چیزی که ذهن من را بسیار به خودش مشغول کرده این است که چرا خودت را فراموش کردی و انقدر دیگران برایت اهمیت دارند که ناراحت،دلخور و  خسته نشوند و بار مشکلات همه را به دوش می کشی. این توجه را نسبت به خودت نداری شاید این گله و سوال را از خودم می پرسیدم که چرا خودت را فراموش کردی؟

آی فیلم2: حرف ناگفته ای دارید که بخواهید با ما و بینندگان آی فیلم2 در میان بگذارید؟

مهوش وقاری: امیدوارم بار دیگر که با شما صحبت می کنم در شرایط بهتری باشم و از نظر روحی طوری باشم که صدایم انقدر غمگین و افسرده نباشد و همچنین ویروس کرونا ریشه کن شود تا بتوانیم با آرامش بیشتری زندگی کنیم، اختلافات کلی و جنگ از بین برود و صلح و آرامش در جهان فراگیر شود.

 

نظر شما
ارسال نظر