نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1055
-
الف
+

«جوره بیک نذری» موسیقی دان پرآوازه تاجیکستان را بیشتر بشناسید+ویدیو

در این گزارش با زنده یاد «جوره بیک نذری» موسیقی دان و زبان شناس تاجیکستانی بیشتر آشنا می شوید.

 به گزارش آی فیلم2، «پنجره آی فیلم» یک برنامه تعاملی ویژه ارتباط با مخاطبان آی فیلم2 می باشد که روزهای یک شنبه، سه شنبه، پنج شنبه و جمعه ساعت 21:45 به وقت و تهران و 22:15 دقیقه به وقت تاجیکستان از آی فیلم2 نشر می شود.

گردانندگان برنامه «پنجره آی فیلم » هر هفته به سراغ یکی از هنرمندان سرشناس فارسی زبان رفته و به معرفی آن ها می پردازند که استاد «جوره بیک نذری» هنرمند و آوازخوان معروف تاجیکستانی یکی از این شخصیت های فرهنگی کشورهای موردنظر بود.

مرحوم«جوره بیک نذری» فارغ‌التحصیل دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی تاجیکستان در سال ۱۹۶۸ بوده و طی چندین سال ریاست پژوهشگاه شرق‌شناسی و میراث خطی فرهنگستان علوم ملی این کشور را بر عهده داشت.

نذری پایان نامه مقطع دکترای خود را باموضوع «مکتبی شیرازی و داستان لیلی و مجنون» درسال ۱۹۷۴ دفاع  کرد.

آثار تحقیقاتی وی در زمینه ادبیات کلاسیک در تاجیکستان و ایران به نشر رسیده که  «نامه نگاری در شاهنامه فردوسی» و «لیلی و مجنون مکتبی شیرازی» از جمله آن است.

 بعلاوه جوره‌بیک نذری مدیر موسسه میراث خطی پژوهشگاه شرق‌شناسی فرهنگستان علوم ملی تاجیکستان بود.

باید گفت که جوره بیک نذری نه تنها یک دانشمند عرصه تاریخ و علوم ادبی بود بلکه همچنین موسیقی‌دان، آوازخوان معروف و سرشناس تاجیک به شمار می رفت و با تعداد زیادی از محققان و دانشمندان ایران و افغانستان ارتباط و همکاری داشت

این هنرمند پرآوازه تاجیکستانی زمانی به عنوان مترجم در افغانستان ماموریت انجام داده و روابط نزدیک با هنرمندان افغانستان به ویژه «احمد ظاهر» داشته است.

متاسفانه جوره بیک نذری در جوزای سال روان به عمر ۷۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

در پیوند با این خبر:

دانلود برنامه پنجره آی فیلم

 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین