نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4438
-
الف
+

شانزدهمین سالروز درگذشت «حسین پناهی» شاعر و هنرپیشه سینما و تلویزیون ایران

به مناسبت سالروز درگذشت «حسین پناهی» شاعر و هنرپیشه سینما و تلویزیون ایران، مروری به کارنامه هنری وی خواهیم داشت.

به گزارش آی فیلم2، «حسین پناهی» شاعر و هنرپیشه سینما و تلویزیون ایران 16 سال قبل در چنین روزی 14 اسد(مرداد) به علت سکته قلبی از دنیا رفت.

مخاطبان تلویزیون آی فیلم 2 نقش آفرینی های زنده یاد «حسین پناهی» را در سریال هایی همچون «آژانس دوستی»، «همسایه ها»، «تصمیم نهایی» و «هشت بهشت» شاهد بودند.

در این گزارش به مناسبت شانزدهمین سالروز درگذشت این هنرمند نامدار ایرانی ، مروری به کارنامه هنری وی خواهیم داشت.

«حسین پناهی» متولد سال ۱۳۳۵ هنرمندی بود که شعر و سینما را در آهم آمیخت و با وجود کارنامه سینمایی و تلویزیونی، مردم وی را بیشتر به عنوان شاعر می شناختند.

او بازیگری را از سریال «محله بهداشت» آغاز کرد. با نمایش «دو مرغابی در مه» از تلویزیون ایران که علاوه بر نوشتن فلمنامه و کارگردانی، خودش در آن بازی ‌کرد و خوش درخشید و با نشر نمایش های تلویزیونی دیگرش مورد توجه مخاطبان خاص قرار گرفت. 

پناهی به دلیل نحوه خاص سخن گفتن و سادگی و خلوصی که از رفتارش می‌بارید و نیز طنز تلخش، بازیگر نقش های خاص بود. وی در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد از پرکارترین و خلاقترین نویسندگان و کارگردانان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران بود.

در مسیر تندباد

از افتخار آفرینی های وی می توان به کاندیدای جایزه بهترین بازیگر نقش دوم برای بازی در فلم «در مسیر تندباد» در سال 1367 و همچنان نامزدی دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد در سال 1369 برای بازی در فلم «سایه خیال» اشاره کرد.

مهاجران

او در سال 1371 نیز برای بازی در فلم «مهاجران» نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش دوم شد و دیپلوم افتخار جشنواره نهم فجر را برای بازی در فلم «سایه خیال» دریافت کرد.

مرحوم پناهی یکی از ۲۵ بازیگری است که توانسته بیش از یک بار نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود.

آژانس دوستی

«آژانس دوستی» یکی از آثار خاطره انگیز «حسین پناهی» بود که در نقش درایور ساده ای که بسیار به شخصیت واقعی اش نزدیک بود به ایفای نقش پرداخت. 

«گذرگاه»، «گال»، «تیرباران»، «هی جو»، «نار و نی»، «ارثیه»، «راز کوکب»، «مهاجران»، «چاووش»، «اوینار»، «مرد ناتمام»، «روز واقعه»، «آرزوی بزرگ»، «بابا عزیز» و ... از آثار سینمایی هستند که پناهی در آن ایفای نقش کرده است. 

«گرگها»، «آواز مه»، «محله بهداشت»، «بی بی یون»، «روزی روزگاری»، «مثل یک لبخند»، «ایوان مدائن»، «خوابگردها»، «قهرمان کیه»، «امام علی(ع)»، «همسایه‌ها»،«دزدان مادر بزرگ»، «آینه خیال»، «کوچک جنگلی»، «آشپزباشی»، «روزگار قریب»، «آقا فرمان»، «یحیی و گلابتون»، «شلیک نهایی»، «رعنا» نیز از جمله آثار تلویزیونی است که پناهی در آ نها بازی کرده است. 

بیشتر بخوانید:

دانلود سریال روزگار قریب

دانلود سریال آژانس دوستی

دانلود سریال تصمیم نهایی

دانلود سریال هشت بهشت

دانلود سریال روزی روزگاری

دانلود سریال «همسایه ها»  

م ح

نظر شما
ارسال نظر