نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3396
-
الف
+

روایتی از وحدت و یگانگی ایران و افغانستان در ویژه برنامه عید قربان آی فیلم2

ویژه برنامه عید قربان شبکه آی فیلم2 با حضور هنرمندانی از ایران و افغانستان، بار دیگر بر همدلی 2 ملت مهر تایید زد.

نشر ویژه برنامه «پنجره آی فیلم» به مناسبت عید سعید قربان از شبکه تلویزیونی آی فیلم 2، مورد بسیاری از توجه رسانه ها قرار گرفت.

«پنجره آی فیلم» نخستین برنامه تلویزیونی از شبکه های برون مرزی صدا و سیما ایران است که دریچه ای به روی مخاطبان افغانستانی و تاجیکستانی گشوده است و اکنون مورد توجه بسیاری از مخاطبان خود در این کشورها و همچنان مهاجران افغانستانی در ایران شده است.

حال ویژه برنامه عید سعید قربان برنامه «پنجره آی فیلم»  که پنج شنبه از شبکه آی فیلم 2 نشر شد، توجه بسیاری از رسانه های داخلی معتبر ایران همچون خبرگزاری های  «مهر»، «تسنیم»، «دانشجو» و ... را جلب کرد.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی اختصاصی ضمن تمجید از برنامه تعاملی «پنجره آی فیلم» شبکه آی فیلم2     نوشت: برنامه تلویزیونی «پنجره» از آیتم‌های مختلفی تشکیل شده و علاوه بر معرفی سریال‌های در حال نشر شبکه آی‌فیلم2 و معرفی هنرمندان این سریال‌ها، نظرات مخاطبان را نیز در بین آیتم‌های برنامه منعکس و فلم و عکس‌های ارسالی نیز مرور می‌کند. تاکنون بیش از 500 قسمت از این برنامه به نشر رسیده که مورد توجه مخاطبان افغانستان و مهاجران افغانستانی در ایران قرار گرفته است.

اکنون دو سال و نیم از راه‌اندازی این برنامه می‌گذرد و «پنجره» به یک برنامه برند در این شبکه بدل شده است. خلاقیت و جذابیتی که در ساختار و فرم برنامه وجود دارد در کنار توانمندی مجریان جوان افغانستانی در اجرا، پنجره را به برنامه‌ای محبوب بدل کرده است.

اولین مؤلفه‌ای که نظر مخاطب را جذب می‌کند هم تغییر در دکور و طراحی صحنه برنامه است که از رنگ‌آمیزی و نورپردازی آرام بخشی برخوردار شده و جاذبه بصری برنامه را بیشتر کرده است.

تعدد و تنوع مجریان که با اجرای سه مجری همراه بود ریتم تندتری به برنامه بخشید و فضای برنامه را با پویایی بیشتری همراه کرد. استفاده مجریان زن از پوشش ملی و بومی افغانستان از جمله تمهیدات خوب در اجرا بود. 

یکی از مهمترین تمهیدات برنامه را باید دعوت از مهمانان ایرانی و افغانستانی دانست که علاوه بر همزبانی بر همدلی بین 2 ملت افزود و این عید مشترک را در اشتراکات فرهنگی بازنمایی کرد.

در همین راستا در بخش موسیقی هم از خواننده ایرانی و هم افغانستانی و در بخش هنرمندان نیز دو بازیگر مطرح متعلق به دو کشور به برنامه دعوت شدند که این دوگانگی روایتی از وحدت و یگانگی را به تصویر می کشید. ضمن اینکه به موازات هم مخاطب ایرانی و افغانستانی را با برنامه همراه می کرد.

«عاطفه خالدی» تهیه کننده برنامه «پنجره آی فیلم» دعوت از مهمانان را خواسته مخاطبان آی فیلم2 عنوان کرد؛ مثلاً با توجه به درخواست‌های مخاطبان، مهدی امینی‌خواه که دو سریال «عملیات 125» و «برای آخرین بار» را روی آنتن آی فیلم 2 داشت در این ویژه برنامه حضور داشت. این درخواست نشان می‌دهد که مخاطبان سریال‌های نشر شده از آی‌فیلم دو را صمیمانه دنبال می‌کنند.

تسنیم در ادامه گزارش خود نوشت: تمهید هوشمندانه‌ای است که مهمان برنامه بر اساس لیست مخاطبان دعوت شود. در این مدل نه تنها مخاطب حس نمی‌کند که مهمان برنامه به او تحمیل شده که مشتاقانه پای حرف‌هایش می‌نشیند.

یکی از جذاب‌ترین آیتم‌هایی که در ویژه برنامه قربان پنجره آی فیلم2 شاهد بودیم بخش استندآپ کمیدی آن بود. به ویژه هنرمندی که به برنامه دعوت شده بود و تقلید صدا انجام می‌داد. تقلید صدا از بازیگران و شخصیت‌های ایرانی و افغانستانی. واقعیت این است که تماشای استندآپ کمیدی با لهجه شیرین افغانستانی برای مخاطب ایرانی لذت مضاعفی دارد.

نویسنده در ادامه «استندآپ کمیدی» را یکی از جذاب‌ترین بخش های ویژه برنامه عید قربان دانست و نوشت: به این فکر می‌کردم چقدر مردم رنج‌کشیده و خسته از جنگ و نبرد به برنامه‌های شاد و مفرح نیاز دارند و کاش پنجره آی فیلم در برنامه‌های روتین خود هم این فضا را تقویت کند. 

«بشیراحمد نیکزاد» بازیگر و مربی هنرهای رزمی، از دیگر میهمانان ویژه برنامه «پنجره» روز عید قربان شبکه آی‌فیلم2 بود که از سال 1369 وارد ورزش کونگ‌فو شده و اکنون به عنوان مسئول کونگ‌فوی مهاجرین افغانستانی در ایران فعالیت دارد.

جالب اینکه او در فلم ها و سریال‌هایی مختلفی همچون «چمدان»، «به وقت شام» و «شنای پروانه» به ایفای نقش پرداخته است. او از علاقه مردم افغانستان نسبت به برنامه‌ها و سریال‌های این شبکه سخن گفت و اینکه فلم‌های ایرانی در افغانستان طرفداران زیادی دارد.

«مجتبی خاوری»، «عرفان مبینی» و «شکیب محمدی» آوازخوانان پاپ افغانستانی هم با اجرای موسیقی فضای شاد و مفرحی را ایجاد کردند برای بسیاری که علاقه ویژه‌ای به موسیقی افغانستانی دارند بسیار تماشایی بود.

ویژه برنامه پنجره فضای عیدانه خوبی در فضای برنامه ایجاد کرد که هم برای مخاطبان منطقه‌ای و هم مخاطبان داخلی، تجربه دلنشینی بود. گشوده بودن این پنجره می‌تواند ارتباط شبکه با مخاطبانش را تقویت و تحکیم کند.

م ح

نظر شما
ارسال نظر