نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1963
-
الف
+

«افغان فلم» 52 ساله شد

از پنجاه و دومین سالگرد تاسیس «افغان فلم» در کابل گرامیداشت شد.

به گزارش آی فیلم2، از پنجاه و دومین سال‌گرد «افغان فلم» با حضور وزیر اطلاعات و فرهنگ، معین فرهنگ و هنر،هنرمندان و سینماگرایان و همچنین بانو «صحرا کریمی» ریاست تنها نهاد دولتی سینمایی افغانستان در کابل گرامی‌داشت شد.

به همین مناسب آکادمی علوم به تعداد ۱۰۰ جلد کتاب را به کتابخانه افغان فلم اهدا کرد.

«طاهر زهیر» نامزد وزیر اطلاعات و فرهنگ، طی اظهاراتی در این مراسم افغانستان را یک کشور مصرفی در صنعت سینما دانست.

وی با اشاره به اینکه راهکار مشخصی برای رشد سینما در افغانستان وجود نداشته‌، گفت: «ما یک کشور مصرف کننده هستیم و تولیدکننده نیستیم. با تأسف حتی نیازمندی‌های اولیه و ابتدایی خودرا هم در عرصۀ سینما تأمین کرده نمی‌توانیم.»

«ممنون مقصودی» یکی از بازیگران سینمای افغانستان هم از فلم‌های «مجسمه‌ها می‌خندند»، «خاکستر»، «حماسه عشق»، «اختر مسخره»، «بیگانه»، «مردا را قول اس» همچون بهترین فلم‌های یاد کرد که هم‌مانند آن‌ها دیگر برای فلم و سینما در کشور سرمایه‌گذاری نشد: «من بسیار امید دارم که دانشکدۀ هنرهای دانشگاۀ کابل در راستای ساخت فلم هنری جوانانی را تربیه کند تا شوق و اشتیاقی را که داریم برآورده بسازد..

به گفتۀ سینماگران افغانستان سال 1399 سال خوبی برای سینما و فلم در این کشور نبوده‌ ا‌ست؛ چنان‌چه تنها در شش ماه اخیر چهارده فلم‌ساز، بازیگرفلم و تیاتر درگذشته اند.

سینما برای نخستین‌بار در تاریخ افغانستان در دورۀ پاد شاهی امان‌الله خان بنیان‌گذاری شد اما افغان فلم به عنوان تنها نهاد دولتی سینمای این کشور در سال 1347 و در دورۀ شاهی محمد ظاهر ایجاد گردید.

داکتر «صحرا کریمی» 26 ثور  سال 1398 به عنوان اولین زن در تاریخ افغانستان ریاست افغان فلم را به عهده گرفت.

بیشتر بخوانید:

«افغان فلم» 13 فلم و مستند می سازد/سینماگران افغانستان دغدغه مند باشند

گفت و گوی اختصاصی آی فیلم2 با «صحرا کریمی»

 

نظر شما
ارسال نظر