نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4218
-
الف
+

«داریوش ارجمند»: با عشق به کرکتر «حشمت فردوس» جان دادم

«داریوش ارجمند» در یک مصاحبه درپیوند با نقش خود در سریال «ستایش3» صحبت کرد.

به گزارش آی فیلم 2، «داریوش ارجمند» بازیگر ایرانی زاده 5 اسد(مرداد) 1323 تهران است.او دارای مدرک ماستری تیاتر و سینما از دانشگاه پاریس و کارشناسی تاریخ و جامعه شناسی از دانشگاه مشهد است.

وی با بازی در فلم «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی به سینما آمد و در سال 1365 با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر جای خود را به عنوان یک بازیگر خوب و قابل قبول تثبیت کرد.

ارجمند در فلم های «کشتی آنجلیکا»، «جستجوگر»، «پرده آخر» توانا و قدرتمند ظاهر شد. در دهه هفتاد اما کم کار بود. بازی بسیار خوب او در سه فلم ماندگار «آدم برفی»، «اعتراض» و «سگ کشی» نشان از توانایی های او دارد. 

بازی در سریال «امام علی (ع)» در نقش مالک اشتر شروع دوران شهرت وی بود سپس در دهه 80 و با بازی در نقش «حشمت فردوس» در سریال «ستایش به اوج شهرت خود رسید.

3 فصل سریال «ستایش» از شبکه آی فیلم2 نشر شد و مورد استقبال مخاطبان افغانستان و تاجیکستان قرار گرفت و کرکتر حشمت فردوس بیش از پیش در نزد مخاطبان محبوبیت پیدا کرد.

در ادامه گفت و گوی روزنامه جام جم ایران با داریوش ارجمند را می خوانید:

_کرکتر حشمت فردوس برای خودتان چگونه تعریف می‌شود؟

داریوش ارجمند:

حشمت یک پدر ایرانی است و این برایم جذابیت داشت. به نظرم در سینما و تلویزیون، پدر ایرانی واقعی کم بازی شده است و اغلب هم کاپی نادرستی از پدران غربی است. حشمت فردوس پدر واقعی ایرانی است و براساس شغل و خاستگاه طبقه‌ای که دارد رفتار‌ها و کنش‌هایش را بروز می‌دهد.

اگر به گذشته فردوس نگاه کنیم، اتفاقا می‌بینیم او خاستگاه طبقاتی متفاوتی از آنچه امروز نشان می‌دهد دارد. در واقع حشمت فردوس فردی خودساخته است.

_ برای درک کرکتر حشمت فردوس چه کردید؟

 

داریوش ارجمند:

آدم‌ها را از این نظر که در آینده چه هستند، نمی توان تجزیه و تحلیل کرد. آدم‌ها با گذشته‌شان تحلیل می‌شوند، من هم در گذشته حشمت فردوس تعمق کردم تا درک درستی از این کرکتر داشته باشم.

_این کرکتر در فصل سوم تغییراتی داشت. می‌شود گفت در این فصل برای رسیدن به حس و حال حشمت فردوس، انرژی بیشتری گذاشتید؟

 

داریوش ارجمند:

تقریبا در 3 فصل ستایش با عشق به کرکترم جان‌ دادم. این تغییرات هم منطبق بر منطق قصه و فراز و فرود‌های زندگی اوست. حشمت فردوس آدم فرودستی بوده که با تلاشش به جایی رسیده و به همین دلیل توقعش از آدم‌های  اطرافش زیاد است و آدمی است که شناخت بسیاری از جامعه دارد و همواره گذشته او به تصویر کشیده می شود.

_این گذشته باعث شده، حشمت فردوس قدر پول را بیشتر بداند؟

داریوش ارجمند:

نه تنها قدر پول را می‌داند، بلکه یکی از نقاط ضعفش این است که خیال می‌کند با پول می‌تواند در این دنیا هر کاری را انجام بدهد. جامعه و زمانه به او یاد داده که روزگار، روزگار کمیت است و نه کیفیت و می‌داند هرچقدر پول بیشتری داشته باشد در جامعه مورد احترام بیشتری قرار می‌گیرد.

_ بسیاری سختی‌کشیدن دوران جوانی حشمت فردوس را باعث رفتار‌های تندش می‌دانند، نظر شما در این باره چی است؟

داریوش ارجمند:

نه، تقریبا همه کار‌های حشمت مثل تربیت فرزندانش اصولی است. فاصله بین آدم‌های زحمتکش و دردمند را دیده‌است و فطرت پاکی دارد. جا‌هایی این شخصیت کنش‌هایی بروز می‌دهد که مخاطب حیرت‌زده و غافلگیر می‌شود. روز‌های اول خیلی‌ها به من می‌گفتند آقای ارجمند چطور حاضر شدی کرکتر منفی بازی کنی و من در پاسخ می گفتم کرکتر منفی را برایم تعریف کنید. حشمت برای خودش یک‌سری اصول دارد. همان اصولی که پدران امروزی آن را به فراموشی سپرده‌اند و بچه‌ها از این غفلت سوء‌استفاده کرده‌اند.

- از طرف دیگر، حشمت فردوس شخصیت رمانتیک و عاطفی هم دارد که در فصل ۳ بیشتر نمود پیدا می‌کند.

داریوش ارجمند:

در فصل اول و دوم محبت او به همسرش را می‌بینیم. زن اول حشمت فردوس موقع زایمان از دنیا می‌رود و بعدا با زن دومش ازدواج می‌کند، زیرا مرد اهل خانه و خانواده است.

زن دوم حشمت فردوس، فداکار است و صابر را با مهربانی بزرگ می‌کند و طاهر را هم به اندازه مورد توجه و مهربانی قرار می‌دهد و حشمت این زن را خیلی دوست دارد، زیرا به زندگی‌اش آرامش و ثبات داده. حشمت فردوس آدم شجاعی است و از گفتن حقیقت ابایی ندارد و شخصیت استثنایی دارد ودر عین حال آدم بخشنده و با گذشتی است و به‌رغم کار‌های بدی که انیس در حقش در جهت بالا کشیدن ثروت و لطمه زدن به خانواده‌اش انجام داده، در دوران عجز و مریضی‌اش از او حمایت می‌کند.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر