نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3224
-
الف
+

«حشمت فنایی» بازیگر کهنه کار افغانستان درگذشت

«حشمت فنایی»، هنرپیشه‌ و کارگردان مطرح تیاتر و سینمای افغانستان درگذشت.

به گزارش آی فیلم 2، «حشمت فنایی»، هنرپیشه‌ و کارگردان مطرح تیاتر و سینمای افانستان به عمر ۷۲ سالگی در کابل درگذشت.

مسعود فنایی، پسر آقای فنایی درگذشت او را در صفحه‌ فیسبوک خود تایید کرده و گفته است که پدرش در اثر بیماری شکر(مرض قند) درگذشته است.

حشمت فنایی در سال 1327 هجری خورشیدی در ولایت کابل به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی خود را در لیسه حسن «میاخیل» ولسوالی خان آباد ولایت کندز به پایان رسانید و در همان لیسه به حیث مسئول بخش هنری انجام وظیفه میداد اما بعد از فراغت در راه پر افتخارخدمت به وطن در صفوف نیرو های امنیتی مصروف وظیفه شد.

در سال 1352 در ناشر ننداری کندز به حیث بازیگر و کارگردان رسما شروع به فعالیت کرد و همزمان جهت فرا گیری فن بازیگری به کشور شوروی سابق سفر کرد، وی در سال 1357 عضویت موسسه آریانا فلم را به رهبری انجنیر «لطیف» کسب کرد و در اولین فلم بلند داستانی «گناه» در یک نقش عمده درخشید.

فنایی در سال 1371 با فامیل خود به کشور هندوستان مهاجر شد در مهاجرت هم به راه پر افتخار خود ادامه داد و به فعالیت خود در بسیاری از فلم های و سریالهای هندی مانند «ده گریت متا» و در فلم های تولید افغانستان که در هند ساخته شده مانند «شکست» و «رویا» ساخته مرحوم «حشمت خان رحیمی» حضور یافت.

وی در سال 1380 به کشور افغانستان بازگشت و کارهای هنری خویش را آغاز کرد؛ فلم های «چشم های سرگردان» ساخته «تیمور حکیمیار»، «زمین داغ» ساخته «امین رحیمی»، «همسفر» ساخته «میرویس رکاب»، فلم مشترک افغانستان و هند «کابل اکسپرس»، «مین سرگردان»، «ندامت»، «بچه کابلی» و فلم کوتاه «من اسب میخواهم نه زن» از جمله آثار وی می باشد.

همچنین مرحوم فنایی در سریالهای «حقیقت اشک»، «خون» و «سپر» نقش آفرینی کرده است و به خاطر 50 سال حضور در تیاتر، از جانب وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان چندین بار تقدیر و تحسین شده است.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر