نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3579
-
الف
+

آشنایی بیشتر با مرحوم «بحرالدین کمال‌الدین‌اُف» زبان شناس مشهور تاجیکستان

استاد «بحرالدین کمال‌الدین‌اُف» ادیب و زبان‌شناس مشهور تاجیکستان چند روز قبل در اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

به گزارش آی فیلم 2، استاد «بحرالدین کمال‌الدین‌اُف» ادیب و زبان‌شناس مشهور تاجیکستان در اثر ابتلا به ویروس کرونا، هفته گذشته در یکی از شفاخانه ‌های شهر دوشنبه به عمر ۸۵ سالگی درگذشت.

استاد «بحرالدین کمال‌الدین‌اُف» خیام‌شناس مشهور تاجیکستان که پیش‌تر به ویروس کرونا مبتلا شده بود به مدت یک هفته در شفاخانه بستری شد ولی متاسفانه نتوانست در برابر این ویروس مقاومت کند.

«بحرالدین کمال‌الدین‌اُف» در ۸ اکتبر ۱۹۳۵ در روستای پنگاز به دنیا آمد. 

وی استاد دانشگاه ملی تاجیکستان بود و از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ معاونت علمی دانشگاه را به عهده داشت. کمال‌الدین‌اُف از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ ریاست گروه سبک‌شناسی دانشکده روزنامه‌نگاری این دانشگاه را نیز عهده دار بود.

«بحرالدین کمال‌الدین‌اُف» نویسنده آثار بی‌شماری است. مطالعات وی بر توسعه زبان‌شناسی تاجیکستان تأثیر گذاشت.

او یکی از متخصصان برجسته در نحو تاجیکستان بود و تغییر در نقطه‌گذاری زبان تاجیکی، با نام وی در ارتباط است.

وی همواره درباره زبان مطبوعات، رادیو و تلویزیون تاجیکستان ابراز نظر می‌کرد و یکی از استادان ورزیده در زمینه طرز نوشت صحیح واژه‌ها و جملات زبان تاجیکی به حساب می‌آمد.

«بحرالدین کمال‌الدین‌اُف» بیش از 180 مقاله علمی، ده‌ها سخنرانی علمی و چندین عنوان کتاب در کارنامه‌ خود دارد که به عنوان مثال به آثاری نظیر «حکیم کریم: مختصری از زندگی، خلاقیت و سبک ادبی»، «روش شناسی»، «مرادفات نحوی و حسن بیان»، «ویژگی های سبک زبان تاجیکی»، "سخن از بهر دیگران گویند»، «سخن گفتی و در سفتی»، «رو در رو با میکروفون» و «هنجارهای زبان ادبی و زبان مطبوعات» می‌توان اشاره کرد.

گفتنی است که روز پیش از در گذشت استاد، دختر ۵۲ ساله ایشان نیز به خاطر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

م ح / ح ح

نظر شما
ارسال نظر