نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4929
-
الف
+

«کنر» ولایتی سرسبز و خوش آب و هوا در افغانستان + ویدیو

در این گزارش با ولایت سبز و بی نظیر «کنر» در افغانستان آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، کنر یکی از ولایات کوهستانی و جنگلی افغانستان می‌باشد که حدود ۴۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در شرق کشور افغانستان قرار گرفته است.

این ولایت از طرف شمال با ولایت نورستان، از طرف جنوب با ولایت ننگرهار، از طرف غرب با ولایت لغمان و از طرف شرق با کشور پاکستان همسایه می‌باشد.

کنر يک کلمه نورستانى، بر اساس کتابی به نام «کنر باستان و فعلى» است که معنى آن دره زيتون می باشد.

کنر در زمان‌های قدیم تحت حکمرانی ولایت ننگرهار بوده است اما از سال ۱۳۴۴ به بعد به یک ولایت مستقل تبدیل شد و بیشتر ساکنین این ولایت را پشتون‌ها تشکیل داده است.

اکنون ولایت کنر داراى ١٥ واحد ادارى بشمول اسعد آباد مرکز اين ولايت و ولسوالى هاى: کنر خاص، نورگل، څوکى، نرنگ، سرکانو، مروره، شيگل، دانگام، آسمار، غازى آباد، نارى، وته پور، مانوگى و چپه دره می باشند. 

کنر يک ولایت کوهستانی است و برای زراعت زمین هاى بسیار اندک دارد و کوه های آن دارای جنگلات بی مانند چهار تراش در سطح کشور است، بر علاوه آن جنگلات زیتون، بلوط و دیگر چوب های سوخت را نیز دارد.

در پهلوی آن کوه های کنر با درخت های میوه دار مثل گورگوری، تیتاقی، شینی، چهارمغز واملوک سیاه پوشیده شده است که حاصلات میوه آن در سال یک بار می باشد.

در زمین های هموار کنر جواری،گندم،جو و شالی کاشته می شود که ضرورت مردم کنر را برطرف کرده نمی تواند و بسیاری مردم آن مصروف مالداری و تجارت اند.

ولایت کنر از جمله ولایت های معدنی افغانستان می باشد، در ولسوالی های پیچ دره (مانوگی و چپ دره)  این ولایت معادن بسیار سنگ های قیمتی(بیروچ) وجود دارد.

ورزش هاى قديم کنر؛ خوسى، سنگ پرتابى، توپ دنده، خرگى، دمى کردن (دمى کول) واليبال فوتبال و آب بازى بودند که اکنون نيز در قريه جات صورت می گيرند اما در اين اواخر بازى کرکت پيشرفت زيادى داشته که نسبت به ورزش هاى ديگر، علاقه مندان زياد دارند و حکومت نيز به آن توجه خاص می کند.

م ح

نظر شما
ارسال نظر