نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3264
-
الف
+

«عبدالمحمد هماهنگ» آوازخوان موسیقی فولکلور افغانستان+ویدیو

در این گزارش با «عبدالمحمد هماهنگ» آوازخوان سبک فولکلور افغانستان آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم2،در پانزدهمین شماره از سلسله گزارش های معرفی آوازخوان های معروف افغانستانی به سراغ «عبدالمحمد هماهنگ» رفته ایم؛ آوازخوان سنتی افغانستان که در پیوند با فولکلور، سبک مخصوص خود را داشت. این سبک، یک سبک عامیانه، مستقل و جدیدی بود که دو سبک هندی و خراسانی را به یکدیگر می آمیخت.

عبدالمحمد هماهنگ در سال ۱۳۰۶ هجری خورشیدی در شهر کهنه کابل در گذر خرابات به دنیا آمد. پدر و پدر کلانش اهل موسیقی بودند.

در شانزده سالگی پای شاگردی استاد «غازی خان» نشست و شش سال تمام نواختن آموخت. وی همچنین شانزده سال از «استاد رحیم بخش» از مشهورترین آوازخوان‌های سنتی افغانستان، آوازخوانی یاد گرفته و زمانی هم شاگرد استاد «غلام دستگیر شیدا» بوده‌است.

در همین زمان بود که همکاری با «رادیو کابل» را آغاز کرد و حدود ۲۵۰ آهنگ در رادیو و ده ها آهنگ هم در تلویزیون ثبت کرد.

وی چند سالی به نام عبدالمحمد شیدایی خواند پس از آن مدتی برای آموزش موسیقی به هند رفت و سپس به افغانستان بازگشت و از استاد «محمدحسین سرآهنگ»خواست او را یاری رساند، پس از بازگشت از هند و شاگردی استاد سرآهنگ، عبدالمحمد شیدایی به نام «هماهنگ» مشهور شد.

«سلطان هماهنگ» پسر استاد هماهنگ می گوید او ده ها نفر را نیز در زمینه آواز خوانی و نوازندگی آموزش داده است.

هماهنگ به اکثر ولایت های افغانستان برای اجرای کانسرت می رفت. او به خصوص در ایام سال نو به مزار شریف می رفت و تا چهل روز برای مردمی که از سراسر افغانستان به میله سال نو به مزار می رفتند آواز می خواند. او این برنامه را برای 37 سال پیاپی ادامه داد و از این طریق با مردمان زیادی آشنایی حاصل کرد.

هماهنگ در دوره جنگهای داخلی دهه نود خورشیدی، بسان صد ها تن از هنرمندان دیگر افغانستان مجبور به ترک کشور گردید اما با سقوط طالبان دوباره به وطن برگشت و آوازخوانی را از سر گرفت، با این تفاوت که به اقتضای عمر و زمان، این بار بیشتر به اجرای آهنگ هایی به سبک استادان غزل پرداخت.

سر انجام استاد هماهنگ که ۸۵ سال داشت، شامگاه روز چهار شنبه هفدهم جوزا/خرداد، در اثر بیماری قلبی در گذشت.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر