نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3638
-
الف
+

ناگفته هایی از ساخت فلم مستند اسطوره فوتبال جهان

کارگردان فلم «دیگو مارادونا» از روزهای پرفراز و نشیب اسطوره آرژانتینی در ناپولی گفت.

به گزارش آی فیلم 2، فلم «دیگو مارادونا» ساخته «آصف کاپادیا» یک مستند ورزشی 130دقیقه ای است که دوران حضور مارادونا در تیم فوتبال ناپولی را به تصویر کشیده است، همان سال‌هایی که او به اوج رسید و طرفداران فوتبال در جهان را حیران هنرنمایی‌اش کرد تا زمانی که دیگر فشار موفقیت و محبوبیت را تاب نیاورد و تسلیم نیروهای شر شد.

«آصف کاپادیا» کارگردان فلم «دیگو مارادونا» درباره این فوتبالیست نکات جالبی را بیان کرده که برخی از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

کاپادیا گفت: در دهه ۱۹۸۰ میلادی دیگو بهترین استعداد جوان در عرصه فوتبال محسوب می‌شد، اما او در بارسلونا بدشانسی‌های بسیاری آورد؛ از شکسته شدن مچ‌پایش تا مبتلا شدن به هپاتیت و ... و صادقانه بگویم، فکر می‌کنم مردم آن جا نگاه بالا به پایینی به دیگو داشتند، برای اینکه او اهل امریکای‌لاتین بود و آن‌ها اسپانیایی و کاتالونیایی بودند.

وی ادامه داد: در آن زمان، بارسلونا تیم فعلی نبود و هرگز قهرمانی اروپا را به دست نیاورده بودند. برای یک دهه هم بود که قهرمان لیگ نشده بودند. اتلتیک‌بیلبائو و رئال‌مادرید تیم‌های قدرتمندی بودند، اما بارسلونا تیم درخشانی نبود. بنابراین آن‌ها می‌خواستند از دست دیگو خلاص شوند و ایتالیا جایی بود که بهترین فوتبالیست‌های آن دوران در آن بازی می‌کردند. 

کاپادیا افزود: بنابراین جنوبی‌ترین تیم با دیگو قرارداد بست و حالا پیوندی بین ایتالیا و آرژانتین وجود داشت. دیگو وقتی پیشنهاد آن‌ها را پذیرفت، خیلی درباره ناپولی نمی‌دانست، اما وقتی به آنجا رسید، احساس راحتی بیشتری می‌کرد.

کاپادیا که توانسته بود به گنجینه‌ای از حدود ۵۰۰ ساعت فلم ضبط شده از آن دوران دست پیدا کند، در این باره توضیح می‌دهد: اولین نسخه فلم پنج ساعت بود. تنها ۴۵ دقیقه فلم درباره رسیدن او به ناپولی بود و بعد از رسیدن به ناپولی نیم ساعت شد. 

به گفته کاپادیا «دیگو مارادونا» بعد از ورودش به ناپولی به تیم کمک کرد تا دو مرتبه قهرمان سری A شود و جام یوفا را ببرد، همچنین در جام جهانی ۱۹۸۶ همراه آرژانتین قهرمان شد، اما مشکلات همانجا شروع می‌شود. مارادونا در شهرت خودش زندانی شده بود و قادر نبود به زندگی عادی در ناپل برگردد.

کاپادیا با نگرانی درباره آن دوران گفت: در ناپل مردم عالی بودند، اما شور و اشتیاق آن‌ها در سطح دیگری قرار می‌گرفت. همه سعی می‌کردند عشق‌شان را به دیگو نشان دهند، اما برای دیگو این نوع محبت ها خوشایند نبود.

خبرورزشی به نقل از کارگردان فلم «دیگو مارادونا» نوشت: این سرآغاز مشکلات بود، چراکه مارادونا در شهری پر از حاشیه و مواد مخدر زندگی می‌کرد که کنترول‌ آن ها توسط مافیای محلی بود.

به گفته کاپادایا موضوع اصلی فلم مارادونا که در این اثر بارها تکرار می‌شود، حس دوگانگی بین دیگوی طغیان‌گرِ بی‌گناه از زاغه‌های بوینس‌آیرس و مارادونای سوپراستار جهانی است.

وی در پیوند با همین موضوع توضیح داد: این حاصلی از مصاحبه‌ها بود. وقتی فلم را شروع کردم، نمی‌دانستم چطور همه این‌ها را کنار هم بگذارم. مردم می‌گفتند کسی که الان هست، کسی نبود که قبلاً بوده است.

گفتنی است که مستند «دیگو مارادونا» ساخته «آصف کاپادیا» کارگردان برنده اسکار سال گذشته نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فلم مستند «شفیلد» انگلستان به نمایش در آمد.

در پیوند با این خبر :

اولین نمایش جهانی مستند زندگی «مارادونا»

ستاره های فوتبال در سینما؛ از پله تا مارادونا

«مارادونا» زخمی شد، به جشنواره فلم کن نرسید

م ح

نظر شما
ارسال نظر