نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
8862
-
الف
+

سفر به «سنگ‌ تخت و بندر» ولسوالی سرسبز ولایت دایکندی + ویدیو

در این گزارش با «سنگ‌ تخت و بندر» یکی از ولسوالی های زیبای ولایت دایکندی آشنا می شوید.

به گزارش آی‌فیلم2، «سنگ‌ تخت» یا «سنگ‌ تخت و بندر» یکی از ولسوالی‌های ولایت دایکندی است که در منطقه مرکزی افغانستان موقعیت دارد.

ولسوالی «سنگ‌ تخت و بندر» از طرف شمال با ولسوالی های لعل و سرجنگل و دولت یار، از طرف غرب با شهر چغچران و ولسوالی دولینه غور، از طرف جنوب به ولسوالی خدیر و از طرف شرق آن با ولسوالی اشترلی سرحد می باشد.

آب و هوای این ولسوالی در فصول بهار، تابستان و خزان معتدل و در فصل زمستان سرد می باشد.

ولسوالی «سنگ‌ تخت و بندر» با داشتن کوه های بلند و سر به فلک کشیده،چشمه های جوشان و رودبارهای جاری زمینه خوبی را برای کشت و زراعت و پرورش حیوانات فراهم ساخته اند.

مهمترین محصولات زراعتی آن را گندم، جو، جواری، باقلی، لوبیا، عدس، کچالو، توت فرنگی، زردآلو، زردک، شلغم، پیاز و غیره تشکیل می دهند و بز، گوسفند، خر، گاو، اسب و... از جمله حیوانات اهلی این مناطق می باشد.

اکثر مردم این ولسوالی زراعت پیشه هستند و تعدادی زیادی از آن ها علاقه ویژه به دنبوره و غیچک دارند.

این ولسوالی مهد هنرمندان و نوازندگانی هم چون «سرور سرخوش»، «داودسرخوش»، «اسدسرخوش»، «شفیع بندری» و ... می باشد.

بازی هایی که در «سنگ‌ تخت و بندر» رایج اند شامل باب الله(کمپیرک)، دیو و پری، لنگی دزخ، گرگ بره، تنگی کتار، سنگ ملا و تنگی خورجین، خر دراز، قی جنگی، دست جنگی، چوب زرک، چوب بازی، آتن ملی، فوتبال و والیبال می باشد.

در قدیم مردم این مناطق برای ساعت تیری و سپری نمودن روزها و شب های سرد زمستانی دور هم جمع شده و به نقل قصه های پادشاهی، حمله خوانی و شاهنامه خوانی می پرداختند که تاکنون این ساعت تیری ها در برخی از قریه های این ولسوالی دیده می شوند.

در ادامه ویدیویی زیبا از این منطقه که تلویزیون بامیان نشر کرده را تماشا می کنید.

بیشتر بخوانید :

سفر به «شکردره» بزرگترین ولسوالی ولايت کابل + تصاویر

م ح

نظر شما
ارسال نظر