نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4762
-
الف
+

جایزه بهترین فلم داستانی برلیناله به «عتیق رحیمی» فلمساز افغانستانی رسید

«عتیق رحیمی» کارگردان و فلمساز افغانستانی جایزه بهترین فلم داستانی هفتادمین جشنواره فلم برلین را دریافت کرد.

به گزارش آی فیلم2، هیأت داوران هفتادمین جشنواره فلم برلین ،جایزه خرس کریستالی بهترین فلم داستانی این رویداد سینمایی را به فلم «بانوی رودنیل» به کارگردانی «عتیق رحیمی» تقدیم کرد.

بانو «صحرا کریمی» کارگردان افغانستانی و رییس افغان فلم ساعتی پیش در صفحه رسمی اش عکسی از «عتیق رحیمی» نشر کرد و اینگونه نوشت: «مبارکمان باد؛ مبارک کارگردان خوب ما جناب عتیق رحیمی؛ برای دریافت جایزه بهترین فلم داستانی از جشنواره بین المللی فلم برلین برای فیلم بانویرودنیل.»

قصه‌ فلم «بانوی رود نیل» در یک مکتب کاتولیک و شبانه‌روزی بلجیمی در «کیگالی» پایتخت روآندا می‌گذرد. جایی که دخترانی با ترکیب قومی بیش‌تر(هوتو) و فقط ۱۰ درصد از قوم (توتسی) درس می‌خوانند. این دختران موظف‌اند به زبان فرانسوی حرف بزنند، آموزش‌های برتر شدن را ببینند و یا باید جز زنان نخبه‌ باشند که به ازدواج مردان ثروتمند طبقه حاکم از قوم (هوتو) درآیند.

آن‌ها قرار است به شهروند نخبه و یک مسیحی خوب بدل شوند. دخترانی که می‌خواهند آینده‌ رها و پر از امید داشته باشند اما زندگی آن‌ها در تضاد‌های ریشه‌دار اجتماعی و سیاسی شکل گرفته است.

«عتیق رحیمی» فلمساز و نویسنده افغانستانی در سال 1962 میلادی در کابل متولد شد، تحصیلات ابتدایی اش را در مکتب مسعود سعد و پس از آن در لیسه استقلال تمام کرد.

وی در سال 1980 به فرانسه رفت و در دانشگاه «ران» در شمال فرانسه به تحصیل ادبیات مدرن فرانسه مصروف شد و از آن دانشگاه لیسانس گرفت. سپس تحصیلاتش را تا سطح ماستری در همان جا ادامه داد و سرانجام دکترایش را در رشته سینما از دانشگاه سوربن اخذ نمود.

«عتیق رحیمی» در سال 1382 برنده جایزه ادبی یلدا در ایران شد که از جوایز معتبر ادبی در این کشور به شمار می رود. وی این جایزه را به عنوان نویسنده برتر غیر ایرانی فارسی زبان از آن خود کرد.

هفتادمین جشنواره فلم برلین از تاریخ ۲۰ فبروری(1 حوت/اسفند) آغاز شده و تا فردا اول مارچ (۱۱ حوت/اسفند) ادامه خواهد داشت.

جشنواره فلم برلین، موسوم به «برلیناله» در کنار جشنواره‌های ونیز و کن، سه جشنواره مهم و بزرگ دنیا را تشکیل می‌دهد.

م ح/ ح ح 

نظر شما
ارسال نظر