نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2930
-
الف
+

حضور ایران و افغانستان در جشنواره بین‌المللی سینماهای آسیا در فرانسه

«رویا سادات» به عنوان رئيس هيئت داوران بخش حمايت از سينمای آسيا در جشنواره بین‌المللی فلم ويزول حضور دارد.

به گزارش آی فیلم 2، «رویا سادات» فلم ساز نامدار افغانستان که در سال ۲۰۱۸ جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره بین‌المللی وزول را به خود اختصاص داد، در سال روان به حیث داور در این فستیوال حضور دارد.

در این جشنواره ۸۴ فلم از ۲۶ کشور‌ آسیایی از جمله ایران، افغانستان،هند، ترکیه، هند، جاپان، کوریای جنوبی و ... به نمایش گذاشته می‌شود.

«رویا سادات» کارگردان افغانستانی، برنده جوایز مختلفی است که پس از استقرار حکومت مردمی در افغانستان با داستان‌های مهم و تاثیرگذاری در جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشته است.

او فارغ‌ التحصیل حقوق و سیاست از دانشگاه هرات است و در سال 2006 فرصت مطالعاتی برای تحصیل در آکادمی فلم آسیایی در کوریای جنوبی دریافت کرد.

او در سال 2003، اولین شرکت فلمسازی خصوصی افغانستان را با نام «خانه فیلم رویا» همراه خواهرش «آلکا سادات» تاسیس کرد.

«خانه فیلم رویا» تا کنون بیش از 40 جایزه ملی و بین‌المللی، به‌خصوص برای فلم های کوتاه و مستند آلکا، به دست آورده است.  او اولین فلم بلند خود با نام «نامه‌ای به رئیس‌جمهور» را در سال 2017 ساخت که در جشنواره فلم لوکارنو رونمایی شد.

گفتنی است که فلم «حوا، مريم، عايشه» ساخته‌ «صحرا كريمی» به نمایندگی از افغانستان و «در میان تپه‌ها» نخستین فلم بلند «محمدرضا کیوان‌فر» به نمایندگی از ایران در جشنواره وزول به رقابت می‌پردازد.

جشنواره ويزول يكی از جشنواره های قديمی فرانسه است كه فلم ها همه ساله در پنج بخش به رقابت می پردازند.

اين جشنواره از تاريخ 20 الی 29 دلو/بهمن در شهر ويزول فرانسه در حال برگزاری می باشد.

م ح/ ح ح

نظر شما
ارسال نظر