نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4928
-
الف
+

مصاحبه اختصاصی آی فیلم2 با «مجید مجیدی» کارگردان فلم «خورشید»

«مجید مجیدی» کارگردان فلم «خورشید» درپیوند با جدیدترین اثر سینمایی خود با خبرنگار آی فیلم2 گفت و گو کرد.

به گزارش آی فیلم2، مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ایران شام سه شنبه (22 دلو) با معرفی برترین های هر بخش در مرکز همایش‌های برج میلاد «تهران» برگزار شد و فلم «خورشید» به کارگردانی «مجید مجیدی» موفق به دریافت 3 سیمرغ بلورین بهترین فلم، بهترین فلم نامه و بهترین طراحی صحنه شد.

«مجید مجیدی» در ۲۵ حمل/فروردین ۱۳۳۸ هجری خورشیدی در شهر تهران به دنیا آمد. وی پس از دریافت مدرک دیپلوم تحصیلاتش را در زمینه هنرهای زیبا ادامه داد. در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ هجری خورشیدی به تجربه‌هایی در زمینه بازیگری در سینما دست زد.

وی در فلم تیرباران در نقش شهید سید علی اندرزگو از مبارزان دوران حکومت پهلوی ایران و در فلم دو چشم بی‌سو در نقش یک معلم به نقش آفرینی پرداخته است.

مجیدی در اکثر آثارش نویسنده و کارگردان بوده است، اولین آثار مجیدی چند فلم کوتاه بودند، اولین فلم بلند وی به نام «بدوک» در سال ۱۳۷۰ برنده جایزه جشنواره فجر شد.

«بچه‌های آسمان» سومین ساخته سینمایی وی به عنوان یکی از پنج نامزد بهترین فلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ میلادی شده بود. مجیدی تا سال ۲۰۱۱ میلادی، تنها کارگردان ایرانی بوده که فلمی از او نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌ است.

همچنین او دو بار برنده جایزه بهترین فلم و جایزه کلیسای جهانی در جشنواره بین‌المللی فلم مونترال شده که در تاریخ از جشنواره بی‌سابقه بوده‌ است.

مجیدی برای فلم «پدر» تقدیر نامه فلم برتر را از چهاردهمین جشنواره فلم لندن نیز کسب کرده‌است.او همچنین نامزد جایزه طلایی جایزه ستلایت برای فلم «باران» در سال ۲۰۰۱ شد.

این کارگردان پرآوازه در بیشتر آثارش به کودکان پرداخته و دنیای بی آلایش آنان را به تصویر کشیده است و در فلم آخر خود «خورشید» نیز به سراغ کودکان کار رفته است.

اما در کارنامه کاری مجیدی نمی توان از فلم سینمایی «محمد رسول الله» شاهکار هنری وی گذشت ، این فلم درباره دوران طفولیت نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) است که به روایت تاریخی وقایع پیش از میلاد پیامبر اسلام (ص) تا دوازده سالگی ایشان می‌پردازد.

به همین بهانه خبرنگار شبکه آی فیلم2 گپ و گفتی صمیمانه با «مجید مجیدی» داشته که در ادامه می خوانید:

آی فیلم 2آقای مجیدی شما معمولا در مورد معضلات اجتماعی فلم می سازید، برای مخاطبان ما توضیح دهید که ایده ساخت فلم «خورشید» از کجا آمده است؟

آقای مجیدی

اگر آثارم را دنبال کرده باشید، کودکان نقش محوری در فلم های من دارند، مثل فلم های «بدوک»، «پدر» و «بچه های آسمان»، دغدغه ام همیشه کودکان بوده اند و معتقدم که کودکان نسل آینده را می سازند و توجه به این مساله بسیار مهم است به خصوص توجه به کودکان آسیب پذیر جامعه مثل کودکان کار.

فکر می کنم که این کودکان مانند گنج برای ما هستند و در این فلم سعی کردیم این جنبه از کودکان را به تصویر بکشیم.

آی فیلم 2از همکاری تان با آقای جاویدی بگویید و اینکه چطور کرکترهای فلم را پیدا کردید؟

آقای مجیدی

با آقای «نیما جاویدی» که از سال ها قبل و با فلم «ملبورن» آشنا شده بودم و ایشان استعداد درخشانی هستند و با سلیقه ام بسیار هماهنگ هستند برای فلم خورشید نزدیک 9 ماه تحقیق میدانی انجام دادیم و بعد ساخت فلم را آغاز کردیم.

آی فیلم 2در فلم خورشید هم از بازیگران نام آشنا استفاده کردید و هم از بازیگرانی که تا به حال مقابل کمره نرفته اند.

آقای مجیدی

خب این تجربه ای بود که در فلم های قبل هم داشتیم مثل فلم های «پدر» و «رنگ خدا» اما به این گستردگی نبود. به هر حال توجه به مخاطب و اینکه استفاده از بازیگران مشهور می تواند به اکران بهتر فلم کمک کند در این فلم لحاظ شده اما نه فقط به خاطر فروش در گیشه بلکه به دلیل هماهنگی با نقش ها انتخاب شدند به عنوان مثال برای آقای «علی نصیریان»، کرکتر اختصاصی نوشته شد.

ترکیب بازیگران حرفوی و تازه کار از موارد سخت این نوع فلم ها است که خوشبختانه با تیم خوبی که داشتیم این مورد به راحتی حل شد.

آی فیلم 2شما در چند فلم از بازیگران افغانستانی هم بهره بردید؛ نظر شما در مورد ساخت فلم مشترک با حضور فلم سازان ایران، افغانستان و تاجیکستان چیست؟

آقای مجیدی

فرصت بسیار خوبی است، زبان مشترک عنصر مهمی محسوب می شود و می تواند به لحاظ فرهنگی کمک کند و نزدیکی 3 کشور امتیاز مثبت دیگری است که به پروسه ساخت کمک می کند.

آی فیلم 2در فلم خورشید با چه چالش هایی روبرو بودید؟

آقای مجیدی

خب کار کردن در فضای شهر و اماکن عمومی مثل مترو سخت است، اتفاقا صحنه ای در مترو داشتیم و گفتن آن تعداد دیالوگ در فضای مترو کار دشواری بود و همراهی دوستان در قالب یک تیم خوب کار را روان تر می کرد.

آی فیلم 2به نظر شما فلم خورشید به افرادی که در شرایط یکسان داستان فلم قرار دارند می تواند کمک کند یا نه؟

آقای مجیدی

حتما میتواند، به هر حال فلم ساخته می شود که تاثیرپذیر باشد و مورد مهم کمک به هم نوع هرچه بهتر به تصویر کشیده شود.

آی فیلم 2چند فیصد از فلم خورشید واقعیت دارد؟ 

آقای مجیدی

خب همه فلم برگرفته از واقعیت است، فلم خورشید داستانی دارد که پر مخاطره است و می تواند برای مخاطب جالب باشد.

درپیوند با این خبر بخوانید:

گریه های بازیگران خردسن افغانستانی فلم خورشید در جشنواره فجر ایران+ویدیو

ع ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین