نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3149
-
الف
+

«قادر فرخ» سینماگر و بازیگر تیاتر افغانستان درگذشت

«قادر فرخ» سینماگر مشهور افغانستان براثر بیماری قلبی درگذشت.

به گزارش آی فیلم2، «قادر فرخ» که لقب «استاد» را به‌گونه رسمی در تمثیل داشت، شب گذشته بر اثر بیماری قلبی در ترکیه درگذشت.

آقای فرخ تجربه نقش آفرینی در فلم‌های سینمایی و تیاتر زیادی را در در کارنامه هنری خود داشت که از جمله می توان با «دختر با پیراهن سپید»، «شکست محاصره»، «پرنده های مهاجر»، «ردپا»، «چشم های سرگردان»، «تابستان داغ کابل»، «ملاقات با مردان برجسته»، «سوارکاران»، «کاغذ پران باز» و «نیلوفر در باران» اشاره کرد.

«محمداشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان طی پیامی درگذشت آقای فرخ را تسلیت گفت.

‎در این پیام آمده است: قادر فرخ، سال‌های زیادی از عمر خویش را به عنوان بازیگر و نویسنده، در تیاتر، سینما و رادیو و تلویزیون سپری کرد که خدمات شایان او در اصلاح جامعه و رشد فرهنگ کشور ستودنی است.

اشرف غنی مرگ او را یک ضایعه‌ی بزرگ برای جامعه‌ای هنری و فرهنگی کشور عنوان کرد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مرگ قادر فرخ را ضایعه بزرگ برای سینمای این کشور دانست و اعلام کرد: از یک هفته به‌این‌سو، این سومین ممثل(بازیگر) افغانستانی و سینماگر است که درگذشته است.

‎پیش از این «اسدالله تاج‌زی» و «آصف جلالی» هم در اثر بیماری درگذشته بودند.

«عبدالقادر فرخ» در سال ۱۳۲۳ شمسی در باغ علیمردان کابل چشم به جهان گشود.

وی در سن هفت سالگی در تیاتر شهری ننداری کار را آغاز کرد و با اثر محمد یوسف کهزاد به نام «انفلونزای عشق» به حیث بازیگر و ترانه خوان خردسن وارد هنر تیاتر شد.فرخ در سال ۱۳۴۷ از لیسه نادریه فارغ شد و یک سال پس به حیث بازیگر تیاتر مقرر وکورس هنر بازیگری را در ریاست فرهنگ و هنر به پایان رسانید .

او در سال ۱۳۵۷ به حیث مدیر تولید فلم در ریاست افغان فیلم معرفی شد در سال ۱۳۶۶ به حیث رییس کابل ننداری (یک مرکز فرهنگی هنری) مقرر شد.

ب م

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین