نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5019
-
الف
+

اختصاص ۱۶۰ میلیون افغانی اعتبار برای بازسازی آثار تاریخی افغانستان

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گویند که برای حفاظت و ترمیم آبدات تاریخی این کشور در بودجه سال آینده، ۱۶۰ میلیون افغانی اختصاص داده شده است.

به گزارش آی فیلم 2 ، حسینه صافی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری با اعلام خبر اختصاص ۱۶۰ میلیون افغانی برای بازسازی آثار تاریخی این کشور، گفت: از این پول به وجه احسن و در پروژه های دارای اولویت، استفاده خواهد شد.

بر اساس اطلاعات وزارت اطلاعات وفرهنگ در حدود ۵ هزار آبده تاریخی در سراسر افغانستان شناسایی شده است که از آن جمله ۱۷۷۷ اثر فهرست شده است.

بانو صافی ابراز داشت: در حدود ۸۱۱ اثر تاریخی تاکنون ثبت و لوحه گذاری شده و ۲۹۶ آبده دیگر با معیار های اساسی ترمیم شده است.

نامبرده افزود: این وزارت برای بازسازی آبدات تاریخی در ساحاتی که در معرض تخریب قرار دارند، برنامه های مشخصی را با حمایت حکومت روی دست دارد که به زودی اعلام خواهد کرد.

در این کنفرانس خبری محمد رسول باوری، معین فرهنگ وهنر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت از سال ۲۰۰۱ تا اکنون مجموع آبدات تاریخی ترمیم شده به ۲۹۰ آبده می رسد که ۱۳۸ آبده از بودجه انکشافی وزارت و متباقی آن از کمک های داخلی و خارجی ترمیم شده است.

گفتنی است، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان بر اساس همین اصل با همکاری وزارت احیا و انکشاف دهات یک تفاهمنامه دو ساله امضا کرده است که بر اساس آن شوراهای محلی این وزارت از آبدات تاریخی محافظت می کنند.

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر