نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3453
-
الف
+

«نارین قلعه» میبد یزد ؛ دژی مستحکم به قدمت تاریخ

در این گزارش با یکی از قلعه های باستانی در مناطق کویری ایران آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، «نارین قلعه»‌ میبد یزد، یکی از بناهای تاریخی و باشکوه ایران کهن در دوران ساسانی است که معماری و هنر سازندگان آن، موجب تحسین باستان‌شناسان و تاریخ‌دوستان شده است. این بنای کهن سال ۱۳۵۴ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.

یزد و مربوطات آن ، با آثار تاریخی شگفت‌انگیز و ارزشمندی که در دل خود جای‌داده‌اند، پاسدار بخش مهمی از تاریخ، اصالت، فرهنگ و تمدن ایران کهن به شمار می‌آیند.

این ساحه از سرزمین ایران ، مهد هنر و مهارت مردم روزگاری است دور که حیرت هرگردشگر و باستان‌شناس داخلی و خارجی را به‌واسطه‌ی آثار برجای مانده‌‌ای همچون مسجد جامع یزد، مجموعه‌ امیرچخماق، زندان اسکندر، آتشکده‌ بهرام و بسیاری دیگر از بناهای ارزشمند و دوست‌داشتنی برانگیخته است.

طراحان و سازندگان نارین قلعه که به نارنج قلعه نیز شهرت دارد، با به کارگیری اصول و زیبایی‌های معماری در ساخت این عمارت ایران کهن، دژی محکم و استوار را به عنوان اثری مثال‌زدنی، برای آیندگان به یادگار گذاشته‌اند.

نارین‌ قلعه در ولایت یزد و از توابع میبد، حدفاصل جاده‌ ری به کرمان، ۵۰کیلومتری شمال غرب شهر یزد و روی تپه‌ای به ارتفاع ۲۵ متر با شیب کم از قسمت جنوب به شمال (قسمت‌هایی از قلعه که در حاشیه‌های بخش جنوبی شهر قرار گرفته‌اند، بالغ بر ۲۰ متر نسبت به قسمت‌های واقع شده در شمال، از ارتفاع بیشتری برخوردار هستند) قرار گرفته است.

موقعیت نارین قلعه روی این تپه به گونه‌ای است که با ایستادن برفراز آن، می‌توان به تمامی شهر میبد و اطراف آن اشراف داشت.

به نظر می‌رسد که در دوران اوایل ظهور اسلام، این قلعه را به عنوان محل سکونت مورد استفاده قرار می‌دادند. چراکه می‌توان بخش‌هایی از معماری قرن چهارم و پنجم هجری قمری را در این مجموعه‌ مشاهده کرد. هرچند به نظر می‌رسد عملیات تعمیر، مرمت و ساخت در نارین‌ قلعه، در دوران حکومت آل مظفر به پایان رسیده است. ازجمله این بازسازی‌ها را می‌توان در بخش شاه‌نشین، مردم‌نشین، برج و باروها و خندق مشاهده کرد.

معماران معتقدند مرمت‌هایی که در این قسمت‌ها صورت گرفته  بدون درنظر گرفتن اصول درست معماری و غیر مستحکم بوده است. آن‌ها معتقدند سازندگان، این مرمت‌های غیر اصولی را با شتاب و عجله انجام داده‌اند.

کهن دژ نارین قلعه میبد دارای دو قسمت مردم‌نشین و حاکم‌نشین بوده است که بعد از طی مسیری حلزونی از دربند اول به سمت بالا به سه طبقه شاه‌نشین می‌رسیدند‌. در قسمت شاه‌نشین ساختارهای معماری از دوره‌های مختلف به ویژه از دوره ساسانیان به چشم می‌خورد و خشت‌هایی با ابعاد ۴۵ سانتی متر و ارتفاع ۱۲ سانتی متر مشاهده می‌شود که بر عظمت و شکوه این بنا می‌افزاید‌.

در ادامه تصاویری 

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

 نارین قلعه‌ میبد یزد

در پیوند با این گزارش بیشتر بخوانید: 

سفر به تالاب بین المللی و اعجاب انگیز «چغاخور» در غرب ایران

با «پل سفید اهواز» قدیمی ترین پل خاورمیانه بیشتر آشنا شوید + تصاویر

سفر به مناطق زیبای مرزی «افغانستان» و «تاجیکستان» + تصاویر

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر