نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4998
-
الف
+

پنجمین جشنواره بین المللی فلم مهرگان با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد

اختتامیه پنجمین دوره جشنواره بین المللی فلم مهرگان با معرفی آثار و نفرات برتر این دوره در کابل برگزار شد.

به گزارش آی فیلم2، آیین اهدای جوایز و مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی فلم مهرگان 3 قوس / آذر 1398 در تالار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل با اجرای «ممنون مقصودی» هنرپیشه مشهور سینمای افغانستان و حضور پرشور هنرمندان و علاقه مندان به پایان رسید. 

در این مراسم 27 کاندیدای دریافت جایزه که توسط هیات داوران مشخص شده بودند معرفی شدند و از میان آن ها 9 تن ، اسب های زرین و تندیس بلورین جشنواره را با خود به خانه های شان بردند.

«سید زهیر موسوی» تندیس بلورین بهترین فلمبرداری را برای فلم «خانه امن» از آن خود کرد و «عزت الله علی دوست» جایزه نقدی و اسب زرین بهترین مستند گزارشی را برای ساخت فلم «معدنچیان کوچک» به سمنگان برد.

«ضیا ارزگانی» با نخستین تجربه بازیگری اش در فلم «بی رنگ» موفق به در یافت تندیس بلورین بهترین بازیگر کودک شد و «احمد وحید امیدی» فلمساز هراتی اسب زرین بهترین کارگردانی را برای کارگردانی فلم «خون به پا خواهد شد» دریافت کرد.

«نیکبخت فرهمند» و «عاقله فرهمند» به ترتیب، اسب های زرین بهترین فلمنامه و بهترین فلم با رویکرد حقوق زنان را برای «رویای بختی» و «مادر مجرد 2» با خودشان به بامیان باستان بردند. 

«امید نیکان» تندیس بلورین بهترین تدوین را برای فلم «خون بپا خواهد شد» دریافت کرد و اسب زرین بهترین هنرپیشه زن به «مهال واک» بازیگر فلم «خانه امن» تعلق گرفت.

«حسین مظاهری» هم تندیس بهترین هنرپیشه مرد را برای نقش آفرینی در فلم «پشت کوه قاف» به دست آورد.

در  پنجمین جشنواره بین المللی فلم مهرگان 25 فلم به مسابقه ملی راه یافته و 21 فلم از دوازده کشور شامل: افغانستان، ایران، هند، ایتالیا، بنگلادیش، فرانسه، ترکیه، فنلاند، انگلستان، سریلانکا، کانادا و کنیا برای بخش بین الملل انتخاب شده اند.

فلم «حوا، مریم، عایشه» از بانو «صحرا کریمی» و «نامه‌ای به رییس جمهور» از بانو «رویا سادات» در بخش نمایش‌های ویژه قرار داشت و برنامه امسال چشم انداز سینمای جهان جشنواره به سینمای فرانسه اختصاص یافته بود.

در این بخش فلم‌هایی از «ژان پیر ژونه»، «فرانسوا تروفو»، «ژان پیر ملویل» و «ژان رنوار» انتخاب شده و به نمایش در آمدند.

در کنار برنامه‌های رسمی و نمایش فلم‌ها، کارگاه آموزشی فلمنامه نویسی نیز با تدریس «محمد حسینی» برگزار شد. 

این جشنواره به مدت پنج روز در کابل برگزار شد و فلم‌ های آن به مدت سه روز در آکادمی هنر و علوم سینمایی و تالار سینمای دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل نمایش داده شدند. 

ف ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر