نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1935
-
الف
+

رئیس افغان فیلم: سیاست های قومی گرایانه را از سینمای افغانستان دور کنیم

پنجمین جشنواره بین المللی فلم «مهرگان» با اشتراک 12کشور در کابل افتتاح شد.

به گزارش آی فیلم2، پنجمین دوره‌ جشنواره بین‌المللی فلم مهرگان در تالار فرانسیس دوسوزا لیسه‌ معرفت با حضور شماری از سینماگران و چهره های مطرح سینمای افغانستان، مقامات عالی رتبه‌ی حکومت و نمایندگان فرهنگی کشورهای خارجی و با اشتراک ۲۵ فلم در بخش مسابقه‌ی ملی و ۲۱ فلم از 12 کشور، آغاز به کار کرده است.

پنجیمن جشنواره فیلم مهرگان

«علی محمدی کیان» رییس آکادمی هنر و علوم سینمایی که مسئول برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فلم مهرگان است در مراسم افتتاحیه اظهار داشت: فلم‌هایی  از کشورهای افغانستان، هند، ایتالیا، فرانسه، ایران، بنگلادیش، ترکیه، انگلستان، کانادا و کنیا برای نمایش انتخاب شده اند.همچنین در بخش مسابقه‌ ملی فلم‌هایی که به رقابت گذاشته شده اند، همگی با رویکرد حقوق کودکان و زنان است.

آقای محمدی افزود که 2 فلم «حوا، عایشه، مریم» به کارگردانی صحرا کریمی و «نامه‌ای به رییس جمهور» به کارگردانی رویا سادات، در بخش نمایش ویژه به نمایش گذاشته خواهد شد و در بخش چشم‌انداز سینمای جهان در این دوره قرار است به سینمای فرانسه اختصاص یابد.

پنجیمن جشنواره فیلم مهرگان

«صحرا کریمی» رییس افغان فیلم نیز در مراسم افتتاحیه‌ این جشنواره با انتقاد از سینماگران افغانستان و وضعیت موجود در سینمای این کشور اظهار داشت: تاکنون این که همه کاستی‌ها در صنعت سینما را بر گردن حکومت می‌انداختیم کار اشتباهی بوده و در نابسامانی وضعیت موجود سینمای افغانستان ، خود سینماگران افغانستان  با نوع نگاه و طرزعمل قومی گرایانه‌ خود، از دلایل اصلی وضعیت فعلی سینما در افغانستان اند که باید هر چه زودتر این نوع سیاست‌های قومی و برخورد یک جانبه را از سینمای افغانستان برداریم.

به گفته‌ بانو کریمی، تا زمانی که سینماگران افغانستان در بین خود شایعه‌پراکنی و فساد را از بین نبرند شاهد این خواهیم بود که وضعیت سینمای افغانستان همچنان در حالت غیرحرفوی خود باقی بماند و مردم نیز تمایلی برای رفتن به سالن سینماها نداشته باشند.

جشنواره‌ بین‌المللی فلم مهرگان در کنار جشنواره‌هایی مانند جشنواره‌ی فلم زنان هرات و جشنواره‌ی ملی سینمای افغانستان از معدود جشنواره‌هایی است که در طی این سال‌ها به صورت مستمر هر سال برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه‌ی این جشنواره روز یک‌شنبه (۳ قوس) ساعت ۲ بعدازظهر در تالار سینمای دانشکده‌ی هنرهای زیبای، دانشگاه کابل برگزار می‌شود.

ب م

نظر شما
ارسال نظر