نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5580
-
الف
+

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/قربان نجفی (5)

در این گزارش با «قربان نجفی» یکی از هنرپیشه های معروف سینمای ایران آشنا می شوید که سابقه ایفای نقش افغانستانی را در کارنامه هنری خود دارد.

به گزارش آی فیلم 2 ، در روابط بین دو ملت ایران و افغانستان، عوامل و اشتراکاتی چون زبان ، دین ، آداب و رسوم و همچنان تمدن تاریخی مشترک باعث استحکام و در هم تنیدگی فرهنگی غنی گردیده و این دو ملت را علیرغم وجود مرزهای سیاسی به هم نزدیک نموده است.

این اشتراکات در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری نمود پیدا کرده و فعالیت های مشترک بسیاری در این عرصه صورت گرفته است، از برگزاری جلسات شعر، نمایشگاه های عکس و صنایع دستی تا اجرای تیاتر و فلم ها و سریال هایی که در آنها بازیگران ایرانی در نقش یک افغانستانی حضور یافته اند.

در پیوند با این موضوع بازیگران ایرانی بسیاری در فلم ها و سریال های گوناگون در نقش یک افغانستانی ظاهر شده اند و هر یک به نحوی زندگی مردم افغانستان را به تصویر کشیده اند.

در این راستا طی سال های اخیر هنرمندان ایرانی بسیاری بودند که با ایفای کرکتر یک زن یا مرد افغانستانی سعی داشتند تجربیات جدیدی را به کارنامه هنری خود اضافه کنند. 

در این گزارش که پنجمین اشاره ما به هنرنمایی بازیگران ایرانی به حیث یک کرکتر افغانستانی است به سراغ «قربان نجفی» رفته ایم :

«قربان نجفی» بازیگر سینما، تیاتر و تلویزیون متولد ۱ حمل(فروردین) ۱۳۴۷ خورشیدی در ولایت فارس، فارغ‌التحصیل رشته تیاتر است.

وی از سال ۱۳۷۳ خورشیدی همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. او اولین بار در سال ۱۳۷۵ بازی در سینما را با فلم «سایه به سایه» به کارگردانی «علی ژکان» تجربه کرد.

«قربان نجفی» سال 1379 خورشیدی برای فلم «آخر بازی» به کارگردانی «همایون اسعدیان» توانست در نوزدهمین دوره جشنواره فلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین نقش دوم مرد نامزد شود.

قربان نجفی

وی در فلم سینمایی «آخرین ملکه زمین» محصول سال 1385 خورشیدی به کارگردانی «محمد رضا عرب» کرکتر مرد افغانستانی را بازی کرد که می خواست پس از سال ها به کشورش بازگردد.

به گفته «قربان نجفی» به خاطر اینکه این کرکتر دارای ویژگی های خاص بود و خودش هم به گویش افغانستانی تسلط داشت بازی در این نقش را پذیرفت.

وی در پیوند با همین موضوع در مصاحبه ای گفته است: فلم «آخرین ملکه زمین» از يزد شروع می شد تا مشهد و مزار شريف ادامه می یافت. به همين دليل كار بازيگر بسيار سخت و دشوار بود.

قربان نجفی

این بازیگر پيش از اين نیز در سال 1383 خورشیدی در فلم «من بن لادن نيستم» ساخته «احمد طالبی نژاد» در نقش يک افغانستانی ظاهر شد.

بازی آقای نجفی در این نقش به اندازه ای جذاب بود که کارگردان «آخرین ملکه زمین» برای نقش افغانستانی فلم خود به سراغ او برود.

قربان نجفی

نجفی سال 1388 خورشیدی در فصل اول سریال «ستایش» به کارگردانی «سیروس مقدم» نقش آفرینی کرد.

«یادآوری» ساخته «حجت قاسم زاده اصل» از دیگر سریال های تلویزیونی بود که وی در سال 1392خورشیدی در آن ایفای نقش کرد.

قربان نجفی

«قربان نجفی» با بازی در فلم «تنگه ابوقریب» محصول سال 1396 خورشیدی توانست با بازی توانمند خود در میان مخاطبان سینما مطرح شود.

همچنان «ژن خوک (۱۳۹۷)»، «او خوب سنگ می‌زند (۱۳۹۱)» ، «خاکستر و برف (۱۳۹۱)» و «آقای مدیر (۱۳۹۰)» از آخرین آثار سینمایی نجفی می باشد.

«ستایش1» ، «نفس» و «دیوار شیشه ای» از جمله سریال هایی است که با بازی وی از شبکه آی فیلم 2 نشر شده است.

قربان نجفی

گفتنی است که فصل سوم سریال «ستایش» آخرین اثر تلویزیونی با بازی «قربان نجفی» بود که پیش تر از رسانه ملی ایران به نشر رسید.

در پیوند با این گزارش بیشتر بخوانید:

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/رضا کیانیان (1)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/محمدرضا غفاری (2)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/مهرداد صدیقیان (3)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/مسعود رایگان (4)

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین