نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4263
-
الف
+

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 5. علی ساقی

«علی ساقی» خواننده جوان افغانستانی است که هنر مانند خون در رگ های او جریان دارد چنانکه وی یک عکاس، فلم ساز و هنرپیشه نیز می باشد.

به گزارش آی فیلم2، در دهه اخیر آوازخوان های جوان فراوانی در افغانستان رشد کرده اند که امروزه از میانشان افراد موفق و مطرحی را می بینیم که در این فن موفق شده اند؛ خواننده هایی که توانستند موسیقی کشورشان را به تمام دنیا معرفی کنند و روز به روز آن را بیشتر پرورش دهند.

شبکه جهانی آی فیلم2 درصدد است با تهیه سلسله گزارش هایی به معرفی آوازخوان های معروف و جوان افغانستان بپردازد.

5. علی ساقی

«علی ساقی» عکاس، فلم ساز، هنرپیشه و آوازخوان سبک پاپ موسیقی افغانستان، زاده ولایت دایکندی می باشد.

ساقی زمانی که 2 ساله بود همراه خانواده اش به ایران مهاجرت کردند. سال های کودکی اش را در تهران سپری کرد و به تدریج استعدادهایش در عرصه های مختلف هنری در دوران دانشآموزی شکوفا گشت.

وی پس از گذشت چند سال از اقامت در ایران، بار دیگر تصمیم به مهاجرت می گیرد و این بار به کشور سویدن سفر می کند. در آنجا به سرعت زبان را فراگرفته و وارد دانشگاه می شود. همزمان با تعدادی از دوستانش «انجمن فرهنگی افغانها» را تاسیس و ریاست آن را به مدت سه سال به عهده داشت و همچنین با همیاری دیگر جوانان انجمن ورزشی و اولین تیم فوتبال افغانها در سویدن را تاسیس و روانه لیگ فوتبال کرد.

وی همزمان با تحصیل در دانشگاه به مدت سه سال معلم زبان و ادبیات فارسی دری در وزارت معارف بود.

در این مدت با اشتراک در تمامی برنامه های فرهنگی و هنری افغانها در سویدن علاقمند به عکاسی و فلمسازی هم شد و در این رشته هم خواست که استعدادش را به چالش بگیرد که حاصل آن چند مجموعه عکس و یک فلم کوتاه و یک فلم مستند می باشد.

علی ساقی در ششمین فستیوال فلم افغانهای سویدن تصمیم به ساخت فلم مستندی در مورد افغانستان گرفت و درست دو هفته بعد با اشتراک در فستیوال فلم تهران ایده هایش شکل گرفت و با اشتراک در فستیوال فلم زنان در هرات چهار چوب کلی و عوامل فلمش را پیدا کرد.

ساقی بی خبر از اینکه چرخ گردون چه پلان هایی برایش کشیده همزمان با فستیوال فلم زنان در هرات اطلاع یافت که پروسه دهم ستاره افغان هم در این شهر جریان دارد.

وی در فینال مسابقه‌ی ستاره‌ افغان موفق شد با رای بالای مردم، برنده‌ی این مسابقه‌ی پرطرفدار در افغانستان شود و بدین ترتیب به شهرت رسید.

«بزن دف»، «دستم به دامانت»، «دره به دره»، «دل سنگ» و ... ازجمله آهنگ های محبوب و پرطرفدار این آوازخوان جوان افغانستان می باشد.

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 4. «عارف جعفری»

شکیب سوزان؛ خواننده ای که قصد دارد افغانستان را فراتر از مرزها معرفی کند

«شهر خالی» با صدای «امیرجان صبوری»

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 3. صدیق شباب

ب م

نظر شما
ارسال نظر