نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2254
-
الف
+

محفل گرم همزبانی در سرمای مسکو / زبان فارسی پیوند دهنده قومیت هاست

شب شعر فارسی در محل بیبلوگلوبوس مسکو با حضور جمع کثیری از علاقه مندان شعر فارسی برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، شب شعر فارسی در محل بیبلوگلوبوس مسکو با شرکت جمع زیادی از علاقه مندان به ادبیات فارسی برگزار شد.

این برنامه با حضور تعداد زیادی از فارسی زبانهای تاجیکستانی و افغانستانی و همچنین روسهای علاقه مند به زبان و ادبیات فارسی ، از شور خاصی برخوردار بود.

«قهرمان سلیمانی» رایزن فرهنگی ایران در این برنامه اظهار داشت: هر ملتی برای انتقال مفاهیم معنوی و فرهنگی، زبان خاص خود را دارد، روس ها با زبان رمان، آلمان ها با زبان فلسفه، ایتالیایی ها با زبان نقاشی و مجسمه سازی و فارسی زبان ها با زبان شعر شناخته می شوند.

«الکساندر کمنف» ایرانشناس و خیام شناس و شاعر روس نیز در این جلسه از تاثیر ادبیات فارسی و شعر خیام بر خلاقیت های شعری خود سخن گفت و اشعاری از خود را قرائت کرد.

«شمس الدین بابایف» شاعر تاجیک نیز ضمن معرفی گلچین اشعار شعرای روس در وصف ایران و تاجیکستان و زبان فارسی از اهمیت زبان فارسی برای حوزه آسیای مرکزی علی الخصوص تاجیکستان یاد کرد و اشعاری از سروده های خود را قرائت کرد.

«فاروق فردا» از افغانستان نیز در سخنرانی خود ضمن توضیحی در خصوص زبانهای رایج در افغانستان، زبان فارسی را پیوند دهنده قومیتهای مختلف در این کشور توصیف کرد.

 وی با برشمردن جریانهای شعری در افغانستان امروز، اشعاری را از شاعران معاصر افغانستانی قرائت کرد.

در این برنامه ترجمه اشعاری از مولانا و خیام به روسی و اشعار شاعران روس در تمجید زبان و فرهنگ فارسی خوانده شد.

گفتنی است برنامه شب شعر فارسی به اهتمام رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و مرکز آموزش زبان فارسی و انجمن فرهنگی خیام برگزار گردید.

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر