نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2889
-
الف
+

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ازبکستان

در این گزارش با آیین های محرم و عاشورا در ازبکستان آشنا می شویم.

حماسه کربلا، بزرگترين و دلخراش ترين واقعه تاريخ است که پس از 1400 سال هنوز هم زنده مانده و پس از چهارده قرن به ياد آن واقعه اشکها ريخته مي شود و ناله و فرياد به پا است. 

زمانی که مراسم عزادارى امام حسين(ع) نخستين بار در روز يازدهم محرم سال 61 هجرى در كنار اجساد مطهر شهيدان توسط اهل بيت‏ عليه السلام برگزار گرديد، شاید کسی فکر نمی کرد که روزی این قیام بزرگ در سرتاسر جهان تجلیل شود و مردم جای جای جهان برای امام حسین (ع) سوگواری نمایند.

در ادامه گزارش های قبلی پیرامون بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف، گزارش امروز را به آشنایی با آیین های عزاداری ماه محرم در کشور «ازبکستان» اختصاص داده ایم.

در ازبکستان به دلیل علاقه و اعتقاد عمیق مردم به اسلام، انجام فرائض روزانه در مساجد و حضور مردم بسیار پر رونق است. در دهه اول ماه محرم و  به ویژه روز عاشورا، شیعیان و جمع بسیاری از اهل سنت در شهرهای «سمرقند»، «بخارا»، «خوارزم» و «فرغانه» و «جیزخ» به سوگواری برای حضرت امام حسین(ع) می‌پردازند و بر مصائب وی و خانواده اش می‌گریند.

همه اقشار مردم در ازبکستان در ایام محرم در مجالس عزاداری شرکت می کنند و اطعام  می کنند و مبالغی را نیز برای برپایی مجالس عزاداری می‌پردازند .بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ازبکستان مراسم سوگواری امام حسین (ع) در «بخارا»، در مساجد و حسینیه‌ها و نیز در «سمرقند» در مساجد و نیز در حومه «تاشکند» با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

از جمله آیین ها و مراسم سوگواری ماه محرم در مناطق مختلف ازبکستان، می توان به آماده سازی مساجد و حسینیه ها با پارچه‌های مشکی اشاره کرد.

 همچنین مردان و زنان در حسینیه‌ها و مساجد گرد هم آمده و به سخنرانی‌ گوش داده و به عزاداری می‌پردازند و از دیگر مراسم ها در ازبکستان، اجتماعات عزاداری است که در آن مردان به سینه زنی می‌پردازند.

در کشور ازبکستان مذاهب بسیار به هم نزدیکند و در سوگواری ها و نوحه سرایی و محافل حزن متاثر شده و با عزاداران همراهی می کنند.

سوگواری امام حسین(ع) در منطقه «ترکستان» که شامل ازبکستان نیز می شود، از قرن سوم هجری تا به امروز با شکوه تمام انجام می شود. مردم با حضور در مساجد و تکیه خانه ها و توزیع غذای نذری، عزاداری امام حسین(ع) را برپا می دارند که در این میان عزاداری ها باعث غنای فرهنگ مردم ازبکستان شده و خطبا، نویسندگان و شاعران به گرامی داشت محرم همت گمارده اند.

در پیوند با این گزارش بیشتر بخوانید :

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / تاجیکستان

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکمنستان

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / قرقیزستان

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکیه

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / هند

بزرگداشت قيام تاريخي امام حسين (ع) در کشورهای مختلف / پاکستان

 ع ا/ ح ح 

نظر شما
ارسال نظر