نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3468
-
الف
+

بزرگداشت قيام تاريخي امام حسين (ع) در کشورهاي مختلف / پاکستان

محرم در پاکستان برای محبان اهل بیت(ع) رنگ و بوی دیگری دارد. مراسم عزاداری در این ماه، با شور و اشتیاق خاصی برگزار می شود.

تاریخ، پیروزی حضرت سید الشهدا امام حسین (ع) را به گواهی گرفته، پیروزی‌ای که از بستر جهاد و متن خون شکوفا شد و آرمان‌های والای او را با جریان تاریخ، نسل به نسل بشری بیان کرد و انتقال داد.

نهضت حسینی آن‌چنان تحولی در نظام اسلامی برانگیخت که بانگ و نای شور حسینی پس از سالیان متمادی فرو ننشسته و همچنان در جامعه مسلمانان منشأ اثر است.

 پایه‌های خیمه نهضت حسینی، اسلام و ارزش‌های ناب آن بود و آنچه این خیمه‌ها را در دل مردمان برای سال‌ها جاودانه ساخت، خون شهدای عاشورا است.

سوگواری عاشورا و پاسداشت ارزش های قیام بزرگ امام حسین (ع) با عنایت به بازتاب جهانی آن در هر یک از کشورهای آسیایی و توجه به ویژگی های قومی، مذهبی، میزان جمعیت و پراکندگی جمعیت، دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / پاکستان

یکی از پرشورترین مناطق جهان که همواره در حب اهل بیت (ع) شهره آفاق بوده و هست ، کشور مسلمان «پاکستان» است که در این گزارش در ادامه گزارش های قبلی پیرامون بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف ، گزارش امروز را به آشنایی با آیین های عزاداری ماه محرم در این کشور اختصاص داده ایم.

محرم در پاکستان برای محبان اهل بیت(ع) رنگ و بوی دیگری دارد. مراسم عزاداری در این ماه، با شور و اشتیاق خاصی برگزار می شود.

با آغاز ماه محرم ، مردم پاکستان با حضور در حسینیه ها و سایر مراکز اسلامی در شهرهای مختلف، مجالس عزاداری برای حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) و هفتاد و دو یار باوفایش را آغاز می کنند.

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / پاکستان

در این ایام، هر روز و هر شب به نوحه خوانی ، بیان فضایل و واکاوی ارزشهای نهفته در قیام کربلا می پردازند. این مراسم ها همزمان با دیگر نقاط جهان ، در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خود می رسد.

عاشقان سیدالشهدا (ع) در پاکستان با سیاه پوش کردن مراکز محل تجمع مسلمین در ماتم جانکاه شهادت امام حسین (ع)، خود را برای عزاداری تا شام غریبان حسینی آماده می کنند.

هیات های عزاداری نیز در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در خیابان های بزرگ و اصلی شهرهای مختلف پاکستان از جمله 'اسلام آباد، راولپندی، لاهور، پیشاور، اسکردو، گلگیت، کراچی، کویته، حیدرآباد، مظفرآباد، جهنگ، میانوالی، لارکانا، فیصل آباد، سرگودها، چکوال و همچنین کشمیر تحت نظارت دولت پاکستان به سوگواری خواهند پرداخت.

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / پاکستان

شبکه های تلویزیونی پاکستان هم با شروع این ایام به پخش مراسم مذهبی و عزاداری می پردازند و به احترام ماه محرم، از پخش برنامه های موسیقی و دیگر برنامه های شاد خودداری می کنند.

روز نهم و دهم محرم که مصادف با روز تاسوعا و عاشورا است، از سوی دولت پاکستان تعطیل رسمی اعلام شده و مردم در این روز، نذورات خود را بین فقرا و عزاداران توزیع می کنند.

در سراسر پاکستان زنان در راه پیمایی و دسته های عزاداری اشتراک نمی کنند، اما هنگامی که مردان در حال راه پیمایی هستند زنان در حسینیه ها تجمع و نوحه خوانی می کنند. البته زنان در برخی از مجالس که مشترکاً برگزار می شود شرکت می نمایند.

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / پاکستان

تعداد زیادی از مردم غیر مسلمان پاکستان از جمله هندوها و مسیحیان نیز به همراه شیعیان و اهل سنت در مراسم‌های عزاداری امام‌حسین(ع) شرکت می‌کنند و با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و تقسیم غذاهای نذری بین عزاداران ارادت خود را به سالار شهیدان نشان می‌دهند.

ساخت گنبد نمادین حرم امام حسین(ع) نیز از سنت‌های مردم پاکستان است و  از آن به عنوان تعزیه یاد می شود. با اینکه همراه بردن تعزیه در بین تمام هیئت‌های مذهبی مرسوم است اما تعزیه‌هایی که در هیئت‌های عزاداری ملتان، لاهور و کراچی حمل می‌شود مشهور است.

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / پاکستان

رهبران سیاسی پاکستان از جمله 'عارف علوی' رییس جمهور و 'عمران خان' نخست وزیر همزمان با اشاره به آغاز ماه محرم و صدور پیام در آستانه روز عاشورا اعلام می کنند که محرم یادآور ایثار و فداکاری امام حسین(ع) در کربلا بوده و ثابت می کند هیچ چیزی برای مسلمانان برتر از پیروی از آموزه های اسلام، مبارزه برای حق و برائت از قدرت‌های طاغوتی نیست.

در پیوند با این گزارش بیشتر بخوانید :

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / تاجیکستان

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکمنستان

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / قرقیزستان

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکیه

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / هند

ح ح / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین