نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4324
-
الف
+

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکیه

مسلمانان ترکیه تاکید دارند که زنده نگه داشتن واقعه کربلا و روز عاشورا یک وظیفه مهم برای همه مسلمانان است.

حماسه عاشورا ، رویدادی بس بزرگ و نقطه ای عطف در تاریخ بشریت است که گذشت صدها سال از آن واقعه تاریخی ، نه تنها از شور آن نکاسته بلکه جویندگان معارف حسینی بیش از پیش در صدد تجلیل از آن هستند تا عطش وجود خویش را در معرفت کربلا و عاشورا سیراب کنند.

همزمان با ایام شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان، جمع زیادی از محبان آن حضرت در کشورهای مختلف جهان مراسم هایی متنوع به پا کرده و معارف عاشورایی را تجلیل می کنند.

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف/ ترکیه

هرچند پیرامون عزاداری در میان مذاهب اسلامی تفاوت‌هایی وجود دارد، اما یکی از مهم‌ترین مشترکات شیعه و سنی محبت و مودت نسبت به اهل‌بیت رسول خدا (ص) است. 

اگرچه مودت نسبت به اهل‌بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) در قرآن کریم بر مسلمین واجب شده است اما هر انسان آزاده ای با شناختی هرچند سطحی مرید اخلاق ، رفتار و کردار اهل بیت(ع) خواهد شد.

 از گذشته تاکنون شاهد ابراز ارادت مسلمانان اعم از اهل تسنن و تشیع به ساحت مقدس امام حسین (ع) به شکل برپایی مراسم عزاداری برای آن حضرت هستیم. 

در ادامه گزارش های قبلی پیرامون بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف، گزارش امروز را به آشنایی با آیین های عزاداری ماه محرم در «ترکیه» اختصاص داده ایم.

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکیه

اهل بیت(ع) در میان تمامی مسلمانان ترکیه از مرتبه‌ای بالا و مقدس برخوردارند و دوستداران خاندان پیامبر اکرم(ص) در این کشور در ایام ماه محرم به شیوه‌های مختلف به مراسم مربوط به این ماه می‌پردازند.

 مسلمانان ترکیه تاکید دارند که زنده نگه داشتن واقعه کربلا و روز عاشورا یک وظیفه مهم برای همه مسلمانان است. 

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکیه

ماه محرم و روز عاشورا در میان همۀ مراسم‌های مذهبی جایگاهی متفاوت دارد و مسلمانان ترکیه هم به این مهم توجه ویژه دارند. همه ساله به مناسبت سالگرد شهادت امام حسین (ع) مراسم هایی از سوی مردم این کشور برگزار می گردد.

 آغاز ماه محرم توسط علما و روحانیون شیعه و سنی ترکیه بر سر منابر اعلام می شود و مسائل و خطبه های دینی این ماه حداقل در دهه اول محرم به واقعه کربلا، شهادت امام حسین (ع) فرزندان و یاران آن حضرت اختصاص می یابد.

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکیه

گرچه اهل سنت ترکیه مراسم تعزیه خوانی ندارند، ولی سخنرانان مذهبی، وعاظ و علما در دهه اول محرم معمولا از این حادثه یاد می کنند و بر حقانیت امام حسین (ع) در قیام عاشورا صحه می گذارند. مردم اهل سنت آناتولی عشق و علاقه بسیار زیادی به اهل بیت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) دارند و در کلیه شئون زندگی اجتماعی و دینی خود آن را به نمایش می گذارند.

مسلمانان آناتولی آن چنان با عشق و اخلاص از اهل بیت سخن می گویند و ارادت می ورزند که هر شنونده ای حتی غیر مسلمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکیه

در ساعات اولیه صبح عاشورا هزاران نفر از مردم ترکیه گردهم می‌آیند و به عزاداری می‌پردازند و سپس نمایش تمثیلی حادثه کربلا را به صورت تیاتر(تعزیه) اجرا می‌کنند و طی مراسمی یاد و خاطره‌ شهادت امام حسین( ع) را در اذهان زنده می‌کنند.

به مناسبت دهه اول محرم هر شب در این کشور مراسم هایی در مساجد شهرهای استانبول، انقره، اغدیر، ازمیر و بورسا و ... برقرار می شود. افراد خیّر هم در روزهای محرم در میان نیازمندان طعام پخته و توزیع می کنند.

برگزاری نمایشگاه عکس یکی از برنامه‌هایی است که به همت انجمن های مردمی و مشارکت شهرداری استانبول با هدف به نمایش گذاشتن معارف حسینی در قاب تصویر برگزار می‌شود. در حاشیه نمایشگاه «عکس‌هایی از عاشورا» دفتر یادداشت دل‌نوشته‌های مسلمانان دربارۀ امام حسین(ع) و حادثۀ عاشورا نیز قرار داده می‌شود تا علاقه‌مندان خاطرات، خواسته‌ها، اشعار و متون ادبی خود را در آن به رشتۀ تحریر درآورند. این دل‌نوشته‌ها هر سال در قالب کتابی با عنوان «برگ‌هایی محزون از عاشورا» به چاپ می‌رسد. 

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکیه

بارزترین بخش برنامه­ های ماه محرم در استانبول مراسم روز عاشورا در میدان هالکالی است. این مراسم در سه زمینه در کتاب «رکوردهای گینس» ثبت شده است. بیشترین تعداد تماشاگر یک نمایش (تعزیه) با سیصد هزار تماشاگر ثبت شده، بزرگترین کادر آماتور تیاتر (۸۴۰نفر) و گسترده‌ترین لوکیشن تیاتر در ۲۵۰۰ متر مربع صحنۀ خاکی و ماسه‌ای محورهای ثبت مراسم میدان هالکالی است.

گفتنی است همه ساله و در ماه محرم چادر عاشورا در عزاداری مردم ترکیه با هدف تحکیم وحدت مسلمانان و احترام به اهل بیت(ع) در استانبول ترکیه برپا می‌شود و پذیرای تمام افراد فارغ از تعلقات مذهبی است. برپایی این چادر نشان می‌دهد که عاشورا و شهادت امام حسین(ع) تا چه اندازه می‌تواند در وحدت مسلمانان از تمامی مذاهب تاثیرگذار بوده و فتنه گری‌های دشمن در ایجاد تفرقه را خنثی کند.

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکیه

پختن نذورات در میان اهل سنت ترکیه نیز رواج دارد و معمولا در ماه محرم غذاهایی در خانه‌ها توسط مردم پخته و در میان همسایگان توزیع می‌شود.

مردم ترکیه در روز عاشورا نوعی دسر به نام «عاشوره» پخته می‌کنند و به عنوان نذری به دیگران، به ویژه فقرا می‌دهند.

در پیوند با این خبر بخوانید:

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / تاجیکستان

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکمنستان

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / قرقیزستان

ح ح / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر