نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2870
-
الف
+

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / قرقیزستان

این گزارش به آشنایی با آیین های بزرگداشت قیام بزرگ عاشورا در کشور «قزقیزستان » اختصاص دارد.

محرم و عاشورا با نام بلند و ملکوتی امام حسین(ع) برگ درخشانی در تاریخ بشریت است، یک انقلاب خونین و یک مظلومیت آشکار و در یک‌کلام مجموعه‌ای از حماسه‌های بی‌نظیر و زیباست.

ماه محرم فصل شکفتن لاله‌های مقاومت خونین اسلام است و همه مسلمانان جهان چه شیعه و چه اهل سنت در مقابل این ماه خاشع هستند و از این ماه و واقعه کربلا درس وفاداری و از خودگذشتگی می گیرند.

در این گزارش به آشنایی با آیین های تجلیل از مقام حضرت امام حسین (ع) و قیام تاثیر گذارش در اسلام بین مردم مسلمان کشور «قرقیزستان» پرداخته ایم.

با فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین (ع)،  مردم شهرهای «بیشکک»، «کانت»، «توقماق»، «اوش» و «قارابالتا» در قرقیزستان آیین های متفاوتی را به پا می دارند.

اکثریت مردم قرقیزستان را مسلمانان تشکیل می دهند و این در حالی است که اتباع آذری‌، افغانستانی، تاجیکی، پاکستانی و ایرانی هم در بینشان دیده می شود و اکثر آنها به ترتیب در بیشکک، کانت، توقماق، اوش و قارابالتا زندگی می‌کنند و هر یک در محل سکونت خود به عزاداری برای سید الشهدا (ع) می پردازند.با این همه هم اکنون پنج مسجد بزرگ در بیشکک، پایتخت قرقیزستان وجود دارد که بیشترین دوست داران اهل بیت (ع) را به خود می بیند و هر ساله با اجتماع پرشور به تجلیل از مقام والای حضرت امام حسین (ع) می پردازند.

مسجد امام علی(ع) یکی از این مساجد است که در ایام محرم بیشترین جمعیت عزاداران را به خود اختصاص می دهد.

در این مراسم‌های عزاداری که هرشب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌گردد، برعلاوه شهروندان قرقیزستانی ، مسلمانان کشورهای جمهوری آذربایجان ، ایران و افغانستانی های ساکن قرقیزستان نیز شرکت دارند.

گفته می شود در كنار آيين عزاداری، نوحه‌سرايی و مجالس سخنرانی به سه زبان قرقیزی ، فارسی و ترکی آیین سنتی تعزيه‌خوانی نيز برپا مي‌شود.

درپیوند با این خبر بخوانید:

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / تاجیکستان

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکمنستان

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / قرقیزستان

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکیه

ع ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر