نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3659
-
الف
+

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / ترکمنستان

این گزارش به آشنایی با آیین های بزرگداشت قیام بزرگ عاشورا در کشور «ترکمنستان » اختصاص دارد.

این روز‌ها همه در تب و تاب وصال عشقی هستند که نه مرز می‌شناسد و نه سن و همه دل به عشق او می سپارند. 

روز‌ها را خط میزنی تا میان تمام دل‌مشغولی‌های دنیای مادی به محرم برسی، به عاشورا و قیام سالار شهیدان. آری! عشق و معرفت حسینی مرز جغرافیایی نمی شناسد و هر قوم و تبار و ملتی به رسم و آداب خویش همنوا با دیگر آزادگان جهان به بزرگداشت مقام والای آن شهید جاودان می پردازد.

در این گزارش به آشنایی با آیین های بزرگداشت قیام سرور و سالار شهیدان و آزادگان جهان حضرت امام حسین (ع) در کشور مسلمان «ترکمنستان » پرداخته ایم.

ایام محرم، به ویژه عاشورا از اهمیت خاصی نزد مردم ترکمنستان برخوردار است. مردم ترکمنستان پیش از این نمی توانستند به صورت علنی مراسم محرم برپا کنند و به همین دلیل این مراسم ها در منازل و به طور پنهانی برگزار می شد.

بعد از استقلال کشور ترکمنستان، مردم آزادانه می توانند به عزاداری بپردازند. در ترکمنستان، مراسم عزاداری تا هفتمین روز از شهادت امام حسین(ع) به طور پیوسته برگزار می شود و پس از آن تا روز اربعین، هر شب جمعه مراسمی در تکیه ها برگزار می شود.

در زبان ترکمنی ماه محرم با نام «عاشورا آیی» یا «ماه عاشورا» شناخته می شود و مردم ترکمنستان همه ساله در روز عاشورا با تجمع در مساجد این کشور نذر و خیرات می‌دهند و آیاتی از قرآن کریم به ویژه سوره یاسین را تلاوت می‌کنند.

علاقه ترکمن ها به خاندان پیامبر باعث شده قرآن تلاوت شده را به روح دو نواده عزیز پیامبر گرامی اسلام (ص) ، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نثار کنند.

نکته حائز اهمیت این است که مردم اهل سنت و شیعه ترکمنستان همواره در آیین‌های یکدیگر شرکت کرده و آیین‌های بزرگداشت قیام عاشورا در مساجد سرتاسر این کشور برگزار می‌شود.

از جمله برنامه های مردم ترکمنستان در ایام محرم به برپایی نماز جماعت، سخنرانی درباره فلسفه قیام امام حسین (ع)، سینه‌زنی و نوحه‌سرایی می توان اشاره کرد.

حضور آذری‌ها، افغانستانی ها، ترکمن‌ها و ایرانی‌ها در آیین‌های عزاداری مردم ترکمنستان که در مساجد سراسر این کشور برگزار می‌شود، پرشور و مستمر است.

 همچنین شلوغی مساجد در ترکمنستان در شب‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم ماه محرم بیش از شب‌های دیگر است. 

درپیوند با این خبر بخوانید:

بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) در کشورهای مختلف / تاجیکستان

ع ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر