نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4763
-
الف
+

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/رضا کیانیان (1)

در این گزارش با «رضا کیانیان» یکی از هنرپیشه های معروف سینمای ایران آشنا می شوید که سابقه ایفای نقش افغانستانی را در کارنامه هنری خود دارد.

به گزارش آی فیلم 2، در روابط بین دو ملت ایران و افغانستان، عوامل و اشتراکاتی چون زبان ، دین ، آداب و رسوم و همچنان تمدن تاریخی مشترک باعث استحکام و در هم تنیدگی فرهنگی غنی گردیده و این دو ملت را علیرغم وجود مرزهای سیاسی به هم نزدیک نموده است.

این اشتراکات در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری نمود پیدا کرده و فعالیت های مشترک بسیاری در این عرصه صورت گرفته است، از برگزاری جلسات شعر، نمایشگاه های عکس و صنایع دستی تا اجرای تیاتر و فلم ها و سریال هایی که در آنها بازیگران ایرانی در نقش یک افغانستانی حضور یافته اند.

بازی در نقش کرکترهایی که ویژگی قومی، زبانی یا شخصیتی متفاوتی دارند همیشه فرصت مناسبی برای بازیگران قلمداد می شود تا توانایی های بالقوه خود را بروز دهند.

در پیوند با این موضوع بازیگران ایرانی بسیاری در فلم ها و سریال های گوناگون در نقش یک افغانستانی ظاهر شده اند و هر یک به نحوی زندگی مردم افغانستان را به تصویر کشیده اند.

در این راستا طی سال های اخیر هنرمندان ایرانی بسیاری بودند که با ایفای کرکتر یک زن یا مرد افغانستانی سعی داشتند تجربیات جدیدی را به کارنامه هنری خود اضافه کنند. 

در این گزارش که اولین اشاره ما به هنرنمایی بازیگران ایرانی به حیث یک کرکتر افغانستانی است به سراغ «رضا کیانیان» رفته ایم :

«رضا کیانیان» زاده‌ 29 جوزا(خرداد) 1330خورشیدی در تهران است، وی فارغ‌التحصيل رشته‌ تیاتر از دانشكده‌ هنرهای زيبای دانشگاه تهران است. وی فعالیت هنری‌اش را از سال 1345 با حضور در عرصه‌ تیاتر آغاز کرد و در سال 1368، با ایفای نقش در فلم «تمام وسوسه‌های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان به سینما راه یافت.

کیانیان تاکنون در نقش‌های متفاوتی از جمله یک عالم دینی در سریال «کیف انگلیسی» (1378)، کرکتر یک قاضی در سریال «دوران سرکشی» (1380) و عبیدالله بن زبیر در سریال «مختارنامه» (1388) ظاهر شده‌ است. معروف‌ترین نقش تلویزیونی رضا کیانیان نقش جمشید در مجموعه‌ «شلیک نهایی» (1373) به کارگردانی محسن شاه‌محمدی می‌باشد.

او در فلم های «سینما سینماست» (1375) و «روبان قرمز» (1377) نیز بازی های فوق‌العاده‌ای ارائه داده است.

کیانیان در فلم «روبان قرمز» نقش متفاوتی را تمثیل کرده و در کرکتر یک افغانستانی که در قبرستان تنها زندگی می کند ظاهر شده است.

در فلم روبان قرمز، «پرویزپرستویی» و «آزیتا حاجیان» در کنار رضا کیانیان حضور دارند و کرکترهای مرکزی فلم هستند. همچنین گریم رضا کیانیان در این فلم بسیار سخت و باورپذیر بوده است.

وی همچنین در مجموعه‌هایی چون «روزگار قریب» (1386)، «راه طولانی» (1391) و «کلاه پهلوی» (1392-1391)؛ و فلم هایی نظیر «پاتال و آروزهای کوچک» (1368)،«کیمیا» (1373)، «سگ‌کشی» (1379)، «عیسی می‌آید» (1380)، «فرش‌باد» (1381)، «قدمگاه» (1382)، «یک تکه نان» (1383)، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» (1383)، «زاگرس» (1384)، «همیشه پای یک زن در میان است » (1386)، «راه آبی ابریشم» (1387)، «یه حبه قند» (1389) و «گزارش یک جشن» (1389) به نقش‌آفرینی پرداخته‌ است.

از دستاوردهای کیانیان، می‌توان به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فلم «آژانس شیشه‌ای» (1376) و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فلم «خانه‌ای روی آب» (1380) از جشنواره‌ فلم فجر اشاره‌ کرد.

وی همچنین تندیس حافظ و تندیس جشن خانه‌ سینما را برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در فلم «یه بوس کوچولو» (1383) از آن خود کرد.

این هنرمند در زمینه‌های دیگری چون نویسندگی، عکاسی و طراحی‌ صحنه نیز سابقه‌ فعالیت دارد.

ع ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین