نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
8383
-
الف
+

ماجرای جالب بازیگر شدن «شاهرخ خان» هنرمند پرآوازه سینمای بالیوود

بعد از بازی کوتاه در یک نمایشی دانشجویی ، مادر «شاهرخ خان» به صاحبخانه‌شان گفته که پسرش بازیگر است و یکی از اقوام آن صاحب خانه که کارگردانی تلویزیونی بوده پای «شاهرخ‌خان»را به دنیای تلویزیون باز کرد.

به گزارش آی فیلم 2 ، «شاهرخ خان» پس از «آمیتاب باچان» و همچنین خانواده کاپورها ، از جمله بزرگترین بازیگران سینمای هند به حساب می آید.

در واقع این بازیگر مسلمان سینمای هند در کنار «عامرخان» و «سلمان خان» سه خان بزرگ بالیوود هستند که هرکدام طرفداران خود را دارند.

«شاهرخ خان» ۱۱ عقرب (آبان) در دهلی نو در خانواده ای ۴ نفره چشم به جهان گشود. خواهر بزرگتر او «شهناز لاله رخ» نام دارد که حدود ۵ سال از خودش بزرگتر است.

پدر «شاهرخ خان» اهل کشور پاکستان و از فعالان استقلال هند در این کشور بوده و مادرش «لطیف فاطمه» دختر خوانده «شاهنواز خان» از فرماندهان ارتش هند در پاکستان می باشد که طی یک مراسم کاملا سنتی با یکدیگر ازدواج کردند.

خانواده «شاهرخ خان» از ابتدا جزو قشر متوسط جامعه محسوب می شدند، اما با این حال کمتر کسی می تواند ثروت این خانواده را برآورد کند.

شاهرخ خان

در سنین نوجوانی علاقه شدید «شاهرخ خان» به ورزش باعث شد تا او در کنار تحصیل به ورزش بپردازد و شاید کمتر کسی بداند که او روزی کاپیتان تیم ملی کریکت هندوستان بوده است.

هر چند که او هیچ گاه تحصیل را رها نکرد و بنا به خواسته والدینش در دانشگاه هنسراج دهلی نو، در رشته اقتصاد به ادامه تحصیل پرداخت و پس از آن در مقطع ماستری به فلمسازی روی آورد.

شاهرخ خان

جالب است بدانید «شاهرخ خان» در یک مصاحبه درباره نحوه ورودش به دنیای بازیگری گفته است که هرگز نمی‌خواسته بازیگر شود.

به گفته خودش بعد از بازی کوتاه در یک نمایشی دانشجویی ، مادرش به صاحبخانه‌شان گفته که پسرش بازیگر است و یکی از اقوام آن صاحب خانه که کارگردانی تلویزیونی بوده که پای «شاهرخ‌خان»را به دنیای تلویزیون و سینما باز می کند.

او در همین خصوص گفته است که من واقعا دلم نمی‌خواست این کار را انجام دهم اما بعد از فوت مادرم به خواهر و همسرم گفتم که افسرده شدم و می‌خواهم تغییری در زندگی‌ام ایجاد کنم.دهلی را برای یک سال ترک کردم و حالا بیش از ۲۵ سال است که دیگر به آنجا برنگشته‌ام. هنوز نمی‌دانم دلیل این جدا شدن، بازیگری بوده یا خیر.

شاهرخ خان

این بازیگر معروف که اکثرا او را با نام سلطان خان می شناسند ۱۷۵ سانتی متر قد دارد و در بیش از ۵۵ فلم و سریال تلویزیونی نقش بازی کرده است.

«شاهرخ خان» در ۲۳ سالگی زیر نظر کارگردان مشهور تیاتر هنر به نام «بری جان» به نمایش گروه اکشن پرداخت و برای اولین بار، بازی در یک سریال تلویزیونی به نام «دل دریا» را تجربه نمود؛ اما به دلیل طولانی شدن تولید آن در سال ۱۹۸۸ با سریال «فاوجی» وارد تلویزیون شد.

این سریال در نهایت توانست تحسین بسیاری از منتقدان را به دست آورد و بسیاری از منتقدان شاهرخ خان را به عنوان یک جوان تازه کار بشناسند.

شاهرخ خان

وی در سال ۱۹۹۲ میلادی برای بازی در فلم «دیوانا» علاوه بر این که توانست عنوان دومین فلم پرفروش سال را به دست آورد، موفق شد جایزه نقش مکمل بهترین بازیگر تازه وارد را نیز از آن خود کند. وی در سال ۲۰۰۴ میلادی نیز توانست لقب بهترین بازیگر هند را از سوی مجله تایم برای کسب کند.

در فلم پرطرفدار و معروف «گاهی خوشی گاهی غم»، پسرش «آریان» کرکتر کودکی شاهرخ خان را بازی کرد.

«شاهرخ خان» در سال ۲۰۰۳ میلادی در جریان فلمبرداری به دلیل صدمه در ستون فقرات یک آسیب جدی به وی وارد شد که در نهایت منجر به عملیات جراحی گردید و همین مسئله در کاهش فلم های او نقش بسیار زیادی داشت.

«شاهرخ خان» زمانی که 26 سال داشت با «گوری چیبر» ازدواج کرد؛ در سال های اولیه زندگی «گوری» به شدت با بازی کردن «شاهرخ» مخالف بود و هیچ تمایلی نداشت که او به دنیای بالیوود وارد شود؛ اما شاهرخ خان همچنان مصمم به راه خود ادامه داد و گوری پس از مشاهده موفقیت های روز افزون شاهرخ از موضع خود کوتاه آمد.

لازم به ذکر است که حاصل ازدواج شاهرخ خان و گوری چیبر سه فرزند به نام های «آریان»، «سوهانا» و «آبرام» می باشد.

شاهرخ خان تاکنون موفق به دریافت جوایز و افتخارات زیادی از جشنواره های متعددی شده است. در این جا تنها به تعدادی از مهمترین این جوایز اشاره می کنیم:

کسب جایزه فلم فیر برای بهترین بازیگر مرد فلم «گاهی آره گاهی نه» در سال ۱۹۹۵

کسب جایزه فلم فیر برای بهترین بازیگر مرد فلم «دل دیوانه است» در سال ۱۹۹۸

کسب جایزه فلم فیر برای بهترین بازیگر مرد فلم «محبت ها» در سال ۲۰۰۱

کسب جایزه ویژه آیفا به عنوان بهترین بازیگر محبوب در سال ۲۰۰۱

کسب جایزه فلم فیر برای بهترین بازیگر مرد فلم «دوداس» در سال ۲۰۰۳

کسب جایزه استار اسکرین برای بهترین بازیگر مرد فلم «دوداس» در سال ۲۰۰۳

کسب جایزه زی سینه به عنوان سوپر استار مرد سال ۲۰۰۴

کسب جایزه استار اسکرین برای بهترین بازیگر مرد فلم «ویرزارا» در سال ۲۰۰۵

کسب جایزه استار اسکرین برای بهترین بازیگر مرد فلم «برو هند» در سال ۲۰۰۸

کسب جایزه آیفا به عنوان ستاره مرد دهه در سال ۲۰۰۹

کسب جایزه آپسارا برای بهترین بازیگر مرد در فلم «خداوند زوج ها را می سازد» در سال ۲۰۱۰

کسب جایزه فلم فیر برای بهترین بازیگر مرد فلم «من خان هستم» در سال ۲۰۱۱

کسب جایزه زی سینه به عنوان چهره بین المللی مرد در فلم «مادامی که زنده ام» در سال ۲۰۱۳

کسب جایزه استار اسکرین برای بهترین بازیگر مرد فلم چنای اکسپرس در سال ۲۰۱۴

«شاهرخ خان» در سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان محبوب‌ترین و موفق‌ترین بازیگر سینمای بالیوود در تمام دوران ها انتخاب شد.

بیشتر بخوانید : 

10 حقیقتی که درباره «شاهرخ خان» که نمی دانید

«آریان خان» جا پای پادشاه بالیوود می گذارد؟!

عکس های «شاهرخ خان» به همراه خانواده اش+بیوگرافی

همکاری «شاهرخ خان» با کارگردان فلم «محمد رسول الله»

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر