نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
7270
-
الف
+

بیوگرافی «حسین پناهی» بازیگر و شاعر خوش ذوق ایرانی

با وجود آثار سینمایی و تلویزیونی «حسین پناهی» به نظر می‌رسد وی بیشتر شاعر بود و این شاعرانگی در ذره ذره جانش نفوذ داشته است.

«اگر خریدنی بود می خریدیم! ... برای مادر؛ کمی جوانی ... برای پدر؛ عمر دوباره و برای خودمان؛ خنده های کودکی ...»

به گزارش آی فیلم2، در سال ۱۳۳۵ در روستای «دژکوه »حوالی استان کهگیلویه و بویراحمد ایران متولد شد.

حسین پناهی

بازیگری را نخست از سریال «محله بهداشت» آغاز کرد. با نمایش «دو مرغابی در مه» از تلویزیون ایران که علاوه بر نوشتن و کارگردانی خودش نیز در آن بازی می‌کرد، خوش درخشید و با نشر نمایش های تلویزیونی دیگر خود طرف توجه مخاطبان خاص قرار گرفت. 

یک گل و بهارنمایش های دو مرغابی درمه و یک گل و بهار که پناهی آنها را نوشته و کارگردانی کرده بود، به درخواست مردم چندین بار از تلویزیون ایران نشر شد. 

پناهی در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد از پرکارترین و خلاقترین نویسندگان و کارگردانان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران بود و به دلیل نحوه خاص سخن گفتن و سادگی و خلوصی که از رفتارش می‌بارید و نیز طنز تلخش، بازیگر نقش های خاصی بود. 

در مسیر تندباد

پناهی در سال1367 برای بازی در فلم «در مسیر تندباد» کاندید جایزه بهترین بازیگر نقش دوم شد، ضمن اینکه در سال 1369 برای بازی در فلم «سایه خیال» که بر مبنای شخصیت او نوشته شده بود، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

مهاجران

او همچنان در سال 1371 برای بازی در فلم «مهاجران» نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش دوم شد و دیپلوم افتخار جشنواره نهم فجر را برای بازی در فلم سایه خیال دریافت کرد.

آژانس دوستی

یکی از آثاری که پناهی در آن ایفای نقش کرده، سریال در حال نشر «آژانس دوستی» است. پناهی در این سریال نقش درایور ساده ای را بازی می‌کرد که البته بر اساس نظر بسیاری از کسانی که پناهی را می‌شناختند، وی در زندگی واقعیش هم همین گونه ساده بوده است. 

شاید آنچه بیش از هر چیز دیگری باعث می‌شد پناهی به دل بنشیند، لحن صحبت کردن ساده‌اش، نگاه معصومش به زندگی و چهره دوست داشتنیش بود. 

گذرگاه، گال، تیرباران، هی جو، نار و نی، در مسیر تندباد، ارثیه، راز کوکب، مهاجران، چاووش، سایه خیال، اوینار، هنرپیشه، مرد ناتمام، روز واقعه، آرزوی بزرگ، قصه‌های کیش (اپیزود اول، کشتی یونانی)، بلوغ، مریم مقدس و بابا عزیز از آثار سینمایی هستند که پناهی در ان ایفای نقش کرده است. 

گرگها، آواز مه، محله بهداشت، بی بی یون، روزی روزگاری، مثل یک لبخند، ایوان مدائن، خوابگردها، هشت بهشت، قهرمان کیه، امام علی(ع)، همسایه‌ها، آژانس دوستی، دزدان مادر بزرگ، آینه خیال، کوچک جنگلی، آشپزباشی، روزگار قریب، آقا فرمان، یحیی و گلابتون، شلیک نهایی، رعنا نیز ازجمله تلویزیونی است که پناهی در آنها بازی کرده است. 

با وجود کارنامه سینمایی و تلویزیونی حسین پناهی، به نظر می‌رسد وی بیشتر شاعر بود و این شاعرانگی در ذره ذره جانش نفوذ داشت، ضمن اینکه آثار مختلف ادبی وی نیز از این امر حکایت می‌کند.

حسین پناهی

صفا، صمیمیت و صداقتی که در شعرها و نوشته‌های زنده یاد پناهی بود قابل وصف نیست و شاید دلیل این امر این است که این نوشته‌ها از دل پناهی می‌آمد و آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند. 

پشت چراغ قرمز

پسرکی با چشمان معصوم  و دستانی کوچک گفت :

چسب زخم نمی خواهید ؟

پنچ تا  ، صد تومن  ،

آهی کشیدم و با خود گفتم :

تمام چسب زخم هایت  را هم که بخرم ،

نه زخم های من خوب می شود نه زخم های تو ...

کودکی حسین پناهی

حسین پناهی سرانجام در 14 اسد سال 1383 خورشیدی به علت سکته قلبی به دیدار معشوق حقیقی شتافت و رفت تا سادگی ها و صمیمیتش را را در جهانی دیگر تداوم بخشد و چه زیبا از بهشت و مادر گفت که «به بهشت نمی‌روم اگر مادرم آنجا نباشد.» 

بیشتر بخوانید:

دانلود سریال آژانس دوستی

عکسی قدیمی از بازیگران سریال «آژانس دوستی»

ب م

نظر شما
ارسال نظر