نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5212
-
الف
+

«لینا علم» بازیگر مشهور افغانستانی: در جریان فلمبرداری یک سریال با بمب به ما حمله کردند/ تلاش می کنم یک پیام آور خوب صلح باشم

«لینا علم» هنرپیشه محبوب افغانستانی در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم2 در مورد وضعیت سینمای این کشور صحبت کرد.

به گزارش آی فیلم2، در حالیکه دود جنگ و آتش همچنان به سوی آسمان در حرکت بود و گوش‌ها از صدای ناهنجار بمب و راکت و مرمی سنگینی می‌کرد، در کنار سایر اقشار، هنرپیشه‌هایی از طبقه زنان نیز پا به عرصه گذاشته بودند که مرزهای جنگ و ترور و خشونت را با هنر خود شکستند.

این هنرمندان نقش بازی کردند، فلم ساختند و آن فلم‌ها در کوچه پس کوچه های کابل و سینماهای کشورهای منطقه و جهان به نمایش درآمد که نتیجه آنرا امروز به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

در عصر امروزی صدها تن از زنان و بانوان در بخش سینمایی فعال هستند و نقش تأثیرگذاری را در این عرصه به دست اجرا گذاشته‌اند.

تلاش های دختران و زنان افغانستانی برای ساختن فلم‌هایی با پیام‌های انسانی که می‌توان به عنوان امیدهای آینده سینمای افغانستان به آنها نگاه کرد، ادامه دارد و احتمالا آینده خوبی نیز در انتظار شان خواهد بود.

«لینا علم» یکی از این زنان هنرمند افغانستان می باشد که طی سال های اخیر فعالیت های چشمگیری در عرصه بازیگری داشته است.

مهاجرت به امریکا به دلیل جنگ 

بانو علم در اواخر دهه هشتاد گذشته که هنوز سن وسال زیادی نداشت، به دلیل جنگ افغانستان را همراه با خانواده‌اش ترک کرد و بعد از سپری کردن مدتی در هند، راهی امریکا شد.

او می‌گوید در آغاز کمترین علاقه‌ای به هنر سینما و بازیگری نداشت. اما فرصت‌هایی که مهاجرت و پیشنهاد چند سینماگر افغانستانی برای بازی در فلم برای او به وجود آوردند باعث شد او به یک ستاره تمام عیار و شناخته شده در سینمای افغانستان بدل گردد.

این بانوی افغانستانی تا حال در ده ها فلم و سریال مانند سرزمین بیگانه، لوری، بچه کابلی، حوال دریا، کوچه ما، شیرین و... نقش بازی کرده اما بازی خیره کننده اش در فلم «نامه ای به رئیس جمهور» باعث شد جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره بین‌المللی «زیتو» کسب کند.

دستاوردهای سینمایی

این چهره سینمایی افغانستان در مورد زندگی خود به خبرنگار آی فیلم2 گفت: من در فلم‌ها و سریال‌های زیادی تاکنون نقش بازی کرده ام اما در مورد دستاوردهای سینمایی خود باید بگویم که فلم‌ «بچۀ کابلی» در فستیوال وینیز ایتالیا جایزه حقوق بشر را به دست آورد، فلم «چرخش» در یک دایره در سومین فستیوال بین‎المللی کابل دو جایزه را کسب کرد؛ فلم نامه‌ای به رئیس جمهور نامزد جشنواره لوکارینو شد و همین طور دستاوردهای دیگر نیز دارم.

علم افزود: من همیشه نقش‌های جدی را دوست دارم و کوشش می‌کنم در همین نقش‌ها بازی کنم نقشی که چیزی برای گفتن داشته باشد و من بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم.

تلاش برای به تصویر کشیدن وضیعت زنان افغانستان

این هنرپیشه افغانستانی گفت: می‎خواهم با نقش‎های خود وضعیت زنان افغانستانی را در فلم‎ها انعکاس دهم و این فرصت را فراهم سازم تا زنان کشورم وضعیت زندگی خود را در نقش‎هایی که من بازی می‎کنم، ببینند.

وی با بیان اینکه در جریان فعالیت‌های هنری با مشکلات زیادی مواجه شدم، تصریح کرد: در جریان یکی از فلمبرداری‌ها برای سریال شیرین، آنانی که با هنر و فرهنگ مخالفت دارند، با بمب به ما حمله کردند، من انتظار هر مخالفت دیگر بر ضد این سریال را داشتم، اما این حمله واقعا برایم غیرمنتظره بود.

در مهاجرت فرصت های خوبی است

این هنرپیشه سینمای افغانستان اظهار داشت: جنگ‌های طولانی، فساد اداری، عدم دسترسی به آموزش و سایر مشکلات در افغانستان عده‌ای زیادی را مجبور کرده به سراسر دنیا مهاجر شوند، ولی در مهاجرت فرصت‌های خوبی وجود دارد که باید برای رسیدن به زندگی بهتر مورد استفاده قرار بگیرد.

این بانوی هنرپیشه افغانستان پیرامون وضعیت سینمای کشورش گفت: سینمای افغانستان وضعیت خوبی ندارد و می‌توان مشکلات آنرا در عدم حمایت دولت و مردم و نبود حمایت مالی خلاصه کرد.

بانو علم ادامه داد: در سال ۲۰۰۹ میلادی از سوی اداره یوناما در کابل منحیث سفیر صلح انتخاب گردیدم و نهایت تلاش‎های خود را به خرج خواهم داد تا یک پیام‎آور خوب صلح باشم.

در پیوند با این خبر بخوانید:

بانوانی که چهره سینمای افغانستان را تغییر دادند

«لینا علم» بهترین بازیگر زن شد

ا ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر
کاربر مهمان

بدبختانه سینما در افغانستان وضعیت خوبی ندارد.