نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3604
-
الف
+

«نشالا» خوراکه خاص افطاری مردم افغانستان

«نشالا» یکی از خوراکه های قدیمی مردم افغانستان برای افطار می باشد.

به گزارش آی فیلم2، مردم افغانستان از قدیم تا اکنون در ماه مبارک رمضان برای افطار، خوراکه های عنعنوی را تهیه می کنند که بیشتر از غذا های آردی مانند بولانی، انواع آش های خمیری و پکوره ها استفاده می شود.

ولی کسانی هم هستند که در هنگام افطار به عنوان ثواب از خرما، آب، نمک و بعضی خوردنی های که به باور آنها سبک بوده و فایده دارد، افطار می نمایند.

گفته می شود در این ماه دکان های ترشی فروشی از رونق خاص برخوردار می گردند و مشتری های روزه دار، مربا و ترشی را از آنها خریده و مربا را در افطار و یا سحری و ترشی و چتنی را با غذای شان در افطار صرف می کنند.

همچنان در ماه مبارک رمضان عده یی رواج دارند تا یکی از شب ها افطاریه یی آماده بسازند و اقارب و دوستان را دور هم جمع کنند و بعد از صرف افطار و ادای نماز از این در و آن در یاد کنند و به این شکل است که افطار بامزه یی را صرف می کنند، بخصوص آچار و یا ترشی نیز قبل از رمضان آماده می شود.

افطار مردم صفحات شمال افغانستان معمولاً با آش و یا بعضی از غذاهای گوشتی که تنها رواج منطقوی خود شان است، می شود و یکی از شیرینی ها که «نشاله» آنرا می گویند در ماه رمضان حتماً به دسترخوان شان می باشد و کسانی هم که در طول سال یکی از نزدیکان خود را خدای ناخواسته از دست داده باشند، شبی از ماه رمضان در منزل افطاریه یی تهیه نموده و عده یی مردم را می خواهند تا از فیض آن به ارواح مرده گان شان ثواب برسد.

نشالا

در قدیم نشالا در کنار مربا ، شیرینی پیدا ، به روی سفره افطاری در رمضان ها بود و چه بسا که یک نوک نان نشالا ، لقمه افطار بود.

نشالا به روی خوان ها ، در تمام سال فقط در همین ماه روزه جلوه گر می شد.

نشالا ، جوشانده ریشه گیاهی به نام بیخ و شکربا هم است که به شکل قف سفید شیرین غلیظ غاز دار ، ظاهر می شود .

فاصله زمانی میان تولید و مصرف این شیرینی کوتاه و یک شبی بیشتر نمی پاید ، به دلیل فروکش کردن کف وبیشتر شدن غلظت از ذایقه اولی و اصلی می افتد .

اینجاست که نشالا زمان کمی برای حفظ کیفیت خود داشته و برای انتقال از شهری به شهر دیگر وقت ندارد . پیدایی این شیرینی در هرکجا ، بسته گی دارد به وجود اوستادان نشالا پز در آن شهرها دارد.

بلخ و بخارا و سمرقند و هری و اصفهان و مرو و نیشاپور با ساخت و ساز این شیرینی از همان قدیم ها ، آشنا بودند.

درپیوند با این مطلب بیشتر بخوانید:

رمضان در سفره های مردم افغانستان

غذاهای محبوب مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان+تصاویر

ب م

نظر شما
ارسال نظر