نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3841
-
الف
+

جشنواره غذای سنتی افغانستان و ایران در تهران / کابلی کوچک در عمارت دبیرالملک تهران

جشنواره غذای سنتی و سالم افغانستان و ایران همراه با موسیقی زنده به همت خانه کودک شوش در عمارت دبیرالملک برگزار شد.

جشنواره غذای های سنتی افغانستان و ایران همراه با موسیقی زنده به همت خانه کودک شوش در عمارت دبیرالملک تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم2، عمارت تاریخی دبیرالملک ، عمارتی باشکوه که امروز میزبان جشنواره غذاهای سنتی و صحی افغانستان و ایران شده است. مراسمی که به همت خانه کودک شوش و انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد.

برای رسیدن به محل برگزاری جشنواره، باید از محوطه ای عبور کرد که دورتادور آن را گلدان های گل و درختانی سرسبز احاطه کرده اند. درست در گوشه دیگری از حویلی عمارت با عنوان شاه نشین، چوکی و میزهای مراسم قرار داده شده است. کودکان افغانستانی سر از پا نمی شناسند. گروهی از خوشحالی یکدیگر را دنبال می کنند و عده ای پای موسیقی زنده نشسته و با سراینده همخوانی می کنند. 

در طرف دیگر چند زن افغانستانی تبار که از مادران کودکان دعوت شده به این مهمانی هستند، لباس محلی افغانستان را به تن کرده و در حال تهیه غذای محلی هستند. 

گروهی از آن ها با ظرافت مقداری گوشت را در میان خمیر دست سازشان می پیچند و در آخر داخل ظرف مخصوص بخار پز می کنند. اما کار به همین جا ختم نمی شود. این بخشی از مراحل پخت «منتو» است. خانم ها پس از طبخ منتوها آن ها را در غوری کلان می چینند و رویش را با چکه، تخم گشنیز و قرمه دال نخود تزیین می کنند. با دیدن تصویر غذا دل هر تازه واردی به صدا می افتد. 

جالب این که مدیران و مربیان خانه کودک شوش نیز لباس های آبی و گلابی و زرشکی زنان افغانستانی را به تن کرده تا جمع را همراهی کنند. گویا کابل کوچکی در عمارت دبیرالملک تهران شکل گرفته است. 

این مکان به پیشنهاد شهرداری تهران در اختیار مسئولان انجمن حمایت از حقوق کودکان و خانه کودک شوش قرار گرفت تا آن ها با برگزاری این جشنواره عنعنات افغانستان را در میان مردم محلی خودشان، اهالی منطقه و افرادی که از دور و نزدیک برای تماشا به این عمارت آمده اند، احیا کنند. 

بولانی، منتو، قابلی پلو

در میان جمع «حدیث قنبرنژاد»، مربی هنر خانه کودک شوش و مسئول بخش روابط عمومی خانه کودک شوش را می بینم. لباس زیبای آبی رنگ زنان افغانستانی تبار را به تن کرده و با مادران کودکان افغانستانی در حال گپ و گفت است.

به گفته بانو قنبرنژاد آن ها سه نوع غذای اصیل افغانستان را برای این جشنواره انتخاب کردند. «بولانی»، «منتو» و «قابلی پلو» که بولانی با آرد و گندنه تهیه می شود، قابلی پلو، متشکل از مخلوط برنج، گوشت، زردک و کشمش است و منتو نیز گوشت چرخ کرده و پیاز تفت داده شده است که با لوبیا و قورمه دالنخود سرو می شود که مواد اصلی را داخل خمیر قرار می دهند.

«میرزا قاسمی» و «دلمه» هم غذاهای ایرانی است که در این مراسم طبخ و در میان شرکت کنندگان تقسیم می شود. مردم با این غذاها و موسیقی سنتی زنده شان و فرهنگ و لباس و پوشش محلی افغانستان آشنا می شوند.

در این میان بچه های افغانستان فرصت این را دارند که با فرهنگ بومی منطقه شان بیشتر آشنا شوند و آن را به خاطر بسپارند. «از طرفی ما هم دوست داشتیم با پوشیدن این لباس ها، همدلی بیشتر با افغانستانی ها داشته باشیم. این برنامه برای این است که همکاری و کارگروهی بین بچه ها خیلی بیشتر شود». 

کودکانی که آشپز می شوند

بانو قنبرنژاد درباره شرکت کنندگان در این همایش گفت: 40 کودک بالای 12 سال در این مراسم حضور دارند. این درحالی است که لباس های اصیل افغانستانی در این مراسم را نیز از مادران و دوستان افغانستانی تهیه کردیم. آن ها لطف کردند و این لباس ها را برای ما آوردند تا حس و حال مراسم بیشتر به فرهنگ بومی آنها نزدیک شود. 

به گفته بانو قنبرنژاد آن ها از 7 ماه قبل، پلان این مراسم را سنجیده و در تلاش برای اجرای آن بودند. «ابتدا قرار بود هر کسی غذایی درست کرده و بیاورد اما بعد قرار بر این شد بچه ها همراه با مربی و موادی که در اختیارشان قرار می دهیم، غذاهای محلی را درست کرده و در آخر میان حاضران سرو کنند. به همین دلیل اطفال در پنج گروه 10 نفره همراه با دو یا سه مربی کار طبخ غذاهای محلی را شروع کردند». 

به یکدیگر احترام بگذاریم

قنبرنژاد درباره تجربه ارتباط خود با خانواده ها و کودکان افغانستان می گوید: برای شروع این مراسم بچه ها و خانواده هایشان بسیار مشتاق بودند و دوست داشتند بازدیدکنندگان زیادی به تماشای فرهنگ و عنعنات آن ها بیایند. «آن ها دوست داشتند با کمال احترام به استقبال مهمانان خود بروند و بهتر است ما هم به آن ها احترام بگذاریم». 

وی ادامه داد: به همین دلیل در خانه کودک شوش مربیان در تلاش هستند تا اطفال را از فقر و آسیب های منطقه دور کرده و به آن ها آموزش داده و در کنار آن حرفه آموزی را نیز یادشان بدهند. 

کم کم وقت تقسیم ناهار شده است. همه پشت میزها ایستاده اند. بیشتر از افغانستانی ها،ایرانی های شرکت کننده در مراسم برای خوردن غذاهای محلی افغانستان لحظه شماری می کنند. آن ها که موفق به چشیدن شده اند، درباره خاصیت غذاها و طعم هایشان صحبت می کنند و موسیقی زنده افغانستانی فضا را پر کرده است. خانواده ها و کودکان شرکت کننده در این مراسم امیدوار هستند باز هم اینگونه مراسم ها برگزار شود تا مردم با جنبه های دیگری از زندگی، فرهنگ و عنعنات افغانستانی ها آشنا شوند./ایرنا

ف ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر