نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3687
-
الف
+

فلمساز افغانستانی: فلم «برادران محمودی» اثر شجاعانه ای است

«صحرا کریمی» فلمساز افغانستانی به خبرنگار آی فیلم2 گفت: فلم «برادران محمودی» اثر شجاعانه ای است.

«صحرا کریمی» فلمساز افغانستانی در سی و هفتمین جشنواره جهانی فلم فجر به عنوان مهمان حضور یافت و طی یک مصاحبه درباره تاثیرات این جشنواره بر روی فرهنگ های مختلف صحبت کرد.

به گزارش آی فیلم 2 ، «صحرا کریمی» فلمساز افغانستانی که در سال 2016 در جشنواره بین المللی فلم فجر ایران به عنوان یکی از داوران این جشنواره حضور داشت ، در سی و هفتمین جشنواره جهانی فلم فجر به عنوان مهمان حضور یافت. 

«صحرا کریمی» درباره تاثیرات جشنواره جهانی فلم فجر ایران در بین کشورهای فارسی زبان به خبرنگار آی فیلم2 گفت : اتفاق فرهنگی همیشه تاثیرات خود را داشته و سینما یک زبان جهانی است که با ایجاد دیالوگ و گفتمان بین فرهنگ های مختلف باعث رسیدن به تفاهم و همدیگر پذیری می شود.

بانو «کریمی» با اشاره به این که فلم «شکستن همزمان بیست استخوان» ساخته «برادران محمودی» برای جامعه ایرانی فلم بسیار مهمی است ، گفت : با اینکه ایران سال ها است که مهاجرپذیر بوده ولی ما نسبت به مهاجران افغانستانی در ایران اطلاعات کمی داریم و فکر میکنم این فلم از این منظر فلم مهمی است.

وی در پیوند با همین موضوع افزود: فلم «شکستن همزمان بیست استخوان» فلم بسیار شجاعانه ای بوده که به یکی از معضل های مهاجرت در داخل ایران می پردازد.

«صحرا کریمی» درمورد حضور افغانستان در جشنواره جهانی فلم فجر گفت : به نظر من ما در این چند سال اخیر در این جشنواره خوب درخشیدیم .

وی در پیوند با همین موضوع افزود : سال گذشته فلم «گرگ و میش» به کارگردانی «شهربانو سادات» جایزه گرفت و امسال هم فلم «برادران محمودی» را داریم و همچنان دو سال پیش من به عنوان داور در این جشنواره حضور داشتم.بنابراین جشنواره فلم فجر ایران نسبت به افغانستان و فلمسازان این کشور هم نسبت به این جشنواره بی توجه نبوده است.

صحرا کریمی، متولد ٣١ ثور ۱۳۶۲ در تهرانِ ایران است.

او یکی از زنان تاثیر‌گذار امروز جامعه افغانستان است. صحرا اولین بار با بازی در فلم «دختران خورشید»، به کارگردانی «مریم شهریار» و «خواب سفید»، به کارگردانی حمید جبلی در ایران پا به عرصه سینما گذاشت.

بانو کریمی پس از بازی در این 2 فلم، تحصیلات آکادمیک خود را در رشته سینما در پراگ به پایان رساند.

آثار این کارگردان جوان افغان در بیش از ١۵٠ جشنواره بین‌المللی فلم به نمایش درآمده است؛ فلم مستند «زنان افغان پشت فرمان رانندگی» او توانست ١٨ جایزه بین‌المللی، ازجمله جایزه بهترین فلم مستند سال ٢٠١٠ اسلواکی را کسب کند و از تلویزیون آرته فرانسه پخش شود.

هم‌چنین فلم بلند داستانی او به نام «نسیمه؛ خاطرات روزانه دختری مهاجر» در سال ٢٠١٠ توانست جایزه «گراند پریکس کداک» را کسب کند. این فلم پیش‌تر کاندیدای کسب اسکار دانشجویی نیز شده بود. صحرا کریمی، درحال‌حاضر در کابل زندگی می‌کند.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر