نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4227
-
الف
+

بانوی هنرمند افغانستانی در مصاحبه با آی فیلم2: بیاید از قلم برای به تصویر کشیدن «صلح» و «هم بستگی» استفاده کنیم

«سید سادات» بانوی هنرمند افغانستان به آی فیلم گفت: کوه دیگر جای سنگر گرفتن و قلم برای جنگیدن نیست.

در حالی‌که جنگ‌های طولانی مدت در افغانستان بر همه چیز و همه امورات سایه افگنده است، هنرمندان می‌گویند که کوه دیگر جای سنگر گرفتن و قلم برای جنگیدن نیست.

«سیده سادات» نقاش، شاعر و ورزشکار افغانستانی در گفت‌وگو با خبرنگار آی فیلم 2 در کابل می‌گوید که کوه دیگر جای سنگر گرفتن و قلم برای جنگیدن نیست.

سادات که در بخش‌های نقاشی، شعر و ورزش توانایی خاصی دارد، می‌افزاید که من از طریق هنرم، حرف‌های دلم را به دیگران بیان می‌کنم.

وی که خالق ۳۰ اثر نقاشی است، تصریح کرد که «از چشم، چیزی پنهان نیست» زیباترین اثرم از دید خودم است.

در ادامه شما را به خواندن گپ و گفت صمیمی آی فیلم2 با این نقاش و شاعر افغانستان دعوت می کنیم:

آی فیلم 2: در کدام سال و در کجا متولد شده‌اید، تحصیلات شما تا کدام پایه است و فعالیت‌های هنری شما از کدام سال و با چه انگیزه‌ای آغاز شد؟

سادات:

من در سال ۱۳۷۷ در کشور پاکستان متولد شدم و فعلا در مقطع لیسانس مصروف درس خواندن هستم. فعالیت‌های هنری من از زمستان سال 1394 شروع شد و انگیزه‌ای که باعث شد من این هنر را آغاز کنم، علاقمندی من و بیان کردن حرف‌های دلم از طریق هنر نقاشی برای دیگران بود.

آی فیلم 2: تاکنون چند اثری هنری خلق کرده‌اید؟

سادات:

من تاکنون بیش از 30 اثر هنری خلق کرده‌ام.

آی فیلم 2: دستاوردهای مهم شما چیست؟

سادات:

دستاورد‌های مهم من دو اثر کتاب شعری ،اثرهای نقاشی ، مدال‌ها از رشته تکواندو و چندین تقدیر نامه از نهاد‌های مختلف به دلیل کارهای رضاکارانه من است.

آی فیلم 2: کدام اثر خود را بیشتر دوست دارید؟

سادات:

در بخش نقاشی یک اثر من به اسم «از چشم، چیزی پنهان نیست» را خیلی دوست دارم که تصویر چشم است.

آی فیلم 2: وضعیت هنر در افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سادات:

امنیت در هر جایی خیلی نقش برجسته را دارد و من شاهد هستم که در این سال‌های اخیر این نا امنی‌ها چقدر بالای وضعیت هنری تاثیر منفی گذاشته است و حتی باعث شده بعضی هنرمندان کارگاه هنری خویش را به دلیل همین ناامنی‌ها بسته کنند.

آی فیلم 2: دورنمای هنر را چگونه می‌بینید؟

سادات:

دنیایی هنر داستان خیلی طولانی و جذابی دارد. وقتی به گذشتۀ بشر نظر اندازیم برای ما روشن می‌شود که برای یک افهام و تفهیم درست در بین انسان‌ها از همین مهارت‌های هنری آغاز شد و صد در صد گفته می‌توانیم، هنر دورنمای اصلی را برای داشتن یک جامعه سالم دارا است و دورنمایی خود هنر پر از صلح، آرامش، پیشرفت و رو به قوی شدن و جهانی شدن است.

آی فیلم 2: پیام شما به هنرمندان و مردم افغانستان چیست؟

سادات:

هنرمندان عزیز بیایید قلم را برای نوشتن و کشیدن صلح و همبستگی استفاده کنیم، نه برای نوشتن جنگ و کشیدن خون.  هموطنانم بیایید برای دیگر کشورها نشان بدهیم که ما هم می‌توانیم و توانایی پیشرفت در وجود ما و در وطن ما هست و برای دیگران این پیغام را برسانیم که کوه دیگر جای سنگر گرفتن نیست و قلم برای جنگیدن نیست.

مصاحبه کننده: سید الیاس احمدی

نظر شما
ارسال نظر
مریم از هرات

بهت افتخار می کنم بانوی موفق کشورم.

کاربر مهمان

خیلی خوب گپ زدی.

کاربر مهمان

آفرین.