نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2392
-
الف
+

جمشید مشایخی ؛ بازیگر کهنه کار سینما ، تلویزیون و تیاتر ایران در گذشت

جمشید مشایخی ؛ بازیگر نامدار ایرانی شام روز گذشته دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

جمشید مشایخی ؛ بازیگر نامدار ایرانی شام روز گذشته دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

به گزارش آی فیلم 2 ، «جمشید مشایخی» ، بازیگر کهنه کار و پر افتخار سینما و تلویزیون ایران پس از تحمل یک دوره بیماری ، شام روز 13 حمل 1398 در شفاخانه عرفان تهران درگذشت.

بینندگان و مخاطبان آی فیلم 2 با نقش آفرینی مرحوم مشایخی در سریال های «هزاردستان» و «ستایش» شاهد هنرنمایی استادانه وی در عرصه بازیگری هستند.

جمشید مشایخی

مشایخی از بازیگران پیشکسوت و چهره‌های ماندگار سینما، تیاتر و تلویزیون در ششم قوس (آذر) ۱۳۱۳ در تهران متولد شد.

او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران بوده و فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش «وظیفه پزشک» آغاز کرد، با فلم کوتاه «جلد مار» در سال ۴۲ مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

این بازیگر پیشکسوت در بیش از ۹۰ فلم سینمایی و ۵۰ سریال بازی کرد که با نگاهی به تمام این فلم‌ها آثاری دیده می‌شود که سازنده آنها یا از کارگردان نوکار بوده‌اند یا در زمانی که مشایخی در آثارشان بازی کرده از افراد شناخته شده‌ای در سینما نبوده‌اند. او در همین مورد، علت پذیرفتن بعضی نقش‌ها را کمک به کارگردان آن فلم دانسته است؛ حتی اگر به کارنامه بازیگری‌اش لطمه وارد شود.

مشایخی در دوران فعالیت هنری خود دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره فلم فجر به ترتیب برای فلم‌های «کمال‌الملک» و «گل‌های داودی» دریافت کرد.

او همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای ایفای نقش در فلم «بانوی من» در هفتمین دوره جشن خانه‌سینما گرفت و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فلم «پدربزرگ» از جشنواره بین‌المللی پیونگ یانگ به دست آورد.

این هنرمند تا به امروز ایفاگر نقش‌های متفاوت و ماندگاری در ژانرهای و سبک‌های مختلفی در سینما و تلویزیون بوده و با کارگردانان برجسته‌ای در طول تاریخ سینما همکاری کرده است. از جمله آثاری که او در آنها ایفای نقش کرده است، می‌توان به بازی در فلم‌های «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده ۵۹» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد.

جمشید مشایخی

مشایخی در حوزه تیاتر هم فعالیت‌های مؤثری داشته و برای اولین بار در سال ۱۳۳۹ در تله تیاتر «بعد از سی سال» به کارگردانی علی نصیریان بازی کرد و در فاصله این سال‌ها تا ۱۳۵۲ در حدود ۱۰ تله تیاتر حضور داشت و با هنرمندانی چون علی نصیریان، عباس جوانمرد و رکن الدین خسروی همکاری کرد.

در سال ۱۳۸۵ مستندی هم برای این هنرمند تولید شد که کارگردانی آن را الهام قره‌خانی و امیر مهرتاش مهدوی انجام دادند. این مستند با حضور شصت و پنج هنرمند و با گویندگی پرویز پرستویی تولید شد.

با این حال ، مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی ایران درباره زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر زنده یاد مشایخی گفته است: در تلاش هستیم تا با هماهنگی‌های لازم مراسم تشییع پیکر این هنرمند روز شنبه، ۱۷ حمل (فروردین) برگزار شود.

ح ح / ح ح

نظر شما
ارسال نظر