نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3022
-
الف
+

سینما حد و مرز نمی شناسد / افغانستان و ایران مشترکات فرهنگی زیادی دارند

ویژه برنامه سینما آی فیلم در جشنواره فلم فجر به گفت و گو با هنرمندان سینما و تلویزیون ایران می پردازد.

ویژه برنامه سینما آی فیلم در سی و هفتمین جشنواره فلم فجر ایران که از ۱۰ تا ۲۲ ماه دلو سال ۱۳۹۷ هجری خورشیدی در «تهران» برگزار می شود ، به مصاحبه و گفت و گو با هنرمندان می پردازد. 

به گزارش آی فیلم 2 ، در این قسمت گپ و گفتی صمیمانه همراه برخی از هنرمندان سینما و تلویزیون ایران داشته ایم که در ادامه خواهید خواند.

«سید غلامرضا موسوی» تهیه کننده کهنه کار سینما و تلویزیون ایران درباره ساخت فلم با موضوع کشور افغانستان گفت : بعد از این که دولت جدید در ایران مستقر شد ، به عنوان رییس اتحادیه تهیه کنندگان ایران اولین کاری که انجام دادیم حدود 30 فلم به رایگان در اختیار افغانستان گذاشتیم.

وی در پیوند با همین موضوع افزود : این برای ما بسیار مهم بوده است که مردم فارسی زبان افغانستان و تاجیکستان فلم های ما را تماشا کنند .

وی در ادامه با اشاره به این که سینما یک هنر بین المللی است ، بیان کرد : من اگر به قصه یا فلمنامه خوبی برخورد کنم که هر دو کشور ایران و افغانستان یا کشور های دیگر از آن استقبال کنند حتما آن فلم را می سازم و خوشبختانه هیچ مشکلی در این زمینه نخواهم داشت.

از مهم‌ترین آثار «سید غلامرضا موسوی» می‌توان به تهیه کنندگی سریال «تنهاترین سردار» و فلم های «خشکسالی و دروغ» و «من مادر هستم» اشاره کرد.

وی در سال 1377 برای فلم «قرمز» به کارگردانی «فریدون جیرانی» توانست در هفدهمین دوره جشنواره فلم فجر ایران در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فلم ، نامزد شود.

«رضا میرکریمی» کارگردان، تهیه‌کننده و فلمنامه نویس کهنه کار سینمای ایران نیز در این برنامه از این که در دو دهه اخیر شاهد حضور استعداد های بسیار زیادی هستیم ، ابراز خشنودی کرد و گفت : فلمسازان جوان با انگیزه ، انرژی و تجربیاتی که همراه خود به جشنواره می آورند ، سینمای ایران را از رخوت و تکرار خارج می کنند.

کارگردان فلم «یه حبه قند» با اشاره به این که افغانستان و ایران مشترکات فرهنگی بسیار زیادی دارد ، بیان کرد : در واقع پیشنهاد ساخت فلم با موضوع افغانستان هم هیجان انگیز است و هم کمی ترسناک.

وی در پیوند با همین موضوع ادامه داد : هیجان انگیز است به خاطر این که با خلقیات و فرهنگ جدید آشنا می شوید اما اگر بر مسائل روانی ، عواطف و فرهنگ یک جامعه تسلط کافی نداشته باشیم ، در آن فلم مقدار زیادی تقلید به وجود خواهد بود و این ترسناک است.

«رضا میرکریمی» در سی و هفتمین جشنواره فلم فجر با فلم «قصر شیرین» به رقابت پرداخته است و تاکنون توانسته در بین 10 فلم برتر از نگاه بینندگان و مخاطبان این جشنواره قرار بگیرد.

م ح

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین