نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2413
-
الف
+

«قاف قصه» ؛ کتاب خوانی از کابل تا اوج بی کران

«قاف قصه»هر هفته با حضور کارشناسان و نویسندگان ادبی به نقد و بررسی یک کتاب می‌پردازند.

گروه «قاف قصه»هر هفته با حضور کارشناسان و نویسندگان ادبی به نقد و بررسی درباره‌ی یک کتاب منتخب ، می‌پردازند.

به گزارش آی فیلم 2 ، گروه کتاب‌خوانی «قاف قصه» به میزبانی مرکز معلومات افغانستان ACKU ، با حضور شماری از دانش‌ آموختگان و نویسندگان کتاب‌خوان به مدت چهار سال است که کارش را آغاز کرده است.

این گروه هر هفته کتابی را انتخاب می‌کنند و پس از خوانش کتاب با حضور یکی از کارشناسان و نویسندگان ادبی، دیدگاه‌های‌شان را، مطرح می‌کنند.

خوانش انتقادی متن، یکی از روش‌های مهم برای نقد کتاب است. این خوانش انتقادی است که خواننده را به تفکر وامی‌دارد و زمینه را برای فکر خلاق و نوشتن خلاق، فراهم می‌سازد.

«رمزیه نیازی» یکی از اعضای فعال این گروه که چهارسال به‌طور مداوم در بهار و زمستان، گام به گام در نشست‌های کتاب‌خوانی شرکت کرده ، می‌گوید که تاکنون بیش از دوصد عنوان کتاب از نویسندگان مطرح بین‌المللی و نویسندگان فارسی زبان در این نشست‌ها خوانده شده‌است.

«نیازی» با اشاره به فضای آرام مرکز معلومات افغانستان، می‌گوید:« جا دارد که مرکز معلومات افغانستان تشکر کنم، چون بدون شک در این سفر چهار ساله این مرکز ما را یاری رسانده، علاوه بر شور و اشتیاق اعضای گروه، فضای آرام این مرکز در تداوم برنامه‌ی کتاب‌خوانی ما بسیار تاثیرگذار بوده است.»

«محمدباقر قربان» یکی از اعضای گروه قصه، درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری این گروه فرهنگی، می‌نویسد: دقیقا در سمستر خزانی سال ۱۳۹۳ جمعی از دانشجویان پرشور و علاقه‌مند به کتاب و مطالعه گرد آمدند و «قاف قصه» را ایجاد کردند.

«عتیق اروند» درباره‌ی روند کار « قاف قصه » نوشته است : «روند فعالیت ما به گونه‌ای است که هر هفته، یک رمان انتخاب می‌کنیم و در صفحه فیسبوک قاف قصه به اشتراک می‌گذاریم . 

اعضای «قاف قصه» کتاب را از این صفحه دانلود کرده و در جریان هفته می‌خوانند. یکشنبه‌ها بعد از چاشت نشست ما در «مرکز معلومات افغانستان» در دانشگاه کابل برگزار می‌شود.

دوستان «قاف قصه» جمع می‌شوند و دیدگاه‌های‌شان را پیرامون کتاب بیان می‌کنند. پرسش و پاسخ، بحث و گفت‌وگوی ما در همین‌جا صورت می‌گیرد.

فرهنگ نوشت : این گروه بیش از هفده تن عضو دارد و هر هفته یک بار گردهم می‌آیند و درباره‌ی کتابی که در جریان هفته خوانده‌اند؛ به نقد و ارائه نظرات می‌پردازند.

م ح/ ح ح

نظر شما
ارسال نظر