نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4170
-
الف
+

محبوب ترین غذاهای نذری در سراسر جهان

پختن و توزیع «دیگچه» بیشتر در سومین و آخرین چهارشنبه ماه صفر در افغانستان مرسوم است.

یکی از رسوم نیک و پسندیده ماه های محرم و صفر پختن نذری است، نذری هم فقط محدود به یک نقطه یا ساحات محدودی از جهان نمی‌شود بلکه بسیاری از مسلمانان و حتی پیروان سایر ادیان جهان در این ماه‌ها رسم تهیه و توزیع غذای نذری دارند.

به گزارش آی فیلم2، در ادامه به معرفی ۸ غذا از معروف‌ترین نذری‌های دنیا می‌پردازیم.

قیمه نجفی عراق

قیمه نجفی جزو معروف‌ترین خیرات عاشورا و محبوب‌ترین غذاهای عراقی‌ها است.

هرچند که نام این غذا قیمه است و با برنج سرو می‌شود اما اگر کسی نامش را نداند، فکر می‌کند که ظرفی پر از گوشت‌کوبیده پیش رویش است! برای تهیه این غذا از گوشت، نخود، پیاز، رب بادمجان رومی، گرد لیمو، زعفران، پودر یا عرق هل، نمک، زردچوبه و دارچین استفاده می شود.

این غذا گوشت زیاد دارد و تمام مواد آن را پس از پختن، می‌کوبند یا چرخ می‌کنند. معمولا صد‌ها هزار خوراک قیمه نجفی در روزهای تاسوعا و عاشورا در میان عزاداران در عراق توزیع می‌شود.

دیگچه افغانستان

دیگچه جزو معروف‌ترین نذری‌های افغانستان و تقریبا شبیه به شیربرنج ایران است اما غلظت آن از شیربرنج کمی زیادتر است.

مردم افغانستان این نذری را در چهارشنبه‌های ماه صفر پخت می کنند و آن را در میان عزاداران توزیع می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند که حضرت فاطمه زهرا (س) چنین غذایی را زیاد می‌پخته است.

پختن و توزیع دیگچه بیشتر در سومین و آخرین چهارشنبه ماه صفر در افغانستان مرسوم است. افغانستانی ها اعتقاد دارند که اگر دیگچه را در ظرف‌های بزرگ مسی بپزند، قطعا عطر و طعم بهتر و مطلوب‌تری خواهد داشت.

این غذای نذری ترکیبی از برنج، آب، شیر، روغن ، گلاب، عرق هل، خلال بادام، خلال پسته و بوره است و طرفداران زیادی در میان تمام افغانستانی ها دارد.


۳. آش عاشوره ترکیه

در ترکیه غذاهای گوناگونی به‌عنوان نذری در ماه محرم توزیع می‌شود که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، آش عاشوره است.

معمولا این آش در روزهای دهم تا پانزدهم محرم پخته و در میان مردم توزیع می‌شود. برخی از ترک‌ها معتقدند که علت توزیع آش عاشوره در این تاریخ، احترام به امام حسین (ع) از روز اول تا شب هفتم شهادت ایشان است.

این آش ترکیبی از گندم پوست‌کنده، لوبیا سفید، نخود، آب، بوره، انجیر خشک، قیسی، خلال بادام، کشمش، مویز، ‌ پسته، نشاسته، گلاب و نمک است. عاشوره آشی بسیار مقوی است و در میان ترکیه‌ای‌ها به نام آش هفت‌رنگ هم معروف است.


۴. چکدرمه ترکمنستان

اصل غذا بر این است که هیچ مصالحی (ادویه) به آن اضافه نشود. چکدرمه که بسیار خوشمزه است، می‌تواند به‌عنوان غذایی نو سر دسترخوان کشورهای مختلف هم بیاید.

این غذا که چیزی شبیه به چلو گوشت است، با ترکیبی از برنج، گوشت گوساله، پیاز، روغن، رب بادمجان رومی، نمک و آب پخته می‌شود و جزو اصلی ترین نذری‌های توزیع شده در روز عاشورا و تاسوعا در میان عزاداران حسینی در ترکمنستان است.


۵. حلیم اندونزی

مسلمانان اندونزیا از روز اول تا دهم محرم را به عزاداری می‌پردازند و در بیشتر این روز‌ها، حلیم می‌پزند و با نان در میان عزاداران توزیع می‌کنند. برخی از اندونزیایی‌ها، این حلیم را شور و برخی آن را شیرین می‌خورند. آن‌ها زیادتر از گوشت سفید برای تهیه حلیم استفاده می‌کنند.


۶. کباب هندی

هفته نامه سلامت نوشت: هندی‌ها مراسم عزاداری عاشورا را با شور و حرارت بسیار زیادی برگزار می‌کنند.

نذر کردن و نذری دادن هم جزو سنت‌های مرسوم آنهاست. در ۱۰ روز اول محرم در هند، نذری‌های مختلفی از جمله نان و شیر یا نان و کباب هندی بین مردم توزیع می‌شود.

آن‌ها نان و شیر را بیشتر در روز شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) توزیع می‌کنند و نان و کباب را هم ثروتمندان هند به‌عنوان نذری در روز تاسوعا و عاشورا می‌دهند.


۷. قورمه مرغ و زیتون لبنان 

این قورمه که همراه با برنج سرو می‌شود، جزو محبوب‌ترین غذاهای لبنانی‌هاست که پختن و تقسیم کردن آن در میان اهل محل یا عزاداران حسینی در روز عاشورا، رواج دارد.

قورمه «مرغ و زیتون» با مرغ، پیاز، ‌ سیر، زیره سیاه، زردچوبه، آب مرغ، روغن زیتون، مورچ دلمه‌ای، زیتون بدون خسته، زعفران، جعفری و مورچ سیاه پخته می‌شود. معمولا از مرغ بدون استخوان برای تهیه این غذای نذری استفاده می‌شود.


۸. حلوای زردک پاکستان

برخلاف بسیاری از شهر‌ها و کشورهای مختلف که نوعی غذا برای نذری دادن در روزهای عاشورا و تاسوعا انتخاب می‌کنند، پاکستانی‌ها نوعی حلوای محلی در این ایام می‌پزند.

برای تهیه حلوای پاکستانی از زردک ، شیر، خامه، مسکه و بوره استفاده می‌ کنند. این حلوا بعد از سرد شدن، دسر بسیار خوشمزه‌ای است و می‌توان در تهیه آن به‌جای شکر، از عسل هم استفاده کرد.

ف ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین