نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2299
-
الف
+

تقدیر و سپاس از «رویا سادات» هنرمند و فلمساز پرآوازه‌ی افغانستان

همایش تقدیر و سپاس از «رویا سادات» بانوی فلمساز افغانستان در دانشگاه کابل برگزار شد.

برنامه تقدیر و سپاس از «رویا سادات» هنرمند و فلمساز پرآوازه‌ی افغانستان، به همت دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل، موسسه فرهنگی-هنری نمارسانه، انستتیوت فرانسه، گویته انستتیوت، افغان‌فیلم و آکادمی هنر و علوم سینمایی، برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، همایش تقدیر و سپاس از «رویا سادات» هنرمند و فلمساز پرآوازه افغانستان در تالار دکتر «عنایت‌الله شهرانی » در دانشگاه کابل با گردانندگی «ممنون مقصودی» هنرمند و استاد دانشگاه، راه‌اندازی شد.

«محمدابراهیم هوتک» رئیس گویته انستتیوت، به نمایندگی از کمیته برگزاری چهارمین همایش تقدیر و سپاس از هنرمندان پیشکسوت کشور، صحبت کرد.

آقای هوتک، ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، گفت که برنامه تقدیر و سپاس از هنرمندان پیشکسوت کشور، از مدتی بدین‌سو به همت چند نهاد فرهنگی کشور برگزار می‌شود که نکوداشت از کارنامه هنری خانم رویا سادات، چهارمین همایش سلسله برنامه‌های تقدیر و سپاس است.

وی افزود که ما هنر را ستایش می‌‌کنیم، چون هنر، کلید فهم زندگی‌ست و والاترین دست‌آورد تخیل انسان و بهترین معیار بشریت و انسانیت است.

نماینده کمیته برگزاری برنامه تقدیر و سپاس از رویا سادات، تصریح کرد: ما از هنرمندان ستایش می‌کنیم، چون آن‌ها چراغ روشن و روشن‌کننده جامعه هستند.

«سیما سمر» رئیس کمیسیون حقوق بشر

«سیما سمر» رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، گفت: «رویا سادات، بدون هیچ نوع تبعیض و بدون هیچ گونه مرزی، نشان داده است که زنان افغانستان یا مردم افغانستان در مجموع چهره دیگری هم دارند که می‌توانند خلاق و راه‌گشا باشند».

«جوان‌شیر حیدری» رئیس اتحادیه سینماگران افغانستان

همچنان «جوان‌شیر حیدری» رئیس اتحادیه سینماگران افغانستان، ضمن اهدای لوح تقدیری به خانم سادات، گفت: «بانوانی که در راه رشد فرهنگ و هنر این وطن مبارزه، مجادله و تفحص می‌کنند؛ راه‌شان بسیار راه زیباست».

«پرتو نادری» نویسنده و پژوهشگر

«پرتو نادری» نویسنده و پژوهشگر، گفت که نام‌هایی مانند «رویا سادات» نام‌های بسیار باشکوه و مقدس هستند که سیمای دیگری از افغانستان ترسیم می‌کنند که در میان این‌همه آتش و جنگ، هنوز چیزی به‌نام هنر، ادبیات و عشق، وجود دارد.

«رویا سادات» هنرمند و فلم ساز

در ادامه «رویا سادات» فلم ساز پرآوازه افغانستان ضمن تشکر از نهادهای برگزارکننده این برنامه، گفت که مبارزه ما در واقع از اندوه و دلواپسی نسبت به ارزش‌های نهفته در ذهن و ضمیر ما سرچشمه می‌گیرد و زندگی هرکدام ما روند مبارزه است، نه مبارزه در پرتو زندگی.

بانو سادات، افزود: احساس می‌کنم ما از جنس جهش و تپش هستیم نه صرفا به فکر این راه و این از ترس تفکر، احساس، جهان‌بینی و حتی نوع زندگی و تجربه ما سرچشمه می‌گیرد.

برنامه تقدیر و سپاس از رویا سادات، با نمایش تریلر فیلم‌های ساخته‌شده وی، ادامه یافت و در پایان کمیته برگزاری تقدیر و سپاس از رویا سادات، لوح سپاس، تقدیرنامه و تندیسی را به این بانوی هنرمند، اهدا کرد.

رویا سادات، هنرمند و فلمساز پرآوازه‌ی افغانستان، موسس و مدیر مسوول «خانه‌ی فیلم رویا» و بنیان‌گذار «جشنواره‌ی بین‌المللی فلم زنان هرات» در سال 1363 به‌دنیا آمد.

رویا مکتب را در زادگاهش، هرات، به‌پایان رسانید و در مقطع لیسانس در رشته‌ی حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه هرات گواهی‌نامه‌ی فراغت به‌دست آورد.

او کارگاه آموزشی شش ماه را در رشته‌ی سینما در اکادمی فیلم آسیا-کوریای جنوبی نیز به‌پایان رسانیده است.

بانو سادات، کارنامه‌های درخشانی در حوزه‌ی سینما دارد که به‌شکل فشرده می‌توان به کارگردانی فیلم‌های نیمه‌بلند و بلند «سه نقطه»، «تار و زخمه» و «نامه‌ای به رییس‌جمهور» اشاره کرد.

او چند مجموعه‌ی تلویزیونی را نیز کارگردانی کرده است؛ از جمله می‌توان از مجموعه‌ها‌ی تلویزیونی «بهشت خاموش»، «رازهای این خانه» و «خط سوم» نام برد.

رویا در کنار فعالیت‌های سینمایی، به‌عنوان یک کنش‌گر اجتماعی و فرهنگی نقش سازنده‌ای در دفاع و حمایت از حقوق شهروندی زنان افغانستان داشته است.

او عضویت نهادهای فرهنگی و مدنی را دارد و از این طریق در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی یک چهره‌ای آشناست. در سال 2017، به‌عنوان یکی از ده اندیش‌مند وچهره‌ی تاثیرگذار از سوی نشریه‌ی معتبر فارین پالیسی برگزیده شد و در سال 2018، جایزه‌ی «زن شجاعت» را از سوی وزارت خارجه‌ی آمریکا به‌دست آورد.

همین‌سان، به‌پاس ارج‌گذاری به‌فعالیت‌های فرهنگی-هنری، رویا، مدال‌های ملی را از مقام دولت جمهوری اسلامی افغانستان نیز کسب کرده است که از آن‌ جمله می‌توان از مدال‌های «ملالی قهرمان» و «خدیجه‌ی کبرا» نام گرفت.

فعالیت رسانه‌ای رویا سادات برمی‌گردد به دورانی که او یکی از نخستین زنان گوینده‌ی تلویزیونی در تلویزیون ملی هرات بود و به این نهاد رسانه‌ای سناریوها و اسکریپت‌های فراوان تحریر کرده است.

رویا در سال 2014 به‌حیث رییس کمیسیون مستقل رادیو و تلویزیون ملی افغانستان و عضو شورای هنر در وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز فعالیت داشته است و همین‌سان مقاله‌های پژوهشی-هنری‌ای از او در نشریه‌های معتبر ملی و بین‌المللی به‌نشر رسیده است.

رویا در کارنامه‌های سینمایی و فرهنگی‌اش سفرها و تجربیات بین‌المللی را دارد. او از اشتراک در محافل و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی در حوزه‌ی سینما گرفته تا داوری در جشنواره‌های ملی و بین‌الملی را در کارنامه‌هایش دارد.

رویا سادات جوایز زیاد ملی و بین‌المللی را یدک کشیده است که عمده‌ی آن «اسکار جایگزین/بدیل اسکار» است.

همین‌سان، جایزه‌هایی چون «یک آینده‌ی مشترک» از جشنواره‌ی مونیخ آلمان، جایزه‌ی طلایی «امید» از جشنواره‌ی گلدن گلوبل مالیزیا، چهار جایزه‌ از بیست‌وچهارمین دور جشنواره‌ی ویزول فرانسه؛ «ویژه‌ی هیات داوران بین‌المللی»، «ویژه‌ی تماشاچیان»، «داوران نیتپک» (ویژه‌ی سینمای آسیا) و «ویژه‌ی دانشجویان انستیتوت بین‌المللی زبان‌های خارجی»، از زمره‌ی ده‌ها جوایز مهمی است که تا حال رویا سادات در کارنامه‌ی درخشان هنری‌اش تصاحب کرده است.

ب م

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین