نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3947
-
الف
+

مصاحبه اختصاصی آی فیلم 2 با کرکتر اصلی فلم رفتن

بازیگر نقش «نبی» در فلم سینمایی رفتن گفت: آی فیلم2 باعث می شود فرهنگ افغانستان بهتر به مردم دنیا نشان داده شود.

با فلم «رفتن» وارد عرصه بازیگری شد و درواقع به جرات می توان گفت که توانست بیش از حد انتظار از یک بازیگر تازه‌ کار ظاهر شود.

استعداد جدید سینمای افغانستان موفقیت خود در این فلم را مدیون برادران محمودی می داند و می گوید که بعد از بازی در این فلم انگیزه ام بیشتر شد و کوشش کردم تا بهتر از قبل نقش آفرینی کنم.

«رفتن» که به عنوان نماینده رسمی افغانستان برای بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۷ معرفی شده بود، مهاجرت و دردهای آن را به تصویر می کشد.

این فلم تاکنون موفق به دریافت چند جایزه جهانی از جمله جایزه ویژه کارگردانی جشنواره بوسان، بهترین بازیگر زن برای فرشته حسینی از جشنواره بین‌المللی فلم مراکش،‌ جایزه بهترین فلم از جشنواره تریپولی، جایزه بهترین فلم از فستیوال پارسی استرالیا و تندیس بهترین فلم از نهمین جشنواره فلم های افغانستانی در استکهلم سوئد و ...شده است.

خبرنگار آی فیلم 2 به بهانه اکران این فلم در سینماهای ایران گپ و گفتی خودمانی با «رضا احمدی» یکی از 2 کرکتر اصلی فلم رفتن داشته که در ادامه می خوانیم:

آی فیلم2: به عنوان اولین سوال خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه زمانی وارد عرصه هنر و سینما شدید؟

رضا احمدی:

در سال 1368 در افغانستان متولد شدم و از یک ساله گی به ایران مهاجرت کردم. فلم رفتن اولین تجربه کاری من در عرصه بازیگری بود و پیش از آن در کلاس های بازیگری اشتراک می کردم. بعد از بازی در این فلم انگیزه ام برای دنبال کردن این مسلک دوبرابر شد و در کارهای بیشتری نقش آفرینی کردم.

آی فیلم2: کمی درخصوص فلم رفتن و تجربه بازی در این فلم و همکاری با برادران محمودی بگویید؛ همانطور که گفتید اولین تجربه بازیگری شما به شمار می رود، فکرش را می کردید این فلم چنین موفقیتی را کسب کند و در چند جشنواره خارجی از آن قدردانی شود؟

رضا احمدی: تا مقداری خیالم بابت این فلم راحت بود و نسبت به موفقیت آن امید داشتم چون برادران محمودی پیش از آن فلم «چند متر مکعب عشق» را ساخته بودند که فلم خوبی بود و به همین دلیل مطمئن بودم کار خوبی خواهد شد.

وقتی به من پیشنهاد بازی در این فلم را دادند خیلی خوشحال شدم البته خیلی دوست داشتم «رفتن» را زمانی بازی می کردم که تجربه ام در زمینه بازیگری بیشتر باشد و من زمانی جلوی دوربین رفتم که هیچ تجربه سینمایی نداشتم و هیچ چیز از بازیگری نمی دانستم . با کمک برادران محمودی و بازیگران خوبی مثل آقای «بهرنگ علوی» توانستم نقشم را بازی کنم که به نظرم خوب پیش رفت.

آی فیلم2: فلم رفتن در سینماهای ایران هم به نمایش گذاشته شد، استقبال مردم از این فلم را چی گونه دیدید و کمی درخصوص بازخوردهای این فلم بگویید:

رضا احمدی: 

دوست دارم مردم ایران، افغانستان و حتی دیگر فارسی زبانان این فلم را بینند و راجع به نقشی که در «رفتن» بازی کردم نظر بدهند؛ مردمی که تاکنون این فلم را دیدند نظرات مختلفی راجع به آن دادند. زمانی که این فلم در سینمای «هنر و تجربه» به اکران گذاشته شد من هم حضور داشتم و مردم فلم را پسندیده بودند و خوششان آمده بود.

فرهنگ سینما رفتن در بین مهاجرین ما خیلی ضعیف است و فقط نسل جدید ماست که بیشتر سمت سینما می روند وهمه دوست دارند فلم بیرون از سینما بیاید و وارد شبکه های خانگی بشود و از طریق دی وی دی آن را تماشا کنند؛ ولی شوق و اشتیاق مردم ایران برای تماشای این فلم جالب بود و همگی این فلم را دوست داشتند.

آی فیلم2: در سینماهای ایران فلم های بسیاری درباره افغانستان ساخته شده از گلچهره گرفته تا چندمتر مکعب عشق، نظرتان درباره این فلم ها چی است و اینکه به نظر شما سینمای ایران تا چه اندازه توانسته تصویر درستی از مردم افغانستان ارائه دهد؟

رضا احمدی: 

چون کارگردانان ایرانی درمورد فرهنگ مردم افغانستان اطلاعات دقیقی ندارند بعضی وقت ها مشکلاتی در فلم هایشان دیده می شود؛ مثلا لهجه هایی را وارد فلم هایشان می کنند که اصلاً لهجه اصیل مردم افغانستان نیست؛ بعضی فلم ها خوب بودند اما برخی باعث شد که مردم افغانستان را با آن لهجه به تمسخر بگیرند مثلا وقتی به ما می گویند که «چکار می کنی؟» بیشتر هموطنان ما ناراحت می شوند شاید کسی که این سوال را پرسیده منظور بدی نداشته باشد و هدفش ارتباط گرفتن با یک افغانستانی باشد اما خب ممکنه مردم ما ناراحت شوند.

اگر کسانی که فلم در مورد افغانستان تولید می کنند یک مشاور لهجه داشته باشند و بازیگران افغانستانی را برای فلم های خود انتخاب کنند بهتر خواهد شد چون یک افغانستانی بهتر از یک ایرانی می تواند نقش افغانستانی را بازی کند.


آی فیلم2: نظرتان راجع به راه اندازی کانال تلویزیونی آی فیلم2 چی است؟

رضا احمدی:

من همیشه سریال های آی فیلم2 را نگاه می کنم، مجریان برنامه «پنجره آی فیلم» را می شناسم و خیلی خوشحال شدم که این کانال تلویزیونی راه افتاد؛ مردمی که شناختی از فرهنگ مردم افغانستان ندارند اگر این کانال تلویزیونی را نگاه کنند با ما و گویش مردمان بیشتر آشنا می شوند .

خوبی آی فیلم2 این است که در مورد هنرمندان افغانستانی و دیگر کشورهای فارس زبان هم صحبت می کند من این شبکه را واقعا دوست دارم چون باعث شد فرهنگ افغانستان بهتر به مردم دنیا نشان داده شود و آرزوی موفقیت می کنم برای آی فیلم2.

آی فیلم2: احساس تان را راجع به این کلمات بگویید:

- برادران محمودی: دوست داشتنی

- چند متر مکعب عشق: کار عالی

- ایران: خانه دوم من

- رفتن: زندگی جدید

- مهاجرت: درد و سختی همراه با لذت

- افغانستان: مادری که داریم اما هنوز ندیدیمش

-آی فیلم2: جایی برای نزدیکی بیشتر فارس زبانان

 

ب م

نظر شما
ارسال نظر