نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2919
-
الف
+

نوید محمودی: سعی ما بر پرداختن به جایگاه انسان بدون نگاه به نژاد است

کارگردان فلم «رفتن» گفت: «نژادپرستی در دنیای امروز تقبیح شده و هیچ جایگاهی ندارد.»

«نوید محمودی» کارگردان فلم «رفتن» می گوید: «تمام تلاش ما در فلم هایی که ساختیم این بوده که به جایگاه انسان بدون نگاه به نژاد آن ها بپردازیم. نژادپرستی در دنیای امروز تقبیح شده و هیچ جایگاهی ندارد.»

به گزارش آی فیلم 2 ، «نوید محمودی» کارگردان فلم «رفتن» درباره چگونگی حضور فلم خود از طرف کشور افغانستان در مراسم اسکار گفت:«مراسم اسکار هم مثل تمام جشنواره‌های سینمایی در دنیا، یک هیات انتخاب دارد که از بین آثار ارائه شده، فلم هایی را که با نگاه آن ها همسوتر باشد را می‌پسندند و برای حضور در مراسم اسکار انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: «شرط حضور در مراسم اسکار اکران فلم در کشوری است که فلم را معرفی کرده و ما به همین خاطر اکران یک هفته‌ای و چند اکران برای سینماگران، اساتید دانشگاه و دانشجویان در افغانستان داشتیم. مجموعه بازخوردها بعد از اکران فلم مثبت بود و تصمیم بر این شد که فلم «رفتن» را به اسکار معرفی کنیم.»

او درباره علت انتخاب بازیگران ایرانی و افغانستانی و این که هیچ‌گاه از چهره‌های شاخص در فلم های خود استفاده نمی‌کند، گفت: «تنها علت استفاده از بازیگران و یا نابازیگران در فلم هایی که ساخته‌ام یا تهیه‌کننده آن بوده‌ام، شرایط و نیاز به آن ها بوده است.هرگاه برای نقشی به بازیگران افغانستانی نیاز داشتم از آن ها استفاده کرده‌ام و هرگاه که باید بازیگر ایرانی نقشی را ایفا می‌کرده از بازیگران ایرانی استفاده کرده‌ام.»

وی افزود: «در خیلی از نقش‌ها هم احساس کردیم که باید از نابازیگر استفاده شود و به دنبال آنها رفتیم. در فلم هایی که تهیه‌کننده یا کارگردان آن بوده‌ام اگر می‌خواستیم به فکر فروش بیشتر باشیم باید از بازیگران مطرح و سوپراستارها استفاده می‌کردیم ولی هدف ما موضوع دیگری بود.»

در فلم «رفتن» باید بازیگرانی انتخاب می شدند که افغانستانی می بودند ، بخاطر این که به روایت بهتر قصه کمک زیادی می کرد.از سویی هم زبانی بازیگر ها، احتیاج به لهجه صحیح افغانستانی داشت و شرایط فلم ما را به سویی برد که از بازیگران افغانستانی در این فلم استفاده کنیم.

او ادامه داد: «به خاطر وجود بیش از ۳ دهه جنگ در کشور افغانستان یکی از بزرگ‌ترین معضلات آن ها مهاجرت به دیگر کشورهاست؛ مسئله مهاجرت نه تنها در افغانستان بلکه در خاورمیانه به خاطر جنگ‌هایی که همیشه وجود داشته جزو یکی از بزرگ‌ترین معضلات و مشکلات مردم این منطقه بوده است، به همین خاطر به مسئله مهاجرت در این فلم پرداختیم. مهاجرت روی تمام رفتارها و اتفاقات زندگی تاثیر می‌گذارد، از جمله روابط عاشقانه که دراین فلم به عشق هم اشاره شده است.»

«نوید محمودی» درباره همکاری با برادرش بیان کرد: «من و برادرم درباره ی هر موضوعی به دلیل نزدیک بودن سلیقه‌هایمان، فکر و صحبت های مشترک داریم و بر اساس آن کار می‌کنیم و فلم می‌سازیم. چه او کارگردان باشد و من تهیه‌کننده و یا بالعکس، نقطه نظرات نزدیکی به هم داریم.

در زمینه مهاجرت، عشق و مشکلات اجتماعی نگاه‌های هم سویی داریم و همه این نگاه‌ها و مشکلات در مورد مهاجران برای ما جذاب است، اما درباره تفاوت نوع کارگردانی من با برادرم جمشید، باید منتقدان صحبت کنند که فلم های ما می‌تواند چه تفاوت‌هایی داشته باشد و من فقط می‌توانم در مورد نقطه نظرات مشترکی که داریم صحبت کنم.»

«محمودی» در مورد فلم «چند متر مکعب عشق» و جوایزی که در جشن خانه سینما به خود اختصاص داد و در پاسخ به این پرسش که آیا چنین اتفاقی برای فلم «رفتن» هم رخ خواهد داد یا نه ، گفت: «تفاوت «چند متر مکعب عشق» این بود که اولین بار در جشنواره فلم فجر دیده شد و پس از آن در جشنواره‌های متعددی حضور یافت، اما فلم «رفتن» با جشنواره بوسان در کوریای جنوبی آغاز به کار کرده و به همین دلیل استقبال کمتری در ایران از این فلم صورت گرفته است.»

این کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار فیلم‌نت نیوز ادامه داد: «فلم «رفتن» اکران عمومی شده و احتمالا در جشن خانه سینما هم مورد قضاوت قرار خواهد گرفت و امیدوارم که دیده شود. فکر نمی‌کنم اتفاقی که برای فلم «چند متر مکعب عشق» افتاد به این زودی‌ها در مورد فلم دیگری رخ دهد.

وی افزود : «چند متر مکعب عشق» توانست تمام صنوف سینما را مجاب کند که در تمامی رشته‌ها لیاقت دریافت جایزه را داشته است. دوباره به این جایگاه رسیدن کار دشواری است، اما ما تلاش خودمان را می‌کنیم که نگاه داوران و منتقدان را با خود همراه کنیم.»

م ح

نظر شما
ارسال نظر