نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2828
-
الف
+

رسوم و عنعنات مردم افغانستان در ایام عید فطر

افغانستانی ها از عید سعید فطر با آداب و رسوم کهن خود به گرمی استقبال می‌کنند.

به گزارش آی فیلم 2، از گذشته تا به حال در افغانستان در روزهای عید فطر ثروتمندان مهمانی‌های بزرگ تدارک می‌بینند و دروازه های خانه‌هایشان به روی همه باز است.

در افغانستان قدیم بزرگان زیادتر لباس نو نمی‌خریدند و کودکان که برایشان لباس نو خریداری می‌شد انتظار رسیدن عید را بی صبرانه داشتند.

مادرها بهترین لباس را اگر نو هم نبود اتو کرده و خود را آماده عید می‌کردند.

چند روز عید روزهای رخصتی و موقع خوب برای دیدار دوستان و بزرگان بود.. در افغانستان قدیم روزهای عید تعدادی آدم پولدار مهمانی‌های کلان تدارک می‌دیدند و دروازه خانه‌هایشان به روی همه باز بود.

همزمان با طلوع آفتاب همه با شور و شادی نخستین روز عیدسعید فطر را آغاز کرده و بزرگان خانواده فطریه خود را نزد علمای دینی می‌برند.

مردم افغانستان پیش از فرا رسیدن عید سعید فطر به پاک کاری منازل، تهیه میوه‌های تازه و خشک، مواد غذایی ویژه عید و مراسم خینه بندان پرداخته، به پسران و دختران تازه داماد و تازه عروس تحفه و عید دیدنی می‌دهند و کوشش می کنند تا از این عید به صورت باشکوهی تجلیل به عمل آورند.

کسب و کار شیرینی فروش‎ها، خشکبار فروشان و میوه‌فروشان در آستانه عید سعید فطر از رونق خاصی برخوردار شده و بازارهای پر از اجناس  کابل شاهد جنب و جوش مردم برای خرید عید است.

ارج‌گذاری عید فطر به اندازه یی بزرگ است که تمام ادارات دولتی و خصوصی بر اساس تقویم 3 روز رخصتی عمومی بوده و علاوه بر روزهای رخصتی عادی که پس از آن مانند روزها (جمعه) و (پنجشنبه) است نیز افغانستانی‌ها به برگزاری رسوم ویژه‌ یی عیدی می‌پردازند.

عنعنات و رسوم مردم افغانستان در عید فطر

روزهای عید در خانه‌ها نمایش سلیقه آشپزی زنان افغانستانی بود «گوش فیل»، «کلچه نمکی»،  «کلچه آرد جواری»، «روت»، «سیمیان» و «کیک» در خانه پخته می‌شد و دسترخوان خرد عیدی بیشتر دست پخت خانه بود و تلاش می‌شد در نان چاشت روز عید «قابلی» پخته شود.

دادن فطریه روزه بین مردم افغانستان اسلامی به اندازه مهم است که آنها به هر صورت ممکن پیش از حضور در مساجد جهت انجام نماز عید، آن را به علمای دینی می‌دهند تا آنها بین فقرا توزیع کنند.

پس از آن، اکثر خانواده‌های افغانستانی به صورت گروهی به سمت مساجد رفته و این نماز که خود نماد وحدت و همدلی مسلمانان است را ادا کرده و برای پیروزی اسلام و نابودی استکبار جهانی به بارگاه خداوند متعال دعا می‌کنند.

مسلمانان پس از برگزاری این نماز به سمت منازل خود رفته و در برخی موارد مستقیم به منازل بزرگان خود جهت تبریکی عید و ادای احترام می‌روند.

رفتن به منازل بزرگان خانواده و اقوام نیز یکی از رسوم مهم افغانستانی‌ها بوده و آنها با رفتن به این منازل، دستان بزرگان خود را به نشان احترام بوسیده و ضمن حلالیت خواستن از آنها عید را به آنان تبریک می‌گویند.

همزمان با این، افغانستانی‌ها در اول صبح نخستین روز عید، دسترخوان عیدی را پهن و به چیدن میوه‌های تازه و خشک و شیرینی و شربت پرداخته و چای ویژه‌ای برای مهمانان تهیه می‌کنند.

دید و بازدید افغانستانی‌ها در جریان روزهای عید به منازل دوستان و اقوام به اندازه یی است که تمام میوه‌های خشک و تازه و شیرینی همزمان با پایان روزهای عید، نیز پایان می‌یابد.

در روز عید و قبل از بر پایی نماز عید، مردم به زیارت اهل قبور می‌روند و برای آنان از خداوند بزرگ طلب مغفرت و آمرزش می‌کنند.

با طلوع آفتاب، نماز وحدت بخش عید فطر با شکوه خاصی اقامه می‌شود و پس از آن رسم بر این است که هر خانواده‌ ضمن تهیه غذا، در منزل بزرگ خانواده جمع می‌شود و وعده چاشت را در کنار کلان فامیل و سایر اعضا، صرف می‌کند.

مردم عید فطر را به مدت سه روز جشن می‌گیرند و در این ایام با انجام سنّت حسنه صله ارحام به دید و بازدید اقوام و دوستان می‌روند.

بوسیدن دست پدر، مادر و برادر بزرگ‌تر و خواهر بزرگ‌تر، کاکا و ماما از جمله سنت‌های احترام روزهای عید است که باید انجام شود و افرادی که با هم قهر هستند آشتی می‌کنند.

تهیه لباس نو پیش از عید برای عروس و داماد از طرف خانواده یک امر قطعی است که باید انجام شود.

خینه کردن دست اطفال به خصوص اطفال خرد یکی دیگر از عنعنات مردم هرات در غرب افغانستان است که در آن با خینه بر دست اطفال نقش و نگار می‌کشند.

در پیوند با این خبر بیشتر بخوانید : 

نگاهی به رمضان در افغانستان
عنعنات مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان
غذاهای سنتی مخصوص ماه مبارک در افغانستان
دسترخوان رنگین عید فطر در تاجیکستان
نمایشگاه عکس «افغانستان؛ فرهنگ، زندگی و رمضان»
رمضان در تاجیکستان
آداب و رسوم مردم تاجیکستان در عید سعید فطر

 

نظر شما
ارسال نظر