نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2505
-
الف
+

درباره فلم «نامه ای به رئیس جمهور»

فلم «نامه ای به رییس جمهور» ساخته «رویا سادات» سینماگر، فلم‌ساز و کارگردان افغانستانی در سی و ششمین جشنواره جهانی فلم فجر به نمایش در آمد.

«نامه‌ای به رئیس جمهور» ساخته «رویا سادات» کارگردان زن افغانستانی در سی‌وششمین جشنواره جهانی فلم فجر  به نمایش درآمد.

به گزارش آی فیلم 2 ، «نامه‌ای به رئیس‌جمهور» نقدی بر جامعه ای است که غرق در عقاید و تبعیض‌های جنسیتی بوده و قوانین محلی و مجازات‌های قومی جای خود را در آن به قانون و آزادی‌های مدنی داده است.

این فلم که چندی قبل نماینده افغانستان در اسکار شده بود، توانست جایزه‌ای را از سوی وزارت خارجه‌ هالند و شورای امنیت سازمان ملل متحد دریافت کند.

«نامه‌ای به رئیس جمهور»، روایت‌گر داستان زنی تحت نام «ثریا» است که به اعدام محکوم شده است. وی که زنی تحصیل‌کرده و از خانوده‌ یی سرشناس و ثروتمند است، مسئولیت بخش جنایی کابل را بردوش می گیرد.

«ثریا» در کنار فعالیتش در این اداره، سعی می‌کند تا قوانین را در جامعه جاری کند و در مقابل ناعدالتی‌هایی که نسبت به زنان روا می‌شود بایستد. اما در هنگام کار بر روی یکی از دوسیه های مربوط به یک مجازات قبیله‌ یی در روستایی، بر اثر اتفاقی ناخواسته به اعدام محکوم می‌شود.

وی پس از آن که به زندان می‌رود، نامه‌ای به رئیس جمهور می‌نویسد و در آن از شخص رئیس جمهور می‌خواهد صدای او را که صدای خفه شده زنان افغانستانی است بشنود. «ثریا» در نامه‌اش از رنج و غصه‌ یی که زنان در افغانستان می‌برند سخن می‌گوید و یادآور می‌شود که این قشر چگونه در این کشور گرفتار برخی از قوانین و ناعدالتی‌های قومی و قبیله‌ای شده‌اند.

«ثریا» که نماد زنی تحصیل‌کرده و اهل زندگی در افغانستان است، به دلیل برخی باورهای غلط و افراط‌گرایی، با وجود داشتن توانمندی‌های بالا، از کار کردن در بیرون از خانه منع شده و مورد ملامت اطرافیانش قرار می‌گیرد.

وی در طول فعالیت خود در بخش جنایی کابل، بالای دوسیه های مربوط به زنان کار می‌کند و تلاش می‌کند تا حقوق از دست رفته این قشر آسیب پذیر جامعه را احیاء کند.

در واقع «ثریا» با نوشتن نامه‌ به رئیس جمهور، به جامعه سردی تلنگر وارد می کند که غرق در عقاید و تبعیض‌های جنسیتی بوده و قوانین محلی و مجازات‌های قومی جای خود را در آن به قانون و آزادی‌های مدنی داده است.

«رویا سادات» سینماگر، فلم ساز و کارگردان افغانستانی در حال حاضر یکی از چهره‌های شناخته‌شده‌ افغانستان در عرصه سینما می‌باشد که تاکنون فلم های اثرگذاری را تولید کرده است.

وی در سال ۲۰۰۱ میلادی به فلم و سینما روی آورد که در سال‌های اخیر تولید چهار فلم داستانی، پنج فلم مستند و سه سریال تلویزیونی را در کارنامه هنری خود دارد.

«رویا سادات» ساخته‌های زیادی داشته، اما فلم های «تار و زخمه» و «سه‌نقطه» از ساخته‌هایی بود که سادات را به‌عنوان یک چهره سینماگر برتر افغانستان معرفی کرد.

سریال‌های «بهشت خاموش» و «رازهای این خانه» که از تلویزیون‌های داخلی افغانستان نشر شده نیز از ساخته‌های این سینماگر زن افغان می‌باشد.

وی در این فلم جامعه مردسالار افغانستان را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که قوانین و سنت‌ها و باورهای غلط و مرسومی که در این کشور جاری است چگونه به زنان در این کشور آسیب‌ می‌رساند. آسیب‌هایی که بیشتر از نوع روحی و روانی بوده و موجب می‌شوند تا محور اصلی خانواده یعنی زن از حقوق اولیه خود برخوردار نبوده و گرفتار بی‌عدالتی‌ و خفقان شوند.

«نامه‌ای به رئیس جمهور» پس از ویرایش برای اولین نمایش جهانی در «جشنواره لوکارنو» که یکی از پنج جشنواره معروف سینمایی جهان می‌باشد، انتخاب شد. این فلم تاکنون در بیش از پنج جشنواره به نمایش گذاشته شده و در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

به نقل از خبرگزاری فارس، به نظر می‌رسد «رویا سادات» کارگردان جوان افغانستانی راه را برای ساخت آثاری این چنینی در سینمای افغانستان گشوده و انتظار می‌رود سینماگران افغانستانی با استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های نسل جوان این کشور در راستای شناساندن فرهنگ اصیل این کشور به دور از تبعیضات و ناعدالتی‌ها به تصویر بکشند.

 م ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین